zoals in koninginnendag?
En hoe kun je dit eventueel stimuleren behalve goed voorzeggen?
Het is blijkbaar echt een bepaalde techniek die ze moeten beheersen.
@Rineke wrote:
zoals in koninginnendag?
kwa techniek geen idee maar mijn zoontje kan koninginnendag goed zeggen en hij is net 3
@Rineke wrote:
zoals in koninginnendag?
Mijn zoon zegt nog steeds jommen ( ipv jongen) en er was nog een woord, kom even 123 niet op welke. Hij heeft het dus nog et twee woorden. Koninginnedag zegt hij dan weer wel goed.
Edit mijn zoon is 5 ( wel handig om te weten :mrgreen: )
:mrgreen: hier ook ‘jommetje’ ja! Terwijl ze ‘bang’ en ‘eng’ en ook ‘koninginnedag’ wél goed kan zeggen. Het is echt alleen bij ‘jongen’ en bij ‘honger’ (dat wordt dan ‘hommer’ )
Heb geprobeerd om 'r te leren hoe het wel hoort door te zeggen: jing jang jongetje, en soms gaat dat goed, maar 9 van de 10 keer lukt het niet.
Nahja, verder zegt ze álle letters en klanken wel goed, dus dit komt vanzelf ook wel goed. Vind 't de laatste weken alleen zo sneu omdat ze zelf ook hoort dat ze het niet helemaal goed zegt, en dan raakt ze zo gefrustreerd dat 't niet lukt om het goed te zeggen :?
Ow en dochterlief is ruim 4 1/2!
@Jiska wrote:
@samara wrote:en er was nog een woord, kom even 123 niet op welke. :
:think: honger misschien?
Hahah dat is hem ook echt!. Honger dus.
Hier net 3 maar ook jommen en hommer en gewoon eng en koningin ( koninginnedag zal dus ook wel goed gaan )
:think: zit net te denken dat ze volgens mij wel gewoon ‘gezongen’ kan zeggen. Zal 't dadelijk eens vragen
Veel meer woordjes met ‘ong’ zijn er niet geloof ik. Ja, gong, maar of ze dat nou zoveel gaat zeggen
75% van de kinderen beheerst de -ng- op 3 jarige leeftijd.
(uit de literatuur gehaald van mijn studie )
Koninginnedag is natuurlijk ook wel een moeilijk woord!!
Zelfs volwassenen zeggen dat wel eens fout en in het zuidelijke deel van het land wordt het zelfs wel uitgesproken als " KoniGinnedag"
Kan ze zeggen: " bang, eng" ?
Ik denk dat dat representatiever is om te checken of ze de -ng- kan zeggen.
Even getest hier met de tip: jing jang jongetje, en dan zegt hij het wel goed! Goeie tip van jiska trouwens je kan allerlei variaties maken. Bing bong bang, ing ang eng.
:mrgreen: Hier gaat 't sinds vrijdag goed :dance:
Ik merkte dat ze d’r mond dichtdeed zodra ze de ‘o’ gepasseerd was zeg maar, dus vroeg ik of ze d’r mond open kon houden als ze ‘honger’ zei. En inderdaad :o zowel honger als jongen als gezongen gaan goed :dance:
(het ‘jing jang jongetje’ ging ook een poos goed, maar dat vergat ze ook vaak)
@Pé wrote:
Kan ze zeggen: " bang, eng" ?
Ik denk dat dat representatiever is om te checken of ze de -ng- kan zeggen.
D. kan woorden als ‘bang’ en ‘eng’ al een hele poos gewoon goed zeggen, het gaat/ging echt alleen om woorden met de ‘ng’-klank na de ‘o’. Denk dat dat op de een of andere manier een lastige combinatie is ofzo :think:
Ik zal zo weer eens wat testen
Koninginnedag is ook een prutwoord :mrgreen: de ‘ng’-klank zit vooraan de lettergreep waar de klemtoon op valt.
Ik kan me voorstellen dat dat lastiger of juist minder lastig is dan woorden als honger, jongen, springen enz. Daar zit de ‘ng’-klank vooraan een lettergreep waar de klemtoon niet op valt.
Zoonlief heeft nog nooit koninginnedag gezegd denk ik, maar die zegt dus sprinken in plaats van springen en honker in plaats van honger :mrgreen: (maar goed, hij is pas ruim twee)
Dat is grappig zeg, Sophie zegt ook hommer en jommetje :mrgreen: . Koninginnedag gaat wel goed, en woorden als eng en bang ook.
We hebben even geoefend: ze zegt jing jang jommetje, dus daar werken we nog even aan .
Wat ook goed is om klanken te oefenen als “ng” is om onzin woorden te maken met “ng”. Dat was o.a. een oefening van mijn zoon bij logopedie!
Luuk zegt bang en eng goed, alleen tong komt eruit als tomm :lol: komt vast wel goed met onze kinderen
Nee, Daniëlle kan de korte woorden met ng ook niet zeggen…
Mijn kind van 4 kan het ook nog niet zo goed. Maar hij slist wel een beetje dus wellicht dat het daar mee samenhangt.