Hoi Hoi,
Weten jullie wanneer je, je ongeveer zou moeten gaan orienteren/inschrijven voor een basisschool??
Ik hoor namelijk al diverse moeders om mij heen die daar al volop mee bezig zijn, hun kindjes zijn nu ongev. bijna een jaar.
Zijn hun nu zo ontzettend vroeg of moet ik me daar nu ook al mee bezig houden
en ik vindt het al veel en veel te snel gaan
hier zijn meerdere topics over, en volgens mij is de algehele conclusie in die topics toch: dat is regio/plaats/zelfs wijk gebonden.
Er valt geen zinnig woord over te zeggen omdat de verschillen echt zo groot zijn in Nederland. Mijn zoon heeft bv geen plekje op school van voorkeur gekregen omdat we met 13mnd te laat waren met inschrijven, maar ik ken ook genoeg verhalen (voornamelijk van kok) van mensen die tot een paar weken voor 4de verjaardag nog gewoon kunnen aankloppen bij een school.
Ik ken je gevoel hoor, dat je er nog helemaal niet aan moet denken. Ik kreeg ook van iedereen te horen dat ik hem echt wel snel moest gaan inschrijven, terwijl het kind nog gewoon op mijn melk groeide :shock: Ik heb me er dan ook echt toe moeten zetten om met 13mnd te bellen naar een school, en dacht dus echt dat ik belachelijk vroeg zou zijn, maar kreeg dus gewoon te horen dat die klas al helemaal vol zat… :o Daarna nog van 3 andere scholen een ‘nee’ te horen gekregen…waarvan eentje uiteindelijk toch nog een plekje had. Ik ben dus blij dat ik alsnog toch maar vroeg erachter aan ben gegaan, hoe totaal stom het ook klinkt om er nu al naar te gaan kijken.
Bij ons in het dorp krijg je in maart/april dat je kindje 3 jaar is geweest een uitnodiging voor de open dag op de basisscholen, we hebben er 3: christelijk, protestants, openbaar en dan schijnt het vroeg genoeg te zijn om een keuze te maken.
hier ook geen wachtlijsten ed, als je kind binnen nu en dan 4 wordt dan moet je inschrijven. WE zijn lid van de kerk en we krijgen dus een atentie dat er een iscrijfavond is van de school die bij onze kerk hoort. Daar gaat ze overigensook heen, naar een vand e drie, omdat die om de hoek staat hier.
In grotere plaatsen hoor je nog wel regelmatig dat je kinderen al vroeg moet opgeven ivm de wachtlijsten.
Ik sluit me helemaal bij Fiep aan. Het verschilt enorm per stad/regio. En je zal bij jou in de buurt moeten peilen en/of bij de school of scholen van voorkeur.
Ook ik hoorde dat ik het snel moest doen terwijl zwanger en had mega weerstand erop. Ook lasse was iets van 15 maanden en was eingelijk te laat voor school van voorkeur. Op de valreep hebben we een week voor zijn vierde verjaardag gehoord dat er plots plek was. Maar daar wil je liever niet op gokken.
Nena heb ik dus opgegeven toen ze drie maanden was :roll:
Jeetje wat een verschillen zeg!
Hier mijn zoontje nog niet ingeschreven, hij wordt in augutus 4 jaar.
Zijn hier in Almere zijn voldoende scholen waardoor de druk hier niet zo hoog ligt. Denk ik.
19 en 18 Maart de eerste info ochtende.
wij hebben onze oudste uiteindelijk een maand voor zijn 4e ingeschreven… was ruim op tijd :lol: (hij ging 6 week na zijn verjaardag naar school, hij was precies op de eerste vakantiedag jarig… dat vond hij niet leuk!)
De middelste hebben we aan het begin van dit schooljaar ingeschreven en hij gaat per januari heen… liep nu toch al rond op school, dus kon het makkelijk een keertje binnenlopen om het te regelen :thumbup:
@Bella wrote:
Ik sluit me helemaal bij Fiep aan.
haha, en voglens mij zijn we alletwee behoorlijk geschrokken van die wachtlijsten, want bij elk topic hierover komen we weer alletwee aan met onze verhalen :mrgreen:
Maar ik had dan ook echt de neiging heel koppig te zijn en niet toe te geven aan die ‘bespottelijke trend’ om je kind als het nog in de luiers zit al in te schrijven voor een basisschool. Maar uh daar koop je dus niks voor.
Ik kreeg afgelopen maand (lekker op tijd :roll: ) nog een definitieve afwijzing van de school waar ik hem met 13 maanden inschreef. Absurd en zo, maar als je er niet mee mee gaat, zit je dus uiteindelijk wel met de gebakken peren…
Hier zit het probleem overigens voornamelijk bij het openbaar onderwijs en onderwijssystemen als montessori. Ik heb toen nano 3,5 was, en de vier openbare scholen waar hij stond ingeschreven allevier een ‘nee’ hadden verkocht, in een lichte paniek wat katholieke scholen opgebeld, en daar konden we wél nog terecht. Nogal een verschil dus; bij montessori was ik te laat met 13 mnd, bij openbare scholen was ik te laat met 1,5 jr, en op katholieke scholen kreeg ik nog een plekje met 3,5 jaar.
(uiteindelijk heeft ie alsnog een plekje gekregen op een van de openbare basisscholen)
Sorry voor een evt dubbel plaatsing dan :oops: ik had echt gezocht al maar op de een of andere manier zijn de zoekmachiene en ik geen vrienden… ik snap er echt niets van waarom ik nooit iets vindt met dat ding, Zelfs niet als ik zeker weet dat er een topic moet zijn.
Maar wist eerlijk gezecht niet eens dat we een appart onderdeel “school” hier hadden :oops: :wall:
Ik kijk tot mama vraagjes en dan scrol ik in een keer weer naarbeneden naar aanbod of omhoog :oops:
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie antwoorden, dan hadden de moeders dus geen ongelijk :shock:
Ik kijk er eerlijk gezegt wel een beetje van op hoor, had dit niet verwacht…
En idd ik wil er eerlijk gezegt gevoelsmatig nog helemaal niet over na denken… het gaat allemaal al zo snel
Maar goed heb dus geen keus, want ik zou toch graag willen dat hij naar een school gaat waar we een goed gevoel bij hebben en niet omdat het “moest”
We gaan er dan maar eens achter aan
Volgens mij zijn het hier in zeist ook vooral de specifiekere scholen als Jenaplan, Vrije School ed. Daar willen ook ouders uit heel zeist ongeveer hun kinderen op hebben.
Terwijl reguliere openbare en christelijke scholen vaak veel meer kindjes uit de directe buurt hebben.
maar hoe dan ook is hier een massa hysterie aan de gang en schrijft iedereen zijn of haar kind bij vier scholen in en ontstaat er een warboel aan wachtlijsten die ontrafelt moeten worden tegen de tijd dat ze vier zijn. Zo kon lasse al tijdig terecht op christelijke school maar bleek hij een week voor zijn verjaardag alsnog op de jenaplan terecht te kunnen.
Ben blij dat die van mij onder de pannen zijn.
Hoorde wel laatst een discussie bij een radiogrpamma op radio 3 met Eric Corton over dat ik geloof pvda een systeem wil dat iedereen een eerlijkere kans krijgt en niet alleen hoger opgeleide ouders die snappen dat ze hun kind al op moeten geven als die iets van 1 is (daar waar nodig dan he - met tegenzin heb ik er ook toe gegeven maar wilde wel dat het gewoon goed kwam en heb het maar niet op z;n beloop gelaten tot ie vier was)
Die Eric Corton was iig geen voorstander van het systeem. Hij vond eerder dat mensen zich dan maar bewuster moesten worden hoe het bij hen in hun omgeving werkt. Ipv dat iedereen zich aan moet passen omdat bepaalde mensen er pas over nadenken tegen de tijd dat ze er echt wat mee moeten als tie ineens vier is ofzo.
ow dat ben ik het helemaal niet eens met corton. Ik ben ook absoluut voorstander van omgooien van de regels (hoewel, eigenlijk is het probleem natuurlijk gewoon dat er op bepaalde plekken op bepaalde type scholen gewoon veel te weinig plek is, vergeleken met de vraag, dáár moet eigenlijk iets aan gedaan worden). Ik zou zelf zeggen: inschrijven vanaf 3 jaar, daarvoor niet mogelijk. Dan krijg je ook niet die gekke hetzes met ouders die kinderen idd op 4 scholen gaan inschrijven (hier ook noodgedwongen gedaan), en wachtlijsten die vervolgens als kaartenhuizen in elkaar zakken, in de laatste weken opeens van school moeten/kunnen veranderen enz enz. En wat als je naar mijn wijk verhuist als je kind 3 is? dan heb je gewoon vette pech en moet je of buiten het stadsdeel naar school of uitwijken naar een katholieke school…ik vind dat bizar.
In nijmegen schijnen ze al een of ander nieuw systeem te hebben, met als je kidn 3 is, drie scholen in de buurt van voorkeur mogen aangeven oid. Klonk niet slecht.
Dragon, het niet kunnen vinden van topics ligt niet aan jou hoor. Daar hebben we hier allemaal last van. Misschien kun je Ruud een pbtje sturen, wie weet luistert ie wel naar jou
Dragon, kijk eens twee topics hieronder…
En verder zie ik nog een topic staan op de eerste pagina.
Deze ga ik sluiten.