Wanneer inschrijven basisschool

Hoi hoi



Ik vroeg me eigenlijk af wanneer je je kind inschrijft op een basisschool? :oops:

Hangt erg af van de stad waar je woont. Bij mij is het zo’n gedoe dat je eigenlijk al vlak na geboorte je kind moet opgeven. Voor lasse was ik dus met 1 en een paar maanden te laat voor 1e keuze.



Dus ik zou eens om je heen kijken en vragen hoe het bij de scholen gaat waar je interesse naar uitgaat.

Bij ons is het niet zo ‘druk’. Onze dochter is in schooljaar 2008/09 4 jaar geworden. 1 jaar eerder in april 2008 (dus schooljaar 2007/08) was er een open dag op beide basisscholen en kon je ze inschrijven bij allebei of eentje.



Dus in het schooljaar voorafgaand op het schooljaar dat je kind 4 wordt, worden de kinderen tijdens open dag ingeschreven. Er staan dan altijd advertenties in de weekbladen met de tekst: wordt je kind volgend schooljaar 4 kom dan naar de opendag. Vaak staat er dan ook bij Is je kind geboren tussen datum1 en datum2 dan bent u welkom.



Informeren hoe het bij jullie werkt kan zeker geen kwaad.

Dat is fijn een opendag, hoop dat dat hier ook is.

Kan er hier nog niks over vinden op hun site. :think:

Komt misschien nog. Misschien toch maar een keer binnen wandelen.

Bij ons zijn de open dagen dus meestal in april en ongeveer een maand van tevoren zie je de advertenties

Hoi,



Wij hebben het 2 weken geleden gedaan, en ze is 2 :wink:





gr mellie

Sanne heb ik afgelopen januari opgegeven en in mei is ze begonnen…hier zijn er nergens wachtlijsten aan deze kant van hengelo maar dan zijn er ook veel scholen

Bij ons is er genoeg plek op de basisscholen, maar de buitenschoolse opvang die daaraan gekoppeld is, zit zéér vol en daar bestaan wachtlijsten voor.



Wij hebben onze oudste zoon opgegeven toen hij bijna 2 jaar was. Voor school is hij ingeschreven, voor de bso staat hij nog op de wachtlijst.

hier is het 1jr van te voren dus met 3jr.

Hier ook een jaar vantevoren.

Wij kregen toen onze dochter een half jaar oud was een brief van de gemeente waarin ons verteld werd dat we niet te lang moest wachten met inschrijven voor een school. We hebben onze dochter 2 jaar geleden ingeschreven toen ze 9 maanden was. We waren er vroeg bij omdat we wilden haar graag op een school in de buurt en wilden niet net als bij het kdv te laat zijn. We hadden ons nl. toen ik 4 maanden zwanger was ingeschreven voor eentje in de buurt maar er was geen plek voor 3 dagen. Onze zoon is nog niet ingeschreven, maar dat doen we denk ik na de herfsvakantie.

Wij een jaar van te voren en voordat we de keuze maakte voor de school mochten we gewoon samen met de directeur door de school lopen en bij de kleuterklassen kijken. Was wel prettig zo een op een, we konden alles vragen wat we wilde en het was dus erg persoonlijk en dat beviel ons wel.

@sopje wrote:

Wij kregen toen onze dochter een half jaar oud was een brief van de gemeente waarin ons verteld werd dat we niet te lang moest wachten met inschrijven voor een school. We hebben onze dochter 2 jaar geleden ingeschreven toen ze 9 maanden was. We waren er vroeg bij omdat we wilden haar graag op een school in de buurt en wilden niet net als bij het kdv te laat zijn. We hadden ons nl. toen ik 4 maanden zwanger was ingeschreven voor eentje in de buurt maar er was geen plek voor 3 dagen. Onze zoon is nog niet ingeschreven, maar dat doen we denk ik na de herfsvakantie.




Dat is op zich wel netjes zo’n brief. Hier moet je dus ook echt voor het eerste jaar zijn maar ik geloof dat ze op het cb met het tweede jaar vroegen van goh staat ie al ingeschreven :roll: En dan krijg je van de overheid als ze drie zijn een brochure over hoe een keus te maken. Nou die kon hier gelijk de papierbak in.



Ik heb Nena nu wel gelijk ingeschreven op 1 keuze school en we hopen dat lasse daar ook terecht kan en broertje voorrang krijgt met haar.



BIj de school waar lasse iig gaat beginnen heb ik haar nog niet ingeschreven, doe ik wel als ik hem daarheen breng want ze gaat toch voorrang krijgen.



Wat een verschillen per stad he?



Gr Caroline

Hier geen wachtlijsten, maar wilde gewoon zekerheid hebben, dus em opgegeven toen hij 3 jaar en 2 maanden was.

Ik woon in AMsterdam en heb Lila toen ze 1 was in laten schrijven op onze 1ste keuze-school, die heeft een enorme wachtlijst. Kiki had ik daar met 3 jaar aangemeld en toen heb ik echt moeten lullen als brugman om dr geplaatst te krijgen met 4,5 jaar (begin van het schooljaar ipv halverwege vlak na dr 4de verjaardag). We wonen buiten het postcodegebied van die school en mogen er eigenlijk niet eens naartoe haha…ik ben blij!

Dank jullie wel :thumbup: :wink:

wij zijn druk aan het zoeken naar een basisschool. We zijn bij 2 wezen kijken maar ik denk dat we er nog maar 1 of 2 gaan bezoeken.

Vind het moeilijk om een goede keuze te maken!

Gelukkig hebben ze hier nog geen wachtlijsten!