Wanneer HSG?

Hoi allemaal,

Even een vraagje over het traject in de medische molen.

Ik hoor van mijn huisarts en lees ook overal dat een HSG het eerste “grote” onderzoek is (na sperma onderzoek en standaard onderzoekjes bij de vrouw). Maar nu lees ik hier dat iemand een HSG onderging terwijl ze al met hormoonbehandelingen bezig was.

Kan iemand mij vertellen wat de gang van zaken is als een zwangerschap uitblijft? Wat is de eerste logische stap/onderzoek en wat komt daarna?

En ik lees heel veel over allerlei hormonen die ingespoten worden; wanneer krijg je die? Ter aanvulling op een behandeling?

Thanks voor jullie antwoord alvast!

Monne

een hsg is heel afhankelijk wanneer je die krijgt ik kreeg hem pas na een stuk of 15 hormoonbehandelingen en sommige krijgen hem al meteen denk ook dat het afhankelijk is van je zkh

je kan hormonen krijgen als je zelf geen eisprong van jezelf krijgt (pco syndroom) meestal is dat clomid dit zijn tabletjes

mochten die niet werken dan kan je overgaan op injecties(puregon) heb je al behandelingen gehad? of onderzoek?

Elk ziekenhuis heeft haar eigen regels en protocollen. De een heeft het HSG-onderzoek meteen aan het begin, tegelijk met alle andere routine-onderzoeken (hormoonwaardes in bloed, echo, zaadonderzoek), de ander heeft het pas later. In ons ziekenhuis wordt het HSG-onderzoek pas na de 3e IUI-behandeling gedaan. Dat is overal weer anders.

Als een zwangerschap uitblijft, worden eerst alle routineonderzoeken gedaan. Jouw hormoonwaardes worden nagekeken, je cyclus wordt gevolgd, je krijgt een inwendige echo, ze kijken of je een eisprong hebt en je progesteron daarna op peil blijft (belangrijk voor de innesteling). Bij je man wordt een zaadonderzoek gedaan, soms meerdere keren met tussenpozen van drie maanden. Een samenlevingstest is een optie, dan moet je rond de eisprong gemeenschap hebben en de dag erna een uitstrijkje laten maken. Dan kunnen ze zien of de zaadcellen in jouw cervixslijm aanwezig zijn en kunnen overleven. Het HSG-onderzoek kan aanbevolen worden. In sommige ziekenhuizen slaan ze het HSG-onderzoek over en doen ze een kijkoperatie. Daarbij wordt gekeken of er geen belemmeringen zijn in je baarmoeder en eileiders, of je geen verklevingen hebt, enz.

Als al die uitslagen goed zijn, dan word je misschien eerst weer naar huis gestuurd om het zelf nog een poos te gaan proberen. Of je zou over kunnen stappen op IUI-behandelingen (inseminatie). IVF wordt pas gedaan als daar een medische aanleiding voor is, of als je het hele traject al hebt gehad.

Hormonen krijg je als je eigen hormoonwaardes niet goed zijn, of als je lichaam bepaalde hormonen niet aanmaakt. Of je kunt het ter aanvulling krijgen op een IUI of IVF/ICSI-behandeling.