Vanaf wanneer leggen jullie je kindje 's avonds en 's middags in het eigen bedje te slapen als een soort van ‘vast schema’?
mijn oudste is altijd een slechte slaper geweest dus bij hem had ik al snel een vast patroon aangenomen waarbij ik hem voor de middagslaap en de avond al op vaste tijden in zijn eigen bed legde. Ik wekte hem dan nog even voor een laatste voeding als wijzelf gingen slapen. Opzich heeft dit prima gewerkt.
Onze dochter is echter een wereld van verschil. Zij slaapt overdag veel, in de box of kinderwagen. Gevolg is dat ik haar eigenlijk pas op bed leg als wijzelf gaan slapen na haar voeding. Is het niet beter om haar ook eerder op bed te leggen zoals broer die om 19u gaat slapen?
Nou moet ik wel opmerken dat er alles behalve een vast ritme is want ze clustert veel 's avonds waardoor ze uren aan e borst hangt. Van de andere kant helpt het haar misschien in wat regelmaat :think:
Nu ze nog zo klein is zou ik er niet zo snel boven leggen als ze beneden ook goed slaapt. Marie is vanaf een maand of 4 pas op haar eigen kamer gaan slapen overdag en op de crèche slaapt ze nog steeds in de wagen op de groep. Voordeel is dat ze nu goed kan slapen in een onrustige omgeving. Gewoon zo doorgaan dus en je merkt vanzelf wanneer je het zelf beu wordt of te onrustig vindt.
Katie is na 10 wkn op haar eigen kamer gaan slapen…
Lynn heeft tot ongeveer 3 maand beneden geslapen daarna in haar eigen bedje of buiten in de wagen of in haar buitenhuisje
Elin is al snel naar haar eigen bedje gegaan. Ik vind dat ze zo snel kan wennen aan haar bedje, kamertje en rust. Beneden in de box of in de kinderwagenbak kon op zich wel, maar met nog een peuter rondlopen is het flink rumoerig.
Het gaat nu hartstikke goed. Ze gaat over het algemeen op dezelfde tijden naar bed en slaap ook gelijk en goed.
Marijne is snel = na 2 weken naar haar eigen bedje gegaan, maar het heeft een aantal maanden geduurd voordat ze ook vroeg in de avond in bed lag. Meestal ging ze pas na de laatste voeding van 22.30 naar bed. Daarvoor was ze gewoon te wakker.
Onze jongste is toevallig vandaag en gister tegelijk met het andere spul in zijn wiegje boven gegaan.
Tot nog toe lag hij lekker naast ons in de kamer in de kinderwagen te slapen (en kan best dat hij morgen weer in de kinderwagen ligt hoor). En met 3 week eigenlijk nog altijd bij mij op schoot :inlove: .
Hier ging ze vanaf dag 1 in haar bed.
altijd prima, geslapen, tuurlijk weleens in de box, maar s,nachts ook altijd gewoon in haar bedje :thumbup:
was ook een makkelijke slaper hoor
Hier kwam er vanzelf een ritme in, ben gewoon met het ritme van me kindjes mee gegaan…
Ze is nog zo jong om al een ritme te hebben.
Onze dochter slaapt in haar wieg bij ons op de kamer.
Ze komt meestal 1x soms 2x voor nachtvoeding (bv).
Als ze 's nachts doorslaapt gaat ze naar haar eigen kamer.
Altijd rond 9 uur sochtends, 12 uur smiddag en 6 uur savons en dan na de fles rond half 8/8
Sowieso heb ik Bastiaan altijd in zijn eigen bedje gelegd, ook al deed hij maar hazenslaapjes van 3 kwartier.
Alleen in de periode dat hij echt 12 uur per dag huilde en af en toe wegsukkelde legde ik hem beneden in de wagen, anders was ik constant op en neer aan het lopen.
Bastiaan heeft altijd zelf zijn ritme aangegeven, en ik weet niet meer precies per wanneer, maar met 10 weken ging hij rond 20.00 naar bed. Dan pakte ik hem slapend uit bed voor de voeding van 23u en legde hem slapend weer terug, tot 6.00 (Dat dan weer wel…)
Later sliep hij overdag rond 9.00, 13.00 en 16.00 denk ik…nog later om 11.00 en 15.00 en nu alleen nog rond 12.00.
Volgens mij verschilt dat een beetje per kindje, wat het ritme is? Je hoort wel vaker dat jonge baby’s 's avonds meer wakker zijn. Als ze echt aangeeft moe te zijn kun je haar overdag niet echt wakker houden denk ik, maar eerlijk gezegd ga ik uit van het ritme wat mijn kind aangeeft, en dat heeft bij Bastiaan altijd gewerkt. Hij regelde echt zichzelf…
Hier was het ook pas na een paar maanden. Toen de avondfles na een uur of 21.00 ging zijn we met een ritme begonnen…