Hoi Hoi ,
Ik heb even een klein vraagje misschien weet iemand wel het antwoord erop :
Wanneer ben je nou het meest vruchtbaars ??:oops:
De 1 zegt tegen mij 7 dagen na de eerste dag van je menstruatie en de ander zegt weer 2 weken na de eerste dag van je menstruatie. :?
Ik heb er eerlijk gezegt niet veel verstand van en tja me vriend en ik zijn nu al vanaf vorig jaar Januari bezig om zwanger te worden (niet dat het echt super lang is maar toch).
Ben gewoon benieuwd wat het antwoord is
Wie weet het antwoord of denkt het te weten en wil het zeggen :oops:
Alvast Bedankt :-*
Hoi Angel,
Je bent het meest vruchtbaar de dagen voor, en tijdens je eisprong. Een eitje moet binnen 24 uur na de eisprong bevrucht worden, anders is het te laat. Dus het beste is om voor je eisprong al een voorraad zaadjes op de goede plek te hebben. Zaadcellen leven gemiddeld twee dagen, maar soms ook langer. Dus als je de dag voor je eisprong klust, zou je de meeste kans hebben om zwanger te worden.
Wanneer precies je eisprong is, kun je niet algemeen zeggen. Bij een standaard cyclus van 28 dagen gaat men meestal uit van dag 14, dus 14 dagen na de eerste dag van je ongi. Maar elke vrouw heeft weer een andere cyclus, misschien korter of langer. Ook kan de periode tussen je eisprong en je ongi (luteale fase) verschillen per keer. De ene keer kan er 10 dagen tussen zitten, de andere keer 16 dagen. Over het algemeen is het zo dat je eisprong gemiddeld gezien 14 dagen voor je menstruatie is. Dus stel dat jij een cyclus hebt van 32 dagen, dan zou je eisprong rond dag 18 zijn geweest. En heb je een cyclus van 24 dagen, dan is dat rond dag 10.
Wat je zou kunnen doen, is testen wanneer je eisprong is mbv ovulatietesten. Het is niet voor 100 % betrouwbaar, maar je zou er meer duidelijkheid mee kunnen krijgen. En dan kun je ook wat gerichter klussen, zodat je weer meer kans op een zwangerschap hebt.
Succes!
Groetjes,
Jippie
Hoi Hoi ,
Thnx voor je uitleg.
Maar ja volgens mij kan ik het niet helemaal nagaan want mij ongi is de laatste tijd onregelmatig :?
Maar ja wat ik wel kan uitrekenen is gewoon 14 dagen voor dat ik het moet worden dat zou dan de datum zijn van me eisprong??
haha ja sorry heb er eigenlijk helemaal geen verstand van en vind het eigenlijk allemaal ingewikkeld in elkaar zitten :oops: :? :oops:
Maar thnx iig
Hoi Angel,
Grofweg gezegd kun je inderdaad stellen dat je ongeveer 14 dagen voordat je ongesteld moet worden je eisprong hebt gehad. Maar als je een onregelmatige cyclus hebt, is het wel een beetje moeilijk om gericht te klussen.
Hoe lang is jouw cyclus? Ik heb zelf namelijk een hele lange en onregelmatige cyclus. Als 'ie heeeel lang is, kan het voorkomen dat je helemaal geen eisprong hebt. En dan kun je je suf klussen… :?
Als je nog meer vragen hebt, dan stel je ze maar, hoorrr! Je mag me ook wel een pb-tje sturen.
Groetjes,
Jippie
Nou uhm … laat ik het zo zeggen :
Ik ben soms om de 6 weken ongi en dan weer om de 2 maanden ofzo.en dan krijg ik tabletten van de dokter om me ongi om te wekken
maar ja dat ik natuurlijk ook niet alles .
Dus vanaf de laatste dag van me menstruati en dan 6 a 7 weken soms 3 maanden verder wordt ik pas ongi.
Me laatste ongi was 2 weken geleden (spontaan begonnen zonder tabletten opzich ben ik daar wel blij mee )
Zoals ik al zei ik heb er niet echt veel verstand van hahaha :oops:
Ik zou zeggen laat je doorverwijzen naar de gynaecoloog. Je bent maar heel kort en heel weinig vruchtbaar (het duurt lang voordat je een eisprong hebt) in een jaar. Misschien heb je wel helemaal geen eisprong.
Hoi Angel,
Ik ben het eigenlijk wel met Paikea eens. Ik heb zelf ook zo’n onregelmatige cyclus, ik had meestal geen eisprong. Jullie zijn ook alweer ruim een jaar bezig met zwanger worden, dus het kan best zijn dat je niet altijd een eisprong hebt, en dat het daardoor langer duurt om zwanger te worden.
Zoals ik eerder al schreef, zou je ovulatietesten kunnen doen om te kijken of je zelf een eisprong kunt spotten. Maar dat wordt wel een hele intensieve en dure bezigheid als je een lange cyclus hebt. Je zou ook naar de huisarts kunnen gaan (ook omdat je al ruim een jaar bezig bent) en je kunnen laten doorverwijzen naar de gyn. Zij brengen dan vaak eerst je cyclus in kaart en kunnen nagaan of je wel een eisprong hebt. Als dit niet het geval is, zou je Clomid kunnen krijgen. Dit is een lage dosis hormonen in pilvorm, waardoor je een eisprong krijgt.
Ik heb zelf 2 jaar Clomid gebruikt, dus helaas spreek ik uit ervaring. Op een gegeven moment sloeg dat niet meer aan en moest ik over op hormooninjecties (Menopur). Dat werkte bij mij erg goed. Alleen is hubbie verminderd vruchtbaar, dubbel pech… Dus we zijn nu met IVF bezig. Maar als bij jouw hubbie alles goed zit, dan kun je zo zwanger zijn als je eenmaal een eisprong hebt!
Ik klets zelf mee op het topic “Meiden met een lange cyclus”. Hier schrijven meiden mee die ook een hele lange en onregelmatige cyclus hebben en de meesten daarvan gebruiken Clomid of hebben dat gebruikt. Zo ook Paikea hierboven en je ziet het resultaat! Daar kun je ook al je vragen stellen. Maar je mag ze natuurlijk ook hier stellen of me pb-en.
Groetjes,
Jippie
misschien een domme vraag van mij hoor, maar als je geen eisprong hebt kun je toch ook niet ongie worden??? :oops: :oops:
je ongie krijg je toch omdat je ei niet bevrucht is???
nogmaals sorry voor de domme vraag :oops:
Kimmetje, ik weet ook niet precies hoe dat zit. Maar ik weet wel dat ik op een gegeven moment een korte periode heb gehad dat ik ook geen eisprong had, en toen werd ik iedere 2 weken ongesteld.
Je ongi is volgens mij het afbreken van het baarmoederslijmvlies wanneer er geen bevruchte eicel ingenesteld is. Dus zonder eisprong zal dat baarmoederslijmvlies ook wel afbreken?
Misschien zeg ik wel rare dingen hoor, er is vast iemand die het wel duidelijk weet.
Je kunt dus ongesteld worden zonder eisprong. Het kan. De ongesteldheid zal dan wel minder heftig zijn dan met eisprong.
Om je cyclus beter in kaart te brengen, kun je ook temperaturen.
Bij de eisprong gaat je temperatuur namelijk tenminste 3 tiende omhoog.
het is wel van belang dat het temperaturen heel precies gebeurd.
Elke ochtend om dezelfde tijd voor het opstaan (bij het wakker worden) ook in het weekend.
En zo zijn er nog wat dingen waar je rekening mee moet houden.
Op http://www.vruchtbaarheid.org staat heel veel (soms misschien iets teveel in detail) waar je misschien wat aan hebt.
Naar wat ik heb begrepen wil de gyn graag op deze wijze (temperaturen) je cyclus in kaart brengen. Dan is het wel zo gemakkelijk dat je daar zelf vast mee bent begonnen.
Ikzelf was voor mijn eerste zwangerschap ook ontzettend onregelmatig. Op goed geluk bleek ik opeens toch zwanger.
Na deze zwangerschap had ik het idee dat ik weer onregelmatig ging worden en bedacht daarom om vast met temperaturen te beginngen.
De 1e keer wat minder strak (een berglandschap waarop heel moeilijk te zien was wanneer de eisprong was) en de 2e ronde was het al raak.
Zeker ook door op andere dingen te letten als de afscheiding naast het temperaturen.
In elk geval heel veel succes met zwanger worden!
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
:oops:
Thnx Allemaal voor jullie reactie.
Ben wel blij dat als ik vragen heb het hier zou kunnen stellen :oops:
Ik heb er geen verstand van allemaal daarom ben ik blij dat deze
site er is echt Bedankt Allemaal :thumbup: :-* :-
Ik ga zeker iets met deze info doen
:- --Angel-
Hoi meiden,
Zonneschijn:Temperaturen is inderdaad ook een optie. Alleen is het wel erg onbetrouwbaar en intensief. Ik heb het idee dat temperaturen wel een beetje achterhaald is. Zowel onze huisarts als de gyn hebben het hier bij mij nooit over gehad, ik heb dat nooit hoeven doen! Ik heb nooit temperatuurlijstjes moeten overleggen, enz. Maar goed, je kunt het altijd proberen, natuurlijk.
Kimmetje: Meestal is het inderdaad zo dat als je regelmatig ongi bent, dat je dan een eisprong hebt. Daar kun je voor het grootste gedeelte wel vanuit gaan. Maar het kan ook voorkomen dat je ongi wordt (vooral als je een hele lange cyclus hebt), dat je geen eisprong hebt gehad. Dan is het meer een soort van onttrekkingsbloeding. Dan is het minder hevig, geen stolseltjes, enz. Dus een eisprong is niet altijd zeker! Een ongi bestaat normaal inderdaad uit opgebouwd baarmoederslijmvlies en een onbevrucht eitje dat afgestoten wordt. Als je een lange cyclus hebt en geen eisprong, is het meer een schoonmaak van ouder slijmvlies.
Succes Angel!
Groetjes,
Jippie