Wanneer herkend een peuter kleuren?

Hallo,



Wij hebben een kleine vraag misschien raar maar we kunnen het nergens terugvinden…



Vanaf welke leeftijd herkend een kind kleur… Niet terug te vinden op internet dus wij zijn gewoon erg benieuwd…



Groetjes Patricia

ik weet niet precies wanneer het normaal is… maar milan kent ze nu een paar maand

Rhodé kent (bijna) alle kleuren al.

Bruin, grijs en zwart haalt ze door elkaar, maar voor de rest kent ze ze allemaal (ook paars, roze en oranje)



Ik weet eigenlijk niet wanneer het ‘hoort’, maar ieder kind doet het gewoon op z’n eigen tempo hoor. (Rhodé liep pas met 1 jaar en 8 maanden :wink: )

tja, goeie vraag…





8)







ik weet het antwoord niet, dus je hebt er weinig aan.



weet wel dat Teun met kleuren benoemen begon toen hij bijna 2 was, toen was alles groen :mrgreen:



inmiddels kan hij groen-blauw-geel-oranje en rood onderscheiden.

de rest is allemaal groen, nog steeds

Eva herkende de kleuren voordat ze 2 werd. Alleen rood heeft lang geduurd. Op de 1 of andere manier vond ze dat een moeilijke kleur.



Ze is heel vlot met praten dus het lijkt misschien wel heel vroeg.

Toen ze anderhalf was zei ze al stofzuiger :roll:

heb het pas nog op het buro gevraagd, Stijn was toen 4 en ik was bang voor kleurenblindheid. maar daar hoefde ik volgens de arts niet bang voor te zijn, elk kind in zijn eigen tempo…

tygo kent eigenlijk al heel lang kleuren…

ff denken hoor

denk dat ie met anderhalf al groen en rood kon, vanwege de stoplichten die we tegenkwamen op straat

en eigenlijk (je kunt zeggen wat je wilt van ze) door de teletubbies herkennen ze eigenlijk al op zeer jonge leeftijd de kleuren, omdat ze weten dat de blauwe tinkywinky is, de groene dipsy enz.



toen ook nog op de creche kleuren-thema’s waar toen zijn interesse net precies op dat moment ook lag, dus daar heeft ie helemaal veel van opgestoken



binnen no time kon hij ook geel, blauw (dat was zijn eerste favoriete kleur en nog steeds: als je ergens op straat bent, dan ziet ie een heel klein blauw detail als eerste, dus je moet nog goed kijken waar hij het dan ziet, op een reclamebord ofzo)



hij kent nu oranje, paars, zwart, wit, grijs, bruin ook.

Mijn ventje kent sinds kort alle kleuren, en houdt er vervolgens dan ook niet meer over op :inlove: !



Ik heb pas gelezen (in de krant hier, maar weet verder niet hoe betrouwbaar dat stukje was) dat dat vanaf drie jaar is.

Hier eentje die alle kleuren door elkaar haalt :mrgreen:

Ik roep dus altijd voor de grap dat hij kleurenblind is, want zijn vader en ik zijn ook niet zo goed met kleuren :mrgreen: .

Ben dus heel benieuwd wat het bij hem gaat worden. Maar zo te lezen hoef ik me nog geen zorgen te maken :smiley:



Groetjes,

Heleen

Ik weet niet wat ‘normaal’ is maar Lucas kent de kleuren nu ook een paar maaden. In het begin wist hij er maar 2 en de rest deed hij fout. En blauw en groen was ook 1 kleur en oranje en geel was allemaal geel. Maar nu gaat hij het ook meer onderscheiden in losse kleuren. Dus ook paars en roze.

Meiden,



Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ik maak me nu wel wat minder zorgen… Mijn meisje kent de kleuren goed al haalt ze ze af en toe nog door elkaar heen… Als iets rood is zegt ze wel eens groen maar das dus blijkbaar wel redelijk normaal…



Bedankt mijn ongerustheid is zeker verminderd…



Liefs Patricia :-*

Kleuren door elkaar halen is helemaal niet raar hoor. En zeker niet op haar leeftijd.

Ik ga de kleuren er niet in stampen bij Lucas maar benoem wel veel kleuren. Ik zeg vaak: we doen je rode trui aan en je blauwe sokken… etc.

En nu vergelijkt ook ook vaak kleuren. Zien we een rode auto en zegt hij: rood net als mijn trui he…

En hij zegt het dan ook nog wel eens fout.

@Danielle_M wrote:

Kleuren door elkaar halen is helemaal niet raar hoor. En zeker niet op haar leeftijd.

Ik ga de kleuren er niet in stampen bij Lucas maar benoem wel veel kleuren. Ik zeg vaak: we doen je rode trui aan en je blauwe sokken… etc.

En nu vergelijkt ook ook vaak kleuren. Zien we een rode auto en zegt hij: rood net als mijn trui he…

En hij zegt het dan ook nog wel eens fout.




Dank je wel :-*

kan ze de kleuren wel soorteren?

dus bijvb de blauwe bij de blauwe blokjes en de groene bij de groene blokjes?

dat moeten ze wel ongeveer op de leeftijd van 2,5 jr kunnen.

maar pak het blauwe blokje is al weer wat moeilijker en het ene kind is daar wat sneller in als de andere.

Levi doet trouwens nog geen van bijde.

blijven benoemen is het belangrijste zoals danielle al zegt, dan slaan ze het toch op in de hersenen en kan het na maanden of eerder eruit komen.

Met twee jaar de kleuren al kennen is heeeeeeeeel erg snel!!!



Twintig jaar geleden leerden kinderen dat pas op de kleuterschool, nu zijn ouders er veel meer mee bezig. Vaak zie je dat ze dan al met 2 de kleuren kennen, en met 3 jaar ze opeens weer door elkaar halen. Als ze 5 jaar zijn moeten ze ze wel kennen, voor die tijd is het gewoon leuk meegenomen.

Pff ik ben zo blij met sommige reacties. Lijkt wel of Mindy het allemaal niet zo belangrijk vindt die kleuren.



Zinnen maken en boekjes lezen vindt ze weer wel erg leuk en dat dring ik haar niet op dat doet ze helemaal uit zichzelf… Al voor dat ze 2 jaar werd kon ze hele boekjes uit haar hoofd en noemde plaatjes met naam en toenaam en dat vind ik best knap… zinnen van 8 a 10 woordjes en zelfs meer doet zij zo… Liedjes zingt ze al helemaal mee nadat ze ze 1 tot 2 x heeft gehoord… Van k3 tot engelse liedjes…

Maar kleuren dat vind ze niet interessant genoeg denk ik nu…

Wij dachten dat ze misschien kleurenblind zou zijn… Maar ik denk dat het misschien juist wel te makkelijk is…



Groetjes Patricia

ik weet niet wat hoort, maar Amy kende alle kleuren al met 2 jaar…

Mijn zoontje (net 2) noemt alles blauw, zwart of paars :roll:. Hij herkent de andere kleuren wel, maar kan ze nog niet uitspreken, dus zwart = zwart, paars = paars, blauw= blauw … en de rest is ook blauw. Met een maand of 20 kon hij alleen blauw zeggen en was alles blauw, dus het begint te komen. Als ik zeg pak eens een rode auto, dan pakt hij ook een rode auto, net zoals met geel. Dus hij snapt het al wel, kan het alleen nog niet zo goed benoemen.

Hoi Patricia,



Sam was ook heel vroeg goed met woorden, liedjes zingen etc. Kleuren herkennen kwam bij hem ook pas laat. Hij was ruim 2 1/2 denk ik toen hij alle kleuren herkende. Dat ging wel ineens heel snel. Ik dacht ook al even dat hij misschien kleurenblind was.



groetjes Shams

Heb geen idee, maar denk dat elk kindje op z’n eigen tempo dingen leert, hangt ook af van de interesse, Ryan begon met zo’n 21 a 22 mnd oud kleuren te benoemen…misschien snel, maar hij heeft een grote interesse voor auto’s en kleuren onderscheiden van al die auto’s was bere interessant, hij kent inmiddels de volgende kleuren heel goed; blauw, rood, groen, bruin, zwart, grijs, geel, oranje, paars, roze, wit…hij begint nu onderscheid te maken in licht en donker, dus donklerblauw en lichtblauw etc. :smiley: