Wanneer geboortekaartjes versturen?

Wie denkt er mee…?

Ik ben nu 26 weken zwanger van onze tweeling meiden, en deze worden dmv een keizersnede gehaald in week 32, dus de week van 27 juli.

Nu zaten mijn man en ik te dubben over wat wijsheid is, voor wat betreft het versturen van de geboortekaartjes. In principe is 32 weken veel te vroeg, maar niet dusdanig kritisch dat ik dat echt een argument vind ( halen ze het/halen ze het niet), maar meer de praktische kant: hoe handig is het om direct al die kaartjes op te sturen want dat krijg je veel mensen/vrienden/familie/etc aan de telefoon terwijl wij er of niet zijn ( want in ziekenhuis, de meiden zullen daar waarschijnlijk ook een week of 6 vertoeven volgens gyn) of zijn we wel thuis maar ik vermoed dermate moe en uitgeblust of emotioneel doodop dat we niet veel trek zullen hebben in " gezellige" telefoongesprekjes.

Kortom, wat te doen? Uitstellen paar weken of toch meteen, en dan proberen iets van een extra tekst op het kaartje te doen zodat de boodschap over komt?

Groetjes

Astertje

ik zou ze wel gewoon meteen versturen en dan idd iets erop zetten in de trand van: over 6 weken zijn … en … waarschijnlijk lekker bij ons thuis, en we zouden het leuk vinden als jullie dan komen kijken/beschuit met muisjes komen eten…

Ik zou het zelf iig gewoon heel leuk vinden dat iedereen weet dat je kindjes geboren zijn.

hoihoi

we hebben gewacht totdat ik uit het ziekenhuis was (na tien dagen) en op het kaartje gezet dat nienke nog niet thuis was.

Toen ze wel thuis was hebben we een agenda naast de telefoon gelegd en max twee bezoeken per dag. Nienke was er ook met 32 weken na allerlei toestanden en ze was nog best wel klein en het was ook spannend vandaar

groetjes

marlies

onze dochter is met 36 weken geboren en wij hebben gewacht met de kaarten totdat zij bij ons thuis was…

dat heeft al met al 2,5 week geduurd…

denk dat je wel erg uitgeput zal zijn en vooral als je 4x per dag naar je dochtertjes gaat in het ziekenhuis… en ik zou ook niet zoveel mensen bij je kindjes laten komen want ze zijn dan nog erg vatbaar voor infecties en bacterieen… dat zeiden ze toen der tijd ook tegen ons voorhet eigen bestwil van onze dochter…

opa en oma’s zijn wel komen kijken natuurlijk en wat geliefde naaste familie, maar voor de rest hebben ze allemaal netjes gewacht totdat we eraan toe waren…

kan je ook wel op de kaartjes zetten hoor…

succes met alles meid,… :-*

Em werd onverwacht met 34 weken geboren. We hadden toen eerst even wat anders aan ons hoofd dan kaartjes :wink: en vervolgens was alles dicht ivm kerst. Uiteindelijk hebben we de kaartjes na een week of twee verstuurd. Een vriendin die ik niet regelmatig zag / sprak belde een week na Em’s geboorte toevallig op en was behoorlijk verbolgen dat ze zo te horen kreeg dat ik bevallen was. Even in het midden latend of dat nou een heel terechte reactie was: als je weet dat je in week 32 gaat bevallen dan kun je zorgen dat alles voor de kaartjes al bijna klaar is. Ik zou ze dan gewoon op tijd versturen. Met inderdaad een berichtje dat jullie het heel fijn vinden als ze jullie komen bezoeken als jullie kindjes eenmaal een tijdje thuis zijn.

Je zou ook kunnen overwegen om een kraamfeestje te houden voor iedereen die ‘wat verder weg is’ en jullie kindjes dus nog niet in de ziekenhuisperiode of in de eerste weken thuis heeft gezien. Dan kun je daar op het kaartje ook iets over zeggen (dat er een uitnodiging volgt zodra er weer wat rust in de tent is ofzo). Ik had de eerste weken thuis helemaal geen behoefte aan al die kennissen die langs wilden komen. Dmv een kraamfeestje heb je alle heisa in één keer gehad. :wink:

Je kunt ook een weblog bijhouden (en dat op het kaartje zetten). Op die manier kunnen ook mensen die niet meteen op bezoek kunnen komen wel volgen hoe het met jullie is en reageren.

Succes! Spannend hoor!

Geen ervaring met vroeggeboortes, maar ik teneerste dat het helemaal niet veel uitmaakt of je wel of geen kaartje gelijk stuurd. Wat willen jullie zelf? En pas als allerlaatste wat verwacht jullie omgeving?

:lol: Tja, bij Jelte* en Tejo waren wij aardig rap met het versturen van een kaartje, en nu bij Siep duurde het iets langer. Mijn eigen familie (ouders bv) kwamen langs en vroegen of ze het kaartje vast mee konden nemen, dan hoefde wij het niet te versturen. Nouja, de kaartjes hadden we dus nog niet :mrgreen:

En dat terwijl we van weer andere kennissen (2 zelfs), zonder dat er iets aan de hand was, pas na 4 of 5 weken een kaartje kregen :wink:

Misschien moet je de voordelen en nadelen voor julliezelf gewoon op een rijtje zetten.

V: Je bent trots en wilt het de GEHELE WERELD laten weten.

N: Je hebt misschien wel wat anders aan je hoofd dan de kaartjes

V: Iedereen is op de hoogte en zeker als je het op het kaartje vermeld zullen ze wel snappen dat jullie wat anders aan jullie hoofden hebben dan bezoek.

… vul zelf maar aan met je eigen ideeën.

En tenslotte is er natuurlijk ook nog een middeweg. 1 of 2 weekjes bv wachten met kaartjes

Succes in elk geval :thumbup: :thumbup:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik zou er iets in de trant zeggen.

Dat de kleintjes nog in het ziekenhuis blijven en jullie daar 100% voor willen zijn, of ze na thuis komst gezellig beschuit met muisjes komen eten?

En evt bereikbaarheid per sms of telefoon of aangeeft dat je bijna niet bereikbaar bent…

Wij hebben zelf een paar dagen gewacht met versturen.

Zo konden we rustig opstarten en even wennen aan elkaar.

Doe wat je zelf het prettigst lijkt.

Mischien kun je nu ipv rusttijden erop zetten dat de kindjes voorlopig in het ziekenhuis verblijven.

Mischien is het een idee om er een tijd bij te zetten dat jullie bereikbaar zijn.

Dan kunnen ze de eerste tijd iipv op kraambezoek komen jullie even over de telefoon spreken.

erop zetten dat ze over ongeveer 6 weken weer thuis zijn is denk ik wat te vaag.

Mensen weten het dan niet precies en durven dan na 6 weken mischien niet te bellen.

Is het anders een idee voor je om een weblog bij te houden.

Dat adres daarvan kun je op het kaartje zetten en zo kunnen mensen precies lezen hoe het gaat en vanaf weer ze weer thuis zijn.

Op deze manier is gelijk iedereen op de hoogte en hoef je ook geen kaartjes achteraf te versturen.

Succes nog even met je zwangershap en hopelijk gaat het straks helemaal goed met je kindjes.

Wij hebben ook op het kaartje gezet dat we voorlopig ivm de omstandigheden geen kraambezoek ontvangen. En een e-mailadres erop (als je geen zin hebt in een web-log), dan kun je op je eigen tijd even gaan zitten en reageren (en evt. fotootje versturen via mail) ipv veel tijd kwijt zijn aan telefoontjes. Ik mail af en toe een soort update rond.

Iedereen heeft dit gerespecteerd en mondjesmaat nodig ik mensen uit om langs te komen.

Het kaartje versturen zodat iedereen op de hoogte is is altijd leuk, mits mensen respecteren dat je zelf even de tijd nodig hebt. Als mensen ondanks een bepaalde tekst op een kaartje onbegrip hebben kun je je afvragen of je die uberhaupt wel op visite wilt hebben.

Wat dat betreft heb ik ontzettend veel begrip gekregen!

dave is met 43 wk geboren was een zware bevalling voor ons beide… wij hebben toen ook een week later pas de kaartjes verstuurd

Jade is met 38 wk geboren, maar vanwege mijn BI problemen met ik de eerste 4 dagen niet mijn bed uit… en ik had alles via internet geregeld… lievie snapte het neit… met als gevolgd dat we weer bijna een week later de kaartjes konden versturen…

maar goed daar heb jij niets aan…

je moet doen waarbij je zelf denkt dat je er prettig bij voelt…

vind je het fijn als iedereen al op de hoogte is gelijk na de geboorte… met het ‘risico’ op vele telefoontjes/ kaartjes/ onaangekondigde bezoekjes… op tijden dat je het net niet uitkomt

( hoeft niet natuurlijk… kan ook heel veel steun opleveren)

of wacht je tot je meiden sterker zijn … en mensen die eigenlijk je meiden al willen zien, en zich gaan opdringen… of dat je je meiden al gedoseert kan showen tijdens de zkh-tijden

of wacht je tot je meiden thuis zijn… en je ze vol trots kan showen in je eigen box / wiegje / armen…en eventueel reacties hierop kan krijgen dat ze zo laat een kaartje hebben gehad…

dit is even heel zwartwit natuurlijk :wink:

maar ik denk dat je zowiezo wel reacties zal krijgen…nooit is het goed…

daarom… wat voor jullie goed voelt is goed :hug:

Allemaal bedankt voor het meedenken… ben er nog neit uit, maar ik geloof dat dit iets typerends is voor mij, kan de laatste tijd absoluut geen knoppen doorhakken/ beslissingen nemen…

@Astertje wrote:

Allemaal bedankt voor het meedenken… ben er nog neit uit, maar ik geloof dat dit iets typerends is voor mij, kan de laatste tijd absoluut geen knoppen doorhakken/ beslissingen nemen…

Goh, wat herkenbaar. :think: :mrgreen:

Laat man of vriendlief lekker meedenken.

@Astertje wrote:

misschien moet je dat dan ook gewoon nog niet doen.

Zorg dat het kaartje klaar staat bij de drukker, zodat áls jullie het kaartje wel meteen willen versturen, dat gewoon kan. En bekijk het verder gewoon op het moment zelf. Staat je hoofd er op dat moment helemaal niet naar, dan stuur je um gewoon later, en als je op dat moment het gevoel hebt het van de daken af te schreeuwen dan stuur je je man even naar de drukker…

als je geen zin hebt in telefoontjes e.d. kun je toch gerust de kaartjes later

sturen?

de mensen die dicht om jullie heen staan, bel je dan gewoon even op. Weten

zij het wel (zo gaat het toch al meestal), mensen die je nog even niet zo

belangrijk vindt, weten het dan later.

ik zou idd ze wel meteen versturen …maar zoals als al eerder gezegd werd wel iets in de trand van dat je beebs nog niet thuis zijn en dat jullie over een aantal weekjes graag de kraam visite willen ontvangen…