Wanneer eerste woordjes?

Ik ben wel benieuwd wanneer een kindje met de eerste woorden begint.

Het lijkt erop dat Lianne al bepaalde woorden/klanken zegt. Ze kan bijvoorbeeld al heit (papa in het Fries) zeggen en tegen onze kat zegt ze poe (poes). Al heb ik soms het idee dat ze meer klanken nabootst dan dat ze werkelijk weet wat het is. Al zegt ze soms wel heel duidelijk poe, als de kat voorbij loopt. Maar ze kan soms ook tegen alles poe of heit zeggen, maar net hoe het uitkomt.

Ik heb een boekje waarin staat dat ze op t bureau vanaf een maand of 14 naar dat soort dingen gaan kijken, dus ik weet ook niet wanneer ze wat gaan herkennen.

Emma zegt nu mama en papa, ofwel de lange versie daarvan, maar echt niet bewust tegen ons. Denk dat het echt nog klanken oefenen is, al klinkt t heerlijk! :inlove: en soms heb ik t idee dat ze ees zegt tegen kees konijn. Als ze zwaait doet ze er wel iets van dada bij, maar ook dat is denk ik nog niet bewust.

Dusse kortom…geen idee!! Maar misschien kan het al best?

Op cb gevraagd, daar zeiden ze erg verschillend per kind, maar meeste kinderen met 14 maanden in ieder geval papa en mama.

hier nog niks geen woordjes. wel een grote passieve woordenschat… bij bv pak eens het eendje…etc wordt het eendje gepakt…

maar er wordt nog niks gezegd… soms perongeluk papa… of mama… maar daar blijft het bij. verder is het eindeloos… tatataatatatatatatatatatatatatataatatatatata of ssssssssssssssssssssssss

Fenna zegt echt tegen alles MAMA, ook als Papa thuis komt is dat Mama, sinds gister zegt ze volgens mij '" klaar" althans dat maak ik daaruit en ik zeg heel vaal als de luier verschoond is “klaar”

Sanne zei met 5 maanden mama en met 6 maanden papa, wel vroeg. Ze zegt het niet bewust, ze doet het als ze aan het kletsen is. Pie Pie doet ze ook als het ze een doekje van har gezicht trekt. Verder veel gebrabbel en gegil :inlove:

Bas was later met woordjes en begint nu pas met 2 jaar leeftijd pas echt woorden uit te spreken. Tweeling van vrienden ook ruim 2 jaar, die zeggen niks/weinig, zelfs niet papa of mama. Het meisje begint nu langzaam aan een enkel woord uit te spreken maar het jongetje niet. Ze hebben wel een eigen taal, waar niemand wat van kan maken, maar zij met hun tweeen wel.

Bij dreumesdeel, vraagjes geloof ik staat ook info hierover, Jip!

Bedankt voor de tip, Wien! Ik kijk nooit in dat forumdeel, maar daar kun je inderdaad ook topic’s vinden over eerste woordjes, autostoelen, enz.

Teun zegt sinds een aantal weken ; “aah hamp”. Hij vindt lampen helemaal geweldig dus. “poep” zegt ie ook als ie dat gedaan heeft, alleen versta ik dat helaas niet altijd en begin ik vrolijk terug te kletsen en kom er dan na een kwartier achter wat ie bedoeld.

HIj begint nu met “uit”. ( hamp uit, uit als ie uit bed wil of uit de slaapzak)

Dat van 14 maanden en dan naar voorwerpen kijken is denk ik gemiddeld. Teun is 10 maand en als ik iets vertel waarin “papa” of "auto"voorkomt, kijkt hij gelijk naar de betreffende dingen. Zelfde met poes. Ik hoef het maar te noemen of hij kijkt naar de plek waar poezebeest ligt.

Maar goed, ik ga ook eens bij die topics kijken.

thije komt nog niet verder dan mamma pappa opa oma en jaja (yara)

En voor de rest niks

Djenno zegt nu wel duidelijk mama, al zegt hij dat ook wel eens tegen papa.

Hij zegt papa of bapa ( hij bedoeld hetzelfde) en als hij nu iets ziet waar hij onze aandacht op wil vestigen dan zegt hij standaard ‘die’ en wijst ernaar of kijkt ernaar. Verder doet hij wel geluidjes na en zegt ja ja. Zijn passieve woordenschat is beduidend groter, zo weet hij feilloos wat een bal is en wanneer hij die moet pakken en zijn knuffel en ga zo maar door.

Ik weet niet wat normaal is bij deze leeftijd.