wanneer eerste woordjes?

Ik vroeg me af wanneer baby’s gemiddeld hun eerste woordjes gaan zeggen. Zal vast heel uiteenlopend zijn, maar ben toch nieuwsgierig 8)

hier nog niks! ze is inmiddels negen maand… zelfs nog geen papa of mama!

Allebei rond hun eerste verjaardag :thumbup: :wink:

Sebastiaan volgens mij rond een jaar, weet het niet meer zo precies eigenlijk…

En als Annemieke haar zin niet krijgt, roept ze heel hard MAMA! :inlove:

Kaylee was laat… met 20 maanden begon ze pas met mama en papa, daarna ging het heel hard, met 2.5 sprak ze al in gewone volzinnen.

Ik heb twee hele snelle kletsers :inlove: al vroeg gaan praten en ook al heel snel echt volzinnen. Is nu nog steeds merkbaar. :inlove: 8)



Ben benieuwd bij Fleur.

Beide kinderen zeiden hun eerste woordjes rond 13-14 maanden.



Wesley begint nu met nazeggen zo leuk…hij zegt papa en mama, verder is een aap een baap een schaap is ook een baap en een boek is een bap…de hond doet waf waf en een auto is een tootoo en de pop noemt hij bop :lol: tsja en ham ham spreekt voor zich he :mrgreen:

Vind het zo leuk die eerste woordjes ook zo grappig als hij het potje van Serina pakt maakt hij dus geluiden erbij die ze maken tijdens het poepen :wink:

Luca zegt al wel dingen, het is nog niet helemaal duidelijk maar hij probeert al wel wat na te zeggen. En soms denk ik al wel dat hij mama, papa, eten, zegt :inlove:

Lucas was 8,5 maanden toen hij mama, papa en koek :roll: kon zeggen

Pepijn was 9 maanden toen hij mama kon zeggen.

Merlijn die is nu heel vaak aan het m-en dus mmmmmm dus dan zeg ik kom op zeg mama en soms lijkt het er wel op :stuck_out_tongue:

Bo zei met 9 maanden papa en snel daarna ook mama. Toen kwam bal er achter aan en daarna heeft het een tijd geduurd voordat er woordjes bij kwamen.



Nikkie zei net na haar 1e verjaardg mama en 2 weekjes later papa. Nu zegt ze ook nog happe en kikker (tja… :smiley: )

R. zei met 10 maanden bewust heit (papa) en Q. zei het met een maand of 11 heit. Bij beide hetzelfde eerste woord. Voor hun ben ik mem en dat was het volgende woord wat ze konden zeggen.



Q. is nu bijna 14 maand en kan zeggen: heitie, memmie, auto, eten, poesje, die, ja en de naam van onze poes (Coco).

Amélie zegt nu al een paar weken mama en papa :think: Ik lees dat de meeste baby’s dat pas rond de 1 jaar doen…bedoelen jullie dan gericht naar papa of mama dat zeggen of gewoon ‘kletsen’?



Is Amélie (en Rhodé dus eigenlijk ook, want die kon het ook al rond die leeftijd) dan zo snel hiermee? Ik dacht dat het normaal was…

Joas zegt sinds een maand ofzo mama. Héél soms is dat gericht naar mij toe, maar veel vaker gewoon een woord dat er makkelijk uit rolt.



Dadamamababamamaaaaa!



Ow, en hij zegt ‘Aai’ Mn zus heeft veel huisdieren waar hij helemaal dol op is en bij elke hond/kat zeggen wij Aaaaaii. Hij dus ook :inlove:

Bedankt voor jullie antwoorden!!

Las op een andere site dat het 1e woordje gemiddeld tussen de 10 en 14 maanden komt geloof ik :think: Tenminste, daarvoor kon het klinken als mama of papa maar dan was het nog niet zo, beetje toevallig ofzo dat dat eruit kwam, pas vanaf een maand of 10 gericht.



Jayden is tot op heden overal vlot mee, dus wie weet wanneer het komt :mrgreen: Lijkt me zo schattig he… :inlove:

Ik heb het even opgezocht want wist het zo niet uit mijn hoofd :oops: .

Nathalie zei “papa” toen ze op 2 dagen na 6,5 maand was. Met 8,5 maand zei ze al weer wat meer woordjes zoals mama, aap, issie (poes lizzie) en bumba. Een vlotte kletser dus.

Ze is nu nog geen twee-en-een-half en spreekt goede zinnen met vervoeging van werkwoorden. Tja haar sterrenbeeld is tweelingen en van tweelingkinderen zeggen ze dat woorden hun speelgoed zijn :wink: