Wanneer eerste schooldag, jarig voor een vakantie

Pete wordt op zondag 9 oktober alweer 4 jaar :inlove:

Hij zou dan een week naar school moeten en dan is het alweer Herfstvakantie?

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk als kindjes 4 jaar worden net voor een vakantie?



Ons contract met het kdv stopt per 1 oktober 2011 (we hebben toen gekozen om het per 1e van de maand in te laten gaan) en we moeten dus gaan verzinnen wat we in de tussenperiode gaan doen.



Het zou dus fijn zijn om te weten wat de richtlijnen zijn als ze 4 jaar worden vlak voor een vakantie, wanneer hebben ze dan hun eerste schooldag?



Groetjes Saskia

Wij zitten nu in hetzelfde.



Woensdag wordt mijn dochter 4 en de vrijdags is het kerstvakantie.

3 januari gaat ze voor het eerst naar school. Daar kiezen we nu zelf voor.



Kdv stopt 15 dec, maar we kiezen er voor om te verlengen tot 1 januari, dat was in overleg bij ons mogelijk. Dus ze blijft nog 2 weken langer op het kdv en dan als ze naar school gaat, gaat ze over op school en BSO.





Dus ik zou gewoon verlenging aanvragen.

Want waarom stopt die op 1 oktober, die van ons stopt gewoon als ze jarig zijn en niet op de 1e van de maand.



Ik denk 9 oktober jarig dan 10 oktober school, mochten jullie dat willen natuurlijk.

Bij ons zijn het 2 dagen, en die 2 dagen daar zijn de kinderen toe aan vakantie dus ik wil het haar niet aan doen om daar mee te beginnen.

hier op school is het bij kerstvakantie een advies er pas na te beginnen (is ontzettend drukke/ onrustige periode natuurlijk die week voor de kerst) en in de zomer geen optie om direct te beginnen.

Kindjes die in de laatste 6 week van de het schooljaar 4 worden beginnen dan pas na de zomervakantie.



Waarschijnlijk kan ook bij de door jullie gekozen school wel gestart worden NA de herfstvakantie, je zou ook die eerste week als wenweek kunnen beschouwen met halve dagen bijv en op woensdag ofzo nog even een bijkom dagje ofzo.



En het is nog (lang) niet zover, misschien anders toch kdv verlengen tot de 16e/ na de herfstvakantie?

@marrije wrote:

Want waarom stopt die op 1 oktober, die van ons stopt gewoon als ze jarig zijn en niet op de 1e van de maand.


Bij onze kdv kun je starten per 1e of 16e van de maand.

Ik moest volgens mij per begin januari 2008 (10 weken verlof en 2 weken vakantie rondom feestdagen) en we hebben toen per 1e van januari gekozen, vandaar dat het nu per 1e van de maand waarin hij jarig is stopt.



Volgens mij hebben we ook wel de optie om het te verlengen naar een andere 1e of 16e als ze er ruimte/plaats voor is.



Ik moet zelf gewoon in de herstvakantie werken, dus dan zouden we evenveel opvang nodig hebben als nu. Ik denk dat het dan handiger is om pas na de herfstvakantie met school te beginnen.



Ik zal binnenkort even een email sturen naar de school waar we hem hoogstwaarschijnlijk naartoe willen sturen. Ze hebben pas in maart een infodag en ik denk dat het handiger is om al eerder te weten wat hun richtlijnen zijn…

Merijn werd in de zomervakantie 4. De school begon op 17 augustus dat jaar. Ik heb hem toen 2 weken verlengd tot de 15e.

Elise word 10 augustus 4, we hebben de KDV verlengt tot 1 september, school begint 4 september volgens mij, eerste schooldagen zullen we vrij nemen en daarna NSO ( als er plek is voor r dannn… :think: )

nano is van 12-12. Die is toen na de kersvakantie begonnen met school omdat die drukke decembermaand mij en school helemaal geen goed idee leek om óók nog je eerste schooldag in te hebben (en dan kom je ook nog op school terecht in een heel drukke, rommelige maand, weet je helemaal niet waar je aan toe bent).

Hoewel standaard de ‘regel’ wordt toegepast dat je óp (of de dag na) je 4de verjaardag begint met school, is het volgens mij geen enkel probleem dat uit te stellen, als je het maar aangeeft.



(bij een herfstvakantie weet ik niet of ik dat per se zou doen, het is maar een weekje vrij en het is niet een drukke tijd, dus dan is het misshcien wel een lekkere ‘wenweek’)

Indy is van 9 december en mocht pas een maand later, na de kerstvakantie beginnen ivm de drukte op school (net Sinterklaas achter de rug, de kinderen die al op school zitten stuiteren nog na, bezig met kerst en dan 2 weken vakantie). Ik vond het wel logisch (en fijn!)

Mijn neefje is heel toevallig ook van 9 oktober en die is dus ook een week naar school geweest, voor die herfstvakantie.

Hij kon zelf kiezen, of de 9e op het kdv vieren of op school.

Dat is gewoon nog op het kdv gevierd.

Maar dat viel op een donderdag destijds dus vrijdags is hij vrij geweest en is hij op maandag fris en fruitig begonnen op de basisschool. :smiley:

Zoon was vlak voor de zomervakantie jarig en is na de zomervakantie naar de kleuterklas gegaan en bleef tot aan de zomervakantie op de psz.

Dochter begint waarschijnlijk op haar verjaardag omdat dan haar vriendinnetje ook voor het eerst naar school gaat en het ons fijn leek als ze dan samen gaan, hebben ze ook wat steun aan elkaar.



Ik zou dus eens navragen wat de opties zijn.

Hier 2 kids die in de zomervakantie verjaren. Jo’s eerste schooldag was toevallig 1 week voor zijn 4e verjaardag. Hij mocht komen wennen voor de zomervakantie,maar vond dat een beetje onzin. Paar dagen school en dan 6 weken vrij…



Eli idem,maar door de late schoolvakantie dit jaar is hij jarig in de zomervakantie. Hij start ook pas na de grote vakantie. Die paar keer wennen voor de zomer vind ik ook zonde…is hij net gewend, mag hij meteen weer 6 weken thuis zijn…(psz is ook dicht natuurlijk).

Ook ihk van de klasse samenstelling na zo’n vakantie vind ik het niet handig.



Ik zou (als het om een andere vakantie gaat) pas na de vakantie starten…meestal mogen ze toch voor hun 4e een paar keer komen wennen…dan is die ene week herfstvakantie natuurlijk geen grote ramp.

Op deze school mogen kids die bijv. begin okt, 4 worden vaak toch al na de grote vakantie starten met wennen…zeker nu het schooljaar zo laat begint…4 weken wennen, 1 week voor het echie en dan even een week pauze…kan ook heel fijn zijn.

matteo wordt 8 juni 4 en mag pas 5 september heen!