Wanneer dekbed?

Het word weer kouder,

Onze slaapkamer waar Jasly slaapt is al helemaal koud,

Ik heb wel een babydekbed, Maar vanaf wanneer mag ik die gebruiken?

Dat is natuurlijk wel wat dikker,

Ik ben al opzoek naar een slaapzak met lange mouwen,

Heb er een gevonden bij de Hema maar die is niet op voorraad meer,

Dus op dat moet ik nog afwachten, Maar een lekkere dikke dekbedje is natuurlijk wel wat lekkerder erbij,



Alvast bedankt,







Groetjes Jeanette

Dekbedje mag vanaf 2 jaar…

zo oud pas!!

:shock: Maar waarom?



Mag ik wel een dubbele ledikant deken in de winter gebruiken dan?



Hoe doen jullie dat dan?

ik b gewoon een dikke pyjama en daarover een winterslaapzak zonder mouwen.



die met mouwen lijken mij dus echt niet confortabel! zo dik… voor mij hetzelfde alsof ik met een winterjas zou gaan slapen.



k heb het bedje kort opgemaakt, dus de deken dubbel, als het nog kouder wordt doe ik er gewoon nog een extra shirtje eronder! of nog sokjes aan!

Hier ook de deken dubbel liggen… sokjes aan… rompertje met lange mouwen… pyama…

Toch kijk ik wel uit dat ik hem niet te warm kleed… (warmbloedig jochie)…

Ik merk dat die kinderen het heel snel warm hebben.Liever dat ie het iets te koud heeft dan te warm…

ALs het echt te kil wordt, dan wordt ie wel wakker en meldt zich…



Tijdens het voeden leg ik wel even een warme kruik in zijn bed… zodat het warm is als hij er in gaat. Hij dan heel goed in staat op zijn “plekje” verder goed warm te houden…

En het is lekker voor e.v krampjes…



Bij mijn oudste… had ik v.a dag 1 een dekbedje… 20 jaar geleden wisten ze nog nix…

Ook niet kort opgemaakt… :shock:

Maar dat vondt ik zelf niets dus zij lag al snel in een slaapzakje.

dekbedje pas vanaf twee jaar ivm het risico op wiegedood. Een dekbed ademt minder, en als het kindje daar onder terecht komt kan het minder goed ademen en krijgt het het ook veel te warm. Daarom dus een katoenen dekentje. Ik had een duo-deken, een soort vier-seizoenen deken voor baby’s… Dus ja, je mag gewoon je ledikantdeken dubbelvouwen of een tweede erbij leggen!!!

Een dekbed vanaf twee jaar? :shock: Nou hier gebruik ik dat al vroeger hoor, nu nog niet maar vanaf twee jaar vind ik toch wel wat overdreven.

Wel wat overdreven?

Ik noem de reden wiegendood niet overdreven eigenlijk :roll:



Thijmen heeft hem sinds 2 weken.

Hij heeft ook sindsdien een kussentje want we vonden hem vaak al liggend op zijn knuffel.

Heb ik dan gezegd dat ik wiegedood overdreven vind? :roll:

Joas slaapt in een romper met lange mouwen + pyjama, en dan een slaapzak zonder mouwen. Waarom dan nog dekentjes en dekbedden er overheen gooien? Het is op zn kamertje aangenaam warm dus ik zie het nut er niet zo van in.



En tot twee jaar geen dekbedje idd… wat is daar in vredesnaam overdreven aan? :think:

Oke nu snap ik het,

Maar is de kans op wiegendood dan nogsteeds zo groot na 1 jaar?

Ik dacht dat het dan niet meer kon,

Maar het is goed dat ik het nu weet,

En het is idd niet overdreven,



Ik heb enkel glas in de slaapkamer,En plat dak, Dus ons slaapkamer is altijd heel koud, Ik hou er niet van om de kachel snachts aan te laten, want ik heb een gaskachel en daar krijg je hoofdpijn van,



Ik ga zo een lange mouwen slaapzak kopen en Jasly slaapt altijd al in een lange mouwen pyama, Ik gooi er nog een ledikant deken over heen en ik heb nog een katoene deken dat doe ik dan in de winter,

Ik heb nog baby kruikjes en eentje in de vorm van een knuffelbeer dus kan die wel gebruiken,



iig bedankt dames!!

hier sinds twee weken een dekbedje , niet heel dik maar toch warmer als haar lakentje en dekentje(die ze overigens ook altijd lostrok :roll: )



nou heb ik wel een wat vreemde vraag… die mega dikke slaapzakken met armen daar kunnen ze niet uit dus dan krijg je toch ook veel te warme baby’s?



juul kruipt nu er boven op als ze het te warm krijgt (overigens is dat nog maar 1 keer voor gekomen dus ze slaapt er blijkbaar heerlijk onder :thumbup: )

Nou, als je zo’n dikke winterslaapzak hebt, heb je écht geen dekens meer nodig hoor en zéker geen kruiken en dergelijke, kijk uit dat je het niet overdrijft Jeanette, Jasly kan geen kant op als ze het té warm heeft :?

Lola heeft hier een zomer of gewone slaapzak aan, en sinds een paar weken een dekbedje. Ik weet dat het is vanaf 2 jr. Maar ze trok ook altijd alles los. Tot ik op vakantie een deken in een hoes deed, en dat kort opgemaakt had liggen. Ze bleef er prachtig straks onder liggen.

Nu dus een dekbedje. Maar ik zeg erbij, dat lola alleen maar omhoog kruipt. Nooit naar beneden en nooit met het hoofd naar beneden.

puk hier dus hetzelfde :think:

@joseetje wrote:

Wel wat overdreven?

Ik noem de reden wiegendood niet overdreven eigenlijk :roll:




Inderdaad.


Dekbed mag inderdaad vanaf 2 jaar.
De kans op wiegendood bestaat ook tot ongeveer 2 jaar, en niet tot 1 jaar.

Hier ook een duo-deken, was met Robin. Kon je enkel, of dubbel gebruiken. Dus met kouder of warmer weer.

Nu heb ik 1 deken, omdat ik de kleur leuker vond, en die vouw ik gewoon dubbel.
Op een gegeven moment word Lucas groter en dan kan ik hem alleen enkel gebruiken, en dan kies ik een slaapzak.
En dan het enkele dekentje eroverheen.

Te warm aankleden schijnt een risico factor te zijn wat betreft wiegendood.
Overdrijf het dus niet.

Claudia heeft tot ze ruim 3,5 jaar was in de Combisleeper geslapen. Toen hebben we haar overgeheveld van ledikant naar gewoon 1-persoonsbed en zijn we een dekbed gaan gebruiken.