Wanneer bevalling besproken?

Met hoeveel weken hebben jullie de bevalling besproken met de gynaecoloog of verloskundige?

Bijv: voorkeuren verteld, wanneer je moet bellen, ruggenprik voorkeur, en dergelijke.

Wat is er besproken bij jullie?

Ben nu 37 weken zwanger en de gyn heeft me alleen ingelicht over wanneer ik moet bellen, maar dat wist ik met week 29 al door de vroegtijdige weeen, daarna is er niets meer besproken.

Geen voorkeuren bijvoorbeeld en alles.

Dus wanneer is het bij jullie besproken, en wat is besproken?

Bedankt alvast.

Bij mijn eerste zwangerschap zat ik bij de verloskundige en heb ik vrijwel gelijk in het begin gevraagt of ze ook badbevallingen doen. Mijn voorkeur.

Dat deden ze en is gelijk ook genoteerd op de kaart en bij mij aangegeven dat ik dat voor de zekerheid bij de bevalling (vk bellen) ook moest aangeven, want dan nemen ze andere handschoenen mee.

Helaas eindigde dit in het ziekenhuis en daar is de pijnstilling ed pas besproken.

Bij mijn 2e zwangerschap had ik een medische indicatie en liep ik vanaf het begin bij de gyn.

:think: Volgens mij het enige wat besproken is, is dat ik ingeleid zou worden, maar wanneer dat hoorde ik ook pas een week van te voren. (ik wilde bij 38 weken en de gyn hield slag om de arm door te zeggen dat hij mij niet overtijd zou laten lopen (40 weken dus) hij legde wel de redenen uit enzo.)

Pijnstilling is niet besproken (heb er ook geen info over gevraagt) en tijdens de bevalling werd de co-assistent opgeroepen (was ff van de afdeling af) om dit te bespreken en ze was net op tijd om de navelstreng door te knippen (zo vlug ging het, vandaar dat ik het ook niet meer had) :lol:

Nu bij de 3e, ben ik weer medisch, maar loop bij de verloskundige. Met 34 weken zie ik mijn gyn pas voor het eerst en zullen we het vast weer over wanneer inleiden hebben en verwacht ik ongeveer wel weer hetzelfde antwoord.

Ik heb nog een aantal vragen en over de mogelijkheden en die zal ik dan ook stellen (als ik het niet vergeet :shifty: , mijn man gaat gelukkig ook mee, kan ik hem de schuld geven :lol: )

Kortom specifieke vragen over eventuele wensen of andere vragen over de bevalling zul je zelf moeten stellen.

Bij zowel de verloskundige als bij de gyn werd elke controle wel gevraagt of ik nog vragen had.

Ik weet niet wanneer je weer op controle moet, maar schrijf de vragen die je hebt op en stel ze gewoon.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Dank je wel! :-*

Ik heb de 26ste een afspraak, maar kan ik bijvoorbeeld aangeven of ik pijnbestrijding wil of niet…?

Mijn vriend is bijvoorbeeld heel benieuwd hoe zo een ruggenprik “werkt”.

Dat weet de gynaecoloog toch wel?

Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of ik kan douchen met weeen als ik die krijg, of dat gewoon mag bijvoorbeeld?

Wij hebben niet echt veel besproken. Met 36 weken wel even wanneer we moesten bellen. En ik heb gezegd dat ik liever niet op bed wilde bevallen, omdat me dat tegennatuurlijk leek. De baarkruk leek me fijner. Verder nergens over gehad, maar ik zou in principe ook gewoon thuis bevallen, dus pijnstilling is daar (bijna) niet mogelijk.

Achteraf ging alles anders en beviel ik in het ziekenhuis, op bed :slight_smile:

Maar ik zou het als ik jou was dan zelf even aangeven, dat je wel graag je wensen besproken wilt hebben.

Ze zullen toch niet veel doen rondom je voorkeuren ben ik bang. Ze kunnen bijv. nu nog niet zeggen of je wel of niet pijnbestrijding krijgt, dat zal helemaal van je bevalling afhangen. Daarnaast heb ik altijd het idee dat ze het in NL liever zonder doen.

Met weeën (en zelfs met gebroken vliezen, als je kindje goed is ingedaald) kun je gewoon onder de douche, tenzij je aan een ctg gekoppeld zit, iets wat ze in het ziekenhuis snel doen.

Mijn idee: thuis ben je vrijer dan in het zkh, maar voor pijnbestrijding moet je wel in het zkh zijn. Daar zal het ene zkh nog weer anders in zijn dan het andere, maar ik weet wel dat ik niks meer kreeg toen ik eenmaal 6 cm ontsluiting had, ik was ‘te ver’. (Overigens ben ik daarna in een kwartier tijd van 6 cm naar volledige ontsluiting gegaan!)

Ik heb niet veel besproken, alleen bel-instructies gekregen. Voor mij is dat genoeg, voor de rest kun je van alles willen maar het komt toch zoals het komt.

Misschien is het voor jou wel een idee om een ‘bevallingsplan’ te maken, gebruik de zoekfunctie er maar eens op.

tegenwoordig is het zo dat je wel van tevoren mag aangeven of je pijn bestrijding wil of niet

ik zou gewoon een lijstje opstellen met je wensen

die overhandigen aan je vk en die in je dossier op laten nemen

ook een exemplaar in je koffer voor als je naar het zh gaat

eventueel een aan de gyn geven …

je man er een geven en zeggen dat ie voor jou wensen moet vechten als jou het even niet meer lukt

en zeggen dat als hij het niet doet , dat jij anders zodra je er toe in staat bent met hem een potje gaat vechten :mrgreen:

oh ik zou ook een ondertekening vragen dat je zeker weet dat die gene niet terug kan en kan zeggen dat ie jou wensen nooit hebt gezien

misschien heel zakelijk allemaal maar ik zeg altijd maar zo, daar waar mensen werken worden fouten gemaakt en je weet maar nooit of het tepas kan komen

Ik beval in het ziekenhuis op medische basis dus zowiezo geen keuze om thuis te bevallen helaas. dus zal het aan de gynaecoloog moeten geven en in me dossier laten opnemen die dus ook gefaxt word naar de verloskamers, en zowiezo even kopie maken en in me tas doen.

Maar ok, soms is pijnbestrijding bijvoorbeeld te laat door te ver gevorderde ontsluiting of dergelijke… maar ik kan toch wel aangeven dat ik wel pijnbestrijding zou willen dat ze het gewoon weten.

En die CTG, ik ken het… toen ik in het ziekenhuis lag en moest plassen zeiden ze 'Kan je het niet nog 15 min ophouden je ligt net 15 min aan de ctg, en normaal is het om 30 min gewoon te liggen dus… ’

oh dat soort dingen ken ik ook wel

ze geloofde niet dat ik weeen had… want dat kon volgens hun niet binnen een uur na 1x inbrengen van gel

en toen ze het eindelijk geloofde en ik naar een verloskamer mocht, moest ik daar naartoe lopen maar goed ik had net een wee

zit die truus op haar horloge te kijken en vroeg op een gegeven moment is die wee nog niet weg?

uhhh NEE!! want ik heb er om de haveklap een :evil: :wall:

eindelijk in die kamer… moest ik douchen , terwijl ik al 3x onder die douche had gestaan en ik totaal niet lekker vond

alleen plat op me rug in bed was fijn

neeeee ik moest ff ergens anders gaan zitten… een beetje bewegen

en het ging al allemaal zo snel

komt die as arts binnen oh ik zal maar geen gel meer bij doen he want anders word het helemaal een weeen storm

AAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGG ! &^&^%^&% :wall:

was blij toen mijn engel was geariveerd… vk van het ziekenhuis

en precies diegene die ik nodig had :angel:

hoihoi

ik wist dat ik in het ziekenhuis moest bevallen. En ik had al met mijn man besproken wat ik wel en niet wilde.

daarnaast waren we al naar een voorlichtingsavond van het ziekenhuis geweest en daar hadden ze ook verteld dat ze een bad hebben en dat je mocht aangeven of je de weeen in bad wilde opvangen of niet.

Natuurlijk ging het allemaal anders dat we gedacht hadden maar ik heb wel even in het bad gelegen en dat was heerlijk

Zorg dat je zelf goed weet wat je wil en dat die gene die je bijstaat dat ook weet

sterkte

groetjes

marlies

Bij de eerste twee werd al heel snel (geloof zelfs met de intake) gevraagd waar ik graag wilde bevallen, en of ik bv of fv wilde geven. Daarna vroegen ze elke afspraak of ik nog vragen had. Rond de 36 weken kreeg ik het bevallingspraatje: wanneer ik moest bellen, wanneer ik moest liggen (kindje niet ingedaald) en wat ik moest doen als ik alleen zou bevallen.

Heb volgende week woensdag weer het bevallingspraatje, ben dan 36w5d :wink: