wanneer begon juow peuter echt te praten?

Vandaag op het CB vroegen ze of mijn zoontje al zinnetjes van 3 woorden kan praten. Mijn zoontje gebruikt nu ongeveer 30 woordjes in totaal, of beter gezegd, lettergrepen of klanken die ik inmiddels herken als woorden. Het nieuwe woordjes leren gaat erg langzaam.

Moet ik me hier zorgen over maken? Kan ik iets doen om hem te stimuleren? Zijn er meer peuters die laat zijn gaan praten?



Shalom



PS: wil er wel even bij vermelden dat hij niet naar kinderopvang gaat en weinig andere kinderen ziet. Daarbij wonen we in Israel en hoort hij verschillende talen (engels, nederlands, hebreeuws, arabisch, duits)

Hm volgens mij niet hoor, ik heb een dagboekje bijgehouden vanaf zijn 2e jaar en in 1 van de eerste bladzijden schrijf ik dan op welke woordjes hij al kent, een paar weken later, is dat niet meer bij te houden, Joost maakte daar periode-sprongen in, en toen hijdus nét 2 was, waren de woorden dus ook nog te tellen zeg maar.



ik kan me voorstellen dat je minder prikkel hebt in jullie woon/leefsituatie, maar ik zou me nog niet ongerust maken (misschien kan de nl tv een beetje helpen?)

nano sprak met 2 jaar ongeveer evenveel als jouw kind. en echt met 2 jaar en 3 maanden gingen hier opeens de taallampen branden, en bijna van de ene op de andere dag sprak ie in zinnen, in verschillende tijden, en met een spectaculair vocabulair.

Ik heb me rond de 2 jaar ook wel eens zorgen gemaakt, of iig wel eens gedacht: nou een talenknobbel heeft meneer iig niet…Maar hij heeft zich inmiddels wel even bewezen hoor!

Kes heeft tot 2 jaar en 9 maanden niet gepraat. Hij kon een paar losse woordjes die meestal alleen wij begrepen, en zeker geen 2 of 3 woordzinnetjes. En toen ging ineens de knop om! In 3 maanden praatte hij in volzinnen, en nu (3 jr en 9 mnd) praat hij héél veel beter en duidelijker dan zijn zus op die leeftijd! Komt vanzelf wel dus, alleen duurt het bij de een wat langer dan bij de ander.

Nancy was erg snel met praten, met ruim een jaar maakten ze de eerste zinnetjes van 2 woordjes (mama koek, nancy bal etc) Rond de 2 maakte ze zinnen van 5 woorden (goed verstaanbaar ook voor onbekenden) nu kletst ze de oren van je kop. Hele verhalen:mrgreen:

Ik zing en lees heel veel met haar, maar wat anderen ook al zeiden de 1 is snel en de ander langzamer (waarschijnlijk weer wat sneller in iets anders, motoriek bijvoorbeeld?)

Laura sprak rond haar tweede jaar al redelijk veel, zinnen van 4-5 woordjes in het Nederlands (haar eerste taal), en daarnaast veel losse woordjes maar nog geen zinnetjes in het Spaans (haar tweede taal).



Mijn ervaring is dat het heel hard kan gaan, van bijna niets naar complete zinnen in 3 maanden tijd. Dus het kan zomaar ineens komen.

Overigens heb ik het idee dat meisjes toch vaak net iets sneller zijn met praten dan jongens (als ik in mijn omgeving kijk).

Ik denk dat het karakter van je kind ook meespeelt, wij hebben een zeer extraverte enthousiaste dame die graag aan iedereen laat horen dat ze er is en wat ze wil.



En verder, natuurlijk speelt het horen van meerdere talen ook een rol. Het zijn toch heel wat woorden en klanken die hij moet verwerken en een plek moet geven. Naar wat ik zo gelezen heb, is het niet ongebruikelijk dat meertalige kinderen wat later gaan spreken dan eentalige kinderen.



Dus, ik zou me in elk geval nog geen zorgen maken als ik jou was.

Overigens vroeg het consultatiebureau hier bij de controle op 3-jarige leeftijd wederom of ze al zinnen van 3 woordjes sprak. Dus blijkbaar is dat ook voor 3-jarigen de norm.

Jeeutje… die van mij zei rond de 2 jaar, alleen "wat is dat"en papa en mama. Verder waren het ook lettergrepen “kinke”= drinken.



Hij sprak eeecht weinig. Ik heb me zoooo,n zorgen gemaakt. Met 2,5 jaar begon het en nu… my god… die jongen houdt zijn mond niet dicht. Hele zinnen en verhalen. En bijna foutloos.

Rick is nu ruim 2,5 en zegt best veel woordjes, maar echte zinnen nog niet hoor. Hij probeert het wel, sommige woorden komen er perfect duidelijk uit, sommige simpele woordjes brabbelt hij maar wat. Het meeste is onverstaanbaar geklets, ik moet me dan echt concenteren op hem wil ik begrijpen wat hij bedoelt.



Jenna is nu ruim 16 maanden en zij zegt bijna elk woordje foutloos na en begint zelf ook al echt te praten, veel duidelijker dan Rick!



Elk kindje is anders. Ik zou me er nog helemaal geen zorgen om maken. :-*

geef hem nog een beetje de tijd ook gezien jullie woonleef situatie.

het is altijd goed om taal te stimuleren en daarbij is contact het hoofddoel voor de comminucatie (met name oogcontact).

zorg altijd dat je op ooghoogte zit (met boekje lezen of andere spelletjes).

doe zo geanimeerd mogelijk- overdrijf het zelfs- om je kind te stimuleren om mee te doen.

doe je kind na in wat hij doet en doe niet wat anders voor je oogcontact hebt. dus als je een boekje leest laar hem je leiden en volg je kind ipv van andersom alleen dan kan je iets nieuws leren. stel hij wijst naar een foto van een schaap, dan wijs jij ook, als hij naar je kijkt kun je zeggen schaap of beh beh. reageert hij daar niet op dan volg je hem weer in wat hij doet (ook al reageert hij niet, maar omdat hij oogcantact heeft zal hij het wel opslaan en zo kun je het elke keer weer herhalen)

paar kleine tips kan er nog wel uren over door schrijven, maar ik weet niet of je overal wat aan hebt.

dave kreeg met 2 jaar en 1,5 mnd buisjes in zijn oortjes… vanaf toen schoot het woordenboekje van hem met sprongen vooruit…

en nu kletst hij de oren van je hoofd…



heb me daar eigenlijk nooit echt druk om gemaakt…

het komt wanneer het komt…



en in jullie geval tjeetje wat een hoop talen voor zo’n klein mannetje…

ik zou al blij zijn dat hij bij 1 of 2 talen zich begrijpend kan maken…

dus jullie 'thuis’taal en de meest gesproken taal van jullie omgeving in Israel…

je kan ook een 1malige dooverwijzing vragen van de huisarts.

dan kijkt de logopediste 1x naar je kind en kan dan zeggen of de vaardigheden juist aan wezig zijn en dat het vanzelf komt.

of ze adviseert je om nog wel een paar keer te komen.

(zo gaat het in nederland weet niet of dat daar ook kan)

ook even de oortjes na laten kijken kan ook geen kwaad.

sinds levi logopedie krijgt gaat het wel iets beter maar ook hij praat nog steeds geen 3 woordjes achter elkaar. ook zijn buisjes hebben daar geen invloed op gehad.



hoe gaat het nu ondertussen??

Bas zei tot voor kort ook pas enkele woorden en zeker geen zinnetjes van 2 of meer woorden. Opeens ging ook bij hem de knop om en nu lijkt het gigantisch hard te gaan.



Komt vanzelf als ze er aan toe zijn.