Wanneer beginnen met zwangerschapsgym of iets dergelijks?

Ik ben morgen 17 weken zwanger van ons eerste kindje.



Nu was ik gisteren bij de gynaecoloog op controle maar daar ben ik helemaal vergeten te vragen vanaf wanneer je je aan ‘moet’ melden voor zwangerschapsgym of yoga of iets dergelijks.

Hier zitten vast meiden die hier ervaring mee hebben…zou het jammer vinden als ik hier te laat mee ben.

Bij ons werd aangeraden om daarmee te beginnen rond de 16 weken, maar dat ligt natuurlijk heel erg aan waar je de gym/yoga ed. wilt volgen.



Zelf ga ik naar zwangerschapsyoga wat hier in de buurt gegeven wordt, daar betaal je 1 bedrag en je mag zelf weten vanaf wanneer je begint en wanneer je eindigt (je hebt dan wel niet een vast clubje, maar wel het voordeel dat je als je wilt al met 12 weken kunt beginnen).



Maar meestal startte de cursussen rond de 22 a 24 weken ongeveer.

Mijn cursus was ook vanaf ongeveer 25 weken en dan 8 lessen tot ongeveer 33 weken. Bij de eerste zat ik wat later in de cursus (begonnen met 30 weken) bij de tweede met 25 weken.



Ik zou eerst kijken wat je wilt doen en dan kijken welke termijn ze aanraden. Yoga zeggen ze al vanaf heel vroeg omdat dat gewoon een wekelijkse les is. Ik heb echt een cursus gevolgd, Mensendieck, en dat was acht lessen voor en twee na de bevalling.

Gewoon even rondbellen en inschrijven. Hier kon je inschrijven vanaf 15 weken en de oproep kwam dan wel. Was 10 keer… begon in week 25 en duurde tot 35 weken. Dan nog een terugkomdag.



Overigens heb ik het alleen bij onze 2e gedaan… heel onlogisch, I know… :lol:

Bij de eerste waren we erg druk met verbouwen dat toen ik eraan dacht, was ik al 34 weken zwanger… hahaha. Bij de 2e dacht ik… nou ga ik het doen, al is het maar voor de contacten… was wel leuk, maar echt contacten heb ik er niet aan over gehouden en bij de 3e en 4e vond ik het onzin… bevallen doe je uiteindelijk toch op je eigen manier.



Achteraf gezien had ik wel begeleiding willen hebben van een haptonoom.

Thanx meiden voor jullie reacties.

Ik ga na volgende week eens rond bellen wat er mogelijk is in mijn woonplaats. Morgen gaan we trouwen en daarna een midweekje naar Centerparcs, heerlijk om er even uit te zijn :smiley:

Ik heb een korte cursus gedaan van totaal 7 avonden, 6 voor de bevalling en een terugkomavond. Begon met ongeveer 25 weken tot 30 weken, nog een opfrisavond toen ik 38 weken was. Ik vond het achteraf gezien erg nuttig, heb er veel aan gehad tijdens de bevalling.