Wanneer beginnen met kolven, graag advies!

Hallo meiden,

Ik vroeg me af of jullie mij van advies kunnen voorzien wat betreft kolven.

Ik geef nu 6 weken borstvoeding. Ook al is het soms best wel zwaar (periode van clusteren hebben we achter de rug en vorige week 3 zware regeldagen gehad) als ik haar aan mijn borst zie dan alleen maar een trots gevoel. Ze groeit ook hartstikke goed op de borstvoeding.

Ik wil nu graag gaan kolven (voorraadje opbouwen en voor het geven van een flesje voor als ze straks naar het kdv gaat) Alleen ik zit een beetje met wanneer kan ik dat nou het beste gaan doen.

Ons meisje komt nog niet echt in een ritme en soms zit er maar 2 uur tussen 2 voedingen, soms 3 uur. Ook krijgt ze in principe beide borsten aangeboden maar hoeft dat niet altijd (dan houdt ze haar lippen ook strak op elkaar hihi).

Wat is nu een goed moment om dan te kolven zonder dat het mijn productie in gevaar brengt en dat ik nog wel genoeg melk heb voor als zij een keer vroeger komt dan anders (soms komt ze na een uurtje nog voor een slok troost).

Ik vind het zo lastig om een moment uit te kiezen.

Ik heb een enkele electische kolf (Medela Swing).

Ik hoor heel erg graag jullie adviezen.

Liefs!

Ik deed het een 1 a 1,5 uur na de voeding. De borst die Ivan dan al had gedronken.

@marloes vip wrote:

s’Morgens na de eerste voeding. Als je dan je minst volle borst aanbied kan je de andere borst leeg kolven. Verwacht niet meteen een enorme opbrengst, want kolven is iets wat je moet leren en waar je geduld voor moet hebben. Succes.

zo ben ik idd ook begonnen. 's ochtends de minste borst geven, rechts kon ik dan altijd flink afkolven, die was altijd nogal plof :wink:

Ik zal eens even de tijden opschrijven van vandaag…

2:40

5:45

7:00

9:15

10:45

13:00

15:25

17:20

19:35

21:15 slokkie troost maar toch 5 minuten gedronken

Ze drinkt niet zo heel lang per borst, hooguit 10 minuten (vaak zelfs maar 5 minuten). Maar toch ben ik zo 3 kwartier verder (inclusief verschonen en haar aan de borst houden want soms wordt ze wat driftig of sukkelt ze in slaap. Of heeft ze krampjes.). Dus met dergelijke korte tijden vind ik het lastig om tussendoor ook nog te kolven.

En moet ik dan de borst die ze “leeg” heeft gedronken of de borst die ze als laatste heeft gehad? Ik geef in principe altijd beide borsten namelijk.

Ik ben zo bang dat ik geen voeding voor haar ga hebben… of is dat een onterechte angst?!

Gaat ze meestal rond 19.30 naar bed en wordt ze dan rond 2.40 wakker voor een voeding?

Dat was hier ook het geval (en nu nog vaak) Ik deed 's morgen na het voeden beide kanten na-kolven. En 's avonds voor ik naar bed ging. Ik heb hem niet wakker gemaakt voor een avond voeding. Hij drinkt overdag genoeg.

Ik begrijp je punt van melk voor de neus weghalen, maar in principe werkt het niet zo. Je borst is geen voorraadkast.

Tijdens het drinken wordt er meteen nieuwe melk gemaakt.

ik kolf nu smorgens de borst leeg waar ze niet uit drinkt heb ontdekt dat dat het beste werkt omdat je borsten dan vol zijn en als ik tussendoor ga kolven maak minder aan en komt ze sneller weer voor voeding.

Er zit inderdaad maar weinig tijd tussen de voedingen. Tussen die van 21:15 en de eerste nachtvoeding het meest, maar het is natuurlijk niet fijn om dan te gaan kolven. Waarschijnlijk heb je dan wel de meeste voeding.

Hoe ik begonnen ben ik tussen 2 voedingen in kolven, ik kreeg in de eerste periode nog vaak spontane tsr en dan zette ik gelijk de kolf erop. Dan als ik een voeding bij elkaar had manlief de voeding 's avonds laten geven en zelf af gaan kolven, die weer de avond erna geven, en zelf kolven, enz enz.

Bedankt voor jullie adviezen!

Helaas lukt het me tijdtechnisch nog steeds maar moeilijk :frowning:

Vanmorgen vanaf 6 tot 10 ieder uur gedronken, met een beetje geluk hoeft ze nu 2 uur niet maar mijn borsten zijn naar mijn idee zo leeg als wat…

Maar heb wel 2x kunnen kolven afgelopen dagen dus vanmiddag ga ik een flesje geven en probeer dan te kolven. Tenzij ze nog honger heeft dan nog even de borst.

Lastig allemaal hoor :frowning:

@Meggie wrote:

Helaas lukt het me tijdtechnisch nog steeds maar moeilijk :frowning:

Lastig allemaal hoor :frowning:

Je kunt er ook voor kiezen om een borst te geven en tegelijkertijd de andere te kolven. Je maakt dan optimaal gebruik van de toeschietreflex.

Na het voeden/kolven ga je de borsten even masseren voor een nieuwe toeschietreflex te krijgen en leg je jouw kindje aan de borst die je gekolfd hebt.

De kolf kan een borst niet zo goed legen als een kindje dus meer dan waarschijnlijk kan jouw kindje dan nog wel wat drinken aan de gekolfde borst. Een bijkomend voordeel is dat de borst dan vrij leeg is en jouw kindje vette melk krijgt (hoe leger de borst, des te vetter de melk)

De vette melk zorgt ervoor dat je kindje een verzadigd gevoel heeft.

grtz,

mijn kindje is net zo oud als het jouwe en ik vroeg me ook al af wanneer ik zou gaan kolven. Alleen zie ik dat jou kindje wel erg vaak drinkt. Weet je zeker dat ze honger heeft elke keer als je haar aanlegt? Want Tim die wordt vaak drie kwartier voor een voeding wakker maar dan heeft hij wat krampjes ofzo. Ik voed ook niet volledig op verzoek, maar houd dus de tijd wel een beetje in de gaten. Zo houd ik er meestal wel 3 uur tussen. Ik probeer het een beetje te rekken met een speentje of door even met m te lopen. Als dat werkt dan is het geen honger :wink: Als ie echt honger heeft dan heeft hij een volle huil, is niet te troosten of wordt kwaad op zijn speen :lol: Maar goed, ik zeg dit omdat ik lees dat je kindje kort drinkt maar jij wel lang bezig bent met voeden…misschien moet ze leren om wat langer te drinken en er wat meer tijd tussen te laten? Dan krijg jij ook tijd om te kolven :wink:

1,5 uur na een voeding kolven…mmm dan zet ik m er nu even op :mrgreen: Maar die tip van 's ochtends de minst volle geven is ook een goeie, die ga ik ook proberen :thumbup:

Meiden nog bedankt voor de reacties.

WoLa, ja ze heeft echt honger :slight_smile: de nachten laat ze nu 3 uur tussen dus heb nu 2 nachtvoedingen “maar”.

Alleen 1x per dag kolven in de ochtend zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. En soms lukt het ook niet. En om 4:45 kolven is gewoon niet prettig.

Nu ben ik een beetje gaan lezen en dacht… kan ik ook overdag na iedere voeding even kort 10 minuten kolven bij de minst lege borst? Of zal dat geen zin hebben omdat ze die bijna leeg heeft gedronken? Kan ik dan beter mijn volle borst pakken en dan ongeveer 20 cc afkolven bij beide borsten afkolven om te beginnen?

Ik bied nu ook de 2e borst aan maar zelfs die drinkt ze gretig :think: niet zo gretig als de eerst maar drinken dat doet ze wel.

Want echt in de nacht kolven dat trek ik gewoon niet. Wat nog wel een optie is, is om 7:45. Vaak komt ze daarna pas 2 uur later.

Voel me wel een beetje dom dat ik niet in het begin gebruik heb gemaakt van het feit dat ik toen veel melk had.

Tegelijkertijd kolven en voeden dat lukt me niet, kind is nog al beweeglijk aan de borst en heb echt beide handen nodig om haar te dragen.

En vooraf kolven is ook lastig omdat ze behalve de nacht verder totaal geen ritme heeft. Sinds vanmiddag 12:45 heb ik haar al meerdere keren aan de borst gehad. Ben de tel kwijt en ik weet nog net welke borst ik dan als laatst heb gegeven.

Ik vind het maar lastig allemaal. Maar ja ik wil perse dat ze bv krijgt dus ik wil gewoon een manier vinden dat het gaat lukken.

Ik deed het ook altijd 'smorgens. Een borst geven en daarna de andere (vollere) kolven. Mijn dochter was toen al wel wat ouder, zij sliep al door toen ik ging kolven (ik heb ouderschapsverlof gehad dus ging pas werken toen ze al 6 maanden was). Dan had ik 's morgens wel veel melk, zo 120 tot 200 cc, met een handkolf!

's Morgens schijn je sowieso meer melk te hebben omdat je gerust hebt en is de melk ook wat vetter. Overdag ben je in beweging en heb je minder melk. Als je bij beide borsten gaat kolven heb je alleen de ‘voormelk’ Die werkt niet zo verzadigend. Of het nog lukt om uit een borst te kolven waar je dochter al uit heeft gedronken weet ik niet, meestal krijgt een kindje er meer uit dan een kolf. Maar dat zou je moeten proberen dan.

Als je straks werkt kun je op de tijden dat je dochter normaal drinkt (of op tijden dat jou uitkomt) ook kolven. Je baas is verplicht om daar ruimte en tijd voor te geven. Vaak kun je dan met twee keer kolven wel 1 voeding krijgen.

Succes!

oh meggie, arme jij dat je zo vaak moet voeden, kom je nog wel ergens aan toe? Ik ben geen expert op dat gebied, maar ik krijg echt wel de indruk dat jouw kindje te vaak wil drinken. Misschien kun je eens informeren bij een lactatiekundige? of een vrijwilliger van borstvoedingnatuurlijk.nl? Want wanneer slaapt ze als ze zo vaak drinkt? Dan slaapt ze ook maar kort lijkt mij? Ik zou echt eens informeren hoor, misschien hebben ze wel goede tips voor je zodat jouw kindje wat meer ritme krijgt :-*

Dat kolven…is het echt heel erg noodzakelijk dat je dat doet? Want zoals het nu gaat heb je er eigenlijk geen tijd voor…anders gewoon op de ochtend houden, de volste borst. Niet eerst je kindje laten drinken, want anders krijg je er bijna niks meer uit. Succes!

Ik kolf nu trouwens alleen 's ochtends als ik een hele volle borst heb, anders niet. Ik heb een paar voedingen in de vriezer voor t geval ik eens weg wil…maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd :wink:

Ik ga hier ook meelezen :slight_smile: Zit inmiddels beetje met dezelfde vraag en vind de volste borst kolven in de ochtend een heeeeel goed plan, alleen wordt het voor mij dan voeden en kolven tegelijk, omdat ik er nog 3 heb rondhuppelen in de ochtend…

nog drie rondlopen en toch voor de bv kiezen dat verdient een applaus hoor! :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

(ben stiekum al trots dat het hier lukt terwijl er maar twee bij rondlopen :shifty: )

Dank je :oops: Hoop dat ik dit keer langer dan 8 weken mag geven, vind het namelijk helemaal geweldig! Ben er nu ook meer op gespitst dan toen bij mijn zoon, toen had ik teveel andere dingen aan mijn hoofd… Ben me er nu heel erg van bewust dat het niet zomaar vanzelfsprekend hoeft te zijn, denk dat ik dat toen onbewust wel gedacht heb…

(Troelala en Poppekoppie kreeg ik er gratis bij, bij mijn nieuwe partner :inlove: Grote Held heb ik zelf mogen baren en voeden)

s’Morgens na de eerste voeding. Als je dan je minst volle borst aanbied kan je de andere borst leeg kolven. Verwacht niet meteen een enorme opbrengst, want kolven is iets wat je moet leren en waar je geduld voor moet hebben. Succes.