Wanneer beginnen met bijvoeden?

Ik hoor van veel dames van de zwangerschapsbegeleiding van de januari kindjes dat ze al begonnen zijn met fruit.

Dit lijkt me erg vroeg.

Ik heb gehoord dat het beter is als je bv geeft om pas met 6 maand te starten.

Vorige week ben ik op het bureau geweest maar ze zijn helemaal niet over de voeding begonnen en ik ben het ook vergeten.

Maar wanneer begin je nu met fruit, warm eten, en diksap ?

Waar kun je een schema vinden?

En waar start je mee?

Ik ben rond de 4,5 maand begonnen. Dat je -als je borstvoeding geeft - moet wachten tot zes maand, is omdat het gepusht wordt om min 6 maand borstvoeding te ‘moeten’ geven.



Maar dat is wellicht een andere discussie :slight_smile:



Je hoeft iig niet perse te wachten omdat je kindje borstvoeding krijgt.



Oh en ik vond dit wel een fijn schema:

[Edit beheer: link verwijderd]



Diksap ben ik pas na zes maand mee begonnen. En dan sterk aangelengd.

Groente ben ik mee begonnen en na twee weken ofzo wat fruit. Met zes maand voeg ik af en toe zetmeel toe (aardappel/pasta). Vlees nog niet mee begonnen.

Er is geen moeten inderdaad, maar het is wel aan te raden om te wachten tot je kindje 6 maanden is, zeker als je daarna nog wilt blijven voeden.



Hoe eerder je over stapt op vaste voeding, hoe eerder je borsten het seintje krijgen dat ze minder melk hoeven gaan maken. Dit kan dus productieproblemen gaan geven als je van plan bent om langer dan 6 maanden te voeden.



Daarnaast is aangetoond dat bijvoeding voor 6 maanden voor allergieën kan zorgen, als er allergieën in de familie zitten kan je dus beter wachten.



Ik zou overigens bij borstvoeding niet het schema van Nutricia gaan volgen :lol: Dan weet je zeker dat je binnen een paar maanden geen melk meer hebt.



Kijk eens op het voedselintroductieschema van borstvoeding.com :slight_smile: Zij kunnen je ook informatie geven over bijvoeding met de Rapley methode, maar mocht je dat niet zien zitten dan is het schema zelf ook een handige leidraad om te zien wat je kindje wanneer kan verteren.

@babywens wrote:

Ik ben rond de 4,5 maand begonnen. Dat je -als je borstvoeding geeft - moet wachten tot zes maand, is omdat het gepusht wordt om min 6 maand borstvoeding te ‘moeten’ geven.


:eh: Hoe kom je daar bij ? Ik denk dat dat eerder jouw eigen opvatting is. Wachten tot 6 maanden is niet enkel aangeraden omdat je minimaal 6 maanden BV 'moet' geven, maar omdat bijvoeding vóór 6 maanden aangetoond schadelijk kan zijn voor je kindje (allergieën, darmproblemen etc...). Pas bij 6 maanden zijn de darmen echt rijp genoeg om langzaam vaste voeding erbij te kunnen krijgen. En inderdaad, een nutricia schema met BV volgen lijkt me geen strak plan, vanwege wat Mouse al zegt :lol: Ik zou ook kijken naar het introductieschema van borstvoeding.com .

Jammer dat BV zo makkelijk de schuld krijgt.

Hier zijn we ook met 6 maanden begonnen d.m.v. Rapley.
Diksap is nergens voor nodig, waarom niet beginnen met gewoon water i.p.v. zoetigheid ? :)

@babywens wrote:

Ik ben rond de 4,5 maand begonnen. Dat je -als je borstvoeding geeft - moet wachten tot zes maand, is omdat het gepusht wordt om min 6 maand borstvoeding te ‘moeten’ geven.




Ik zie het juist andersom, alle fabrikanten pushen je om met 4 maanden al bijvoeding te gaan geven door op de potjes te zetten, vanaf 4 maanden.



En of je nu borst of fles geeft, er wordt sowieso aangeraden om tot 6 maanden te wachten om redenen die hier boven al gegeven zijn.