wanneer beginnen 2 jarige goed te praten????

Ik ben van de week naar het consultatie buro geweest. En de arts vond dat wessel nog te weinig zei. Hij zegt wel veel losse woorden maar hij zou meer met 2 woorden moeten praten. Nu moet ik wessel meer stimuleren. DAt doen wij al zolang. dat wessel dingen moet na zeggen maar hij doet het gewoon niet. Nu moet ik over 3 maanden weer terug komen en als hij dan nog niet goed praat moet hij waarschijnlijk naar een logopedie.

HOE ZIT DAT MET JULLIE KIDS. BEN ERG BENIEUWD.



GROETEN ANITA

als een twee jarige dingen moet na zeggen, doet ie dat ook niet.

daar is het twee voor hihi



ik zou gewoon alles benoemen wat je doet, wat je ziet.

als hij naar de pindakaas wijst zeggen van oh je wil de pindakaas?

en eventueel een andere keer zeggen van hoe heet dat ook alweer ?weet jij hoe dit heet ?



een kind dwing je niet om te praten.

maar om dan al logopedie te doen :think:

vind het persoonlijk wel jong hoor.

mijn schoonzusje heeft tot haar 4e weinig gepraat.

maar toen ging ze los om niet meer te stoppen :wink:

Ik maak overal een spelletje van.

Ga af en toe met hem op de grond zitten en lekker zitten spelen en dan zeg ik soms dingen verkeerd.

Als hij een paardje vast heeft zeg ik bijvoorbeeld “wat een mooie koe”

Waarop hij dan zei: Nee paard.



Die van mij kletst inmiddels iedereens oren van hun hoofd.

Hij kan ook letterlijk geen minuutje stil zijn :inlove:

Een kind doet het toch op zijn/haar eigen tempo.



Ik heb gisteren voor Vincenzo een ontbijtsetje gehaald zodat we kopjes thee konden gaan drinken, misschien is zoiets ook leuk voor jullie.

Je hebt EN quality time met je kind en je kind leert hier heel veel van.

Zo ben je constant aan het communiceren met elkaar.

“Mag ik nog een kopje thee?” “Hoeveel schepjes suiker wil je?”

Ze leren ook meteen het ‘samenspelen’ en hij speelt nu ook thee leuten met zijn teddyberen! :wink:



Die van mij heeft hier heel erg veel plezier aan. Het setje dat ik heb is officieel vanaf 3 jaar, maar er zitten geen kleine of gevaarlijke dingen aan. 12,50 bij de V&D. :wink:



Succes

Hier echt precies hetzelfde. Robin heeft best een grote woordenschat, maar echt zinnetjes van 2 woorden dat doet hij niet.



Hij zget bijv wel: Auto, toet toet. Maar schijnbaar moet het zijn in de trant van: Ikke doen, of zelluf doen…



Ik praat heelk veel met hem, noem alles bij naam. En Robin praat alle woorden na, voor zover dat lukt.

Hier worden we ook gebeld over een half jaar geloof ik, hetzelfde verhaal…

Samila kon zich al vroeg goed uiten in woorden. De dochter van een vriendin van me is nu drie, maar is nog steeds moeilijk te begrijpen. Zo ook een meisje bij Samila in de klas.

Het is heel verschillend.

Maar de woordenschat en taalgebruik kun je stimuleren door gewoon veel tegen ze te praten. En waak ervoor dat je hen niet gaat napraten…!

het ene kind is vlotter dan het andere lijkt me, het is ook maar net hoeveel nut ze er zelf van hebben.



Ik was zelf de 2e en ben laat gaan praten omdat mijn broer mij begreep en alles voor me vertaalde :oops: Mijn ouders kregen te horen dat het dus gewoon luiheid was van mij, waarom gaan praten als een ander het voor je kan doen? :mrgreen:



met Aniek benoemen we idd alles, een ochtendje aankleden verloopt dus een beetje zo: Zo, ga maar liggen, en dan je pyama broek uit, je romper los, klik, klik, klik ( de drukkertjes) en dan zegt zij dus nu ook klik, klik, klik. Dan je luier los, poetssseeennn, een schone om, romper weer vast, klik … enz… man dat klinkt wel vermoeiend als ik het zo lees :lol: Maar het werkt wel. Ze kent al heel wat dingen en benoemt zelf ook. Haar favo woord is echter “die” dan weet ze heel goed wel dat haar beker “drinken” is of zoals zij zegt “djinkie” En dan roept ze dus, die en wijzen he. Dan geef ik het dus niet direct en zeg dan: Wil je die? wat is dat dan? soms zit ze dan te pruilen, maar na 2x vragen zegt ze dan toch vaak “djinkie” en dan pas geef ik het.



T is best ingewikkeld eigelijk he, had ik ook niet voorzien hoor :roll:

Het is vaak idd de kinderen stimuleren iets te zeggen en geen genoegen te nemen met die en dat.

Mijn dochtertje is bijna twee en een half en praat ook een stuk minder dan leeftijdsgenootjes als ik het zo eens vergelijk. Als ik haar wat vraag of haar een simpel opdrachtje geef, voert ze het wel uit, dus ook al praat ze niet veel, ze begrijpt me wel. Zolang dit zo is maak ik me er totaal geen zorgen over hoor, moet jij ook niet doen. Ik geloof dat Einstein ook pas tegen zijn vierde begon te praten dus het zegt niks over de inteligentie. :lol: :mrgreen:

hier hetzelfde, ook van Ruben vonden ze dat hij nog niet genoeg woordjes zei (februari, nog net geen 2 jaar), we moesten over 4 maanden (ipv 6 mnd) terugkomen om te laten beoordelen of het vooruitgegaan is. En nu kletst dat kind me de oren van het hoofd! Persoonlijk lig ik er niet wakker van dat hij minder snel is met iets, alles op z’n tijd en blijkbaar had hij het tot nu toe te druk met andere dingen leren en niet genoeg aandacht/energie om te gaan praten. Laat je niks aanpraten, het is leuk dat er een beetje op gelet wordt maar ze moeten het niet overdrijven. Het komt vast allemaal goed!

mijn zoon zegt aleen: bah, lala, hmmmm, neni (levi), au, en zijn eigen naam zegt hij.

hij wijst niets aan wat hij wilt. maar als ik hem moet helpen met een opstapje steekt hij zijn hand uit en zegt uh uh.

en als hij drinken wilt smijt hij zijn fles naar me toe af duwt hem in mijn handen als ik er niet op reageer.

ik praat altijd duidelijk en gebruik geen verklein woorden maar het intereseert hem gewoon niet.

ik moet ook met hem naar logopedi mij benieuwen wat die kunnen betekenen.



groetjes monique

Romay sprak al heel goed met 1,5,echt hele zinnen en ook duidelijk…

Maar ze was overal vroeg mee…

Het ene kind is het andere niet hoor,het praten gaat vanzelf goed,spelenderwijs kun je er veel mee doen maar ik zou er nog niet te veel druk op leggen hoor,ze moeten nog zoveel in hun leventje…

mijn oudste praatte even voor zijn 2e jaar in hele zinnen, goed articulerend en kende ook heel veel woorden



mijn jongste zoon kan nu met 3,5 jaar nog niet heel duidelijk praten en maakt veel grammaticale fouten, maar volgens het cb voldoet ie aan de normen



hieronder een stukje dat ik een keer heb bewaard



* circa 6 weken:

perst ah, eh, uh, oh, vaak een paar keer achter elkaar uit zijn mond

  • circa 9 weken:

    verschillende toonhoogten
  • circa 3 maanden:

    tijdens uitademen, bewegingen met tong tegen gehemelte maken (arru, achu)
  • circa 4 maanden:

    brabbelen, whawhawha, bahbah, papa mama zonder betekenis, kraaien, gillen, grommen

    *circa 5 maanden:

    herkent eigen naam, kijkt naar gezicht, probeert mondbwegingen na te doen
  • circa 6 maanden:

    gesprekken voeren (baby brabbelt en als stil, ouders antwoorden)
  • circa 9 maanden:

    klanken krijgen meer betekenis, bewust communiceren, probeert te imiteren, stimuleren door aan te wijzen en benoemen (waar is, dat is)
  • circa 10 maanden:

    begrijpt wel dat er woorden zijn en soms ook de betekenis maar kan ze nog niet zeggen (eerst taalbegrip, dan praten)
  • circa 1 jaar:

    eerste woordjes: bal, bah, hap

    *circa 1,5 jaar:

    probeert woordjes te combineren
  • circa 2 jaar:

    korte zinnetjes: nie slapen, aai poe

    samen ‘lezen’, zingen, versjes, schoot-en klapspelletjes

    woordenschat tussen de 50 en 600 woorden
  • 2-3 jaar:

    verstaanbare, langere zinnen
  • circa 3 jaar:

    waarom of wat is periode

    combineren van 3,4 of 5 woorden

    abstracte begrippen zijn nog moeilijk te begrijpen (ik, mij, noemt zichzelf bij naam)
  • circa 4 jaar

    lange zinnen, alle letters goed uitspreken, paar duizend woorden, basisregels aardig onder de knie (ik roepte)