wanneer 1de echo??

Oké ik ben al trotse mama van 3 kids en dan nu zwanger .

Omdat de “regels” wat zijn verandert m.b.t echo’s, ect. (mijn laatste bezoek aan verloskiundige was nov.2005) wilde ik graag wat infomatie.

Ik kan het op internet wel opzoeken maar ben benieuwd naar jullie ervaringen vooral m.b.t de 1de echo.

Weet wel dat ik met de 3de een inwendige echo heb gehad en dat wil ik liever niet meer.

Maar goed : wat is het “beleid” nu??

MOet je nog steeds eerst naar de HA toe?



Ik hoor het graag van jullie

Danielle

hey allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap :inlove:



het is gebruikelijk dat je tussen de 10 en de 12 week een 1ste echo krijgt (termijnen echo) daarvoor kan je via de VK een verwijsbriefje krijgen van een echoburo of eventueel in het ziekenhuis



je kan nu gewoon de vk bellen dat je zwanger bent, je hoeft hiervoor niet eerst naar de ha toe, en de vk zal dan een eerste afspraak maken

ja wat kimmetje zegt…gewoon je vk bellen dan maak je en intake afspraak ( zo rond de 8 / 9 wk) en zij geven je een doorverwijzing voor de eerste echo de zogeheten termijnecho…tussen de 10 en 12 wk

Alleen als je voor deze zwangerschap een mk hebt gehad kom je in aanmerking voor een vergroegde echo.

Dit zal dan rond de 8 weken zijn.

Een eerdere mk is volgens mij niet de enige reden voor een vroege echo, ook bij een andere medische indicatie.

Inderdaad een vk bellen dan hoor je het verder van hun :slight_smile:

Meestal wordt de eerste echo gedaan tussen de 10 a 12 wkn.

Bij 10 wkn wordt de echo ook nog wel eens vaginaal gedaan, dit om dat het soms nog te klein is om het met een buikecho goed in beeld te krijgen en soms omdat het nog helemaal achter het schaambot zit en daardoor ook niet altijd goed in beeld te brengen is.



Ik kreeg mijn eerste echo bij 6 wkn (geen mk gehad)

@joseetje wrote:

Alleen als je voor deze zwangerschap een mk hebt gehad kom je in aanmerking voor een vergroegde echo.

Dit zal dan rond de 8 weken zijn.




Kheb ik mei een miskraam gehad en kreeg me eerste echo met 6w en 4dagen …



xx

je kan voor tal van redenen een vroege echo krijgen rond de 6e a 7 e week



die heb ik bij iris ook gehad maar daar stond ik persé op! helemaal omdat zij via de natuurlijke weg is gekomen :wink:

Maar je moet toch ook laten bloedprikken? Dan moet je toch een formulier halen bij de HA?

Ik ga de VK in ieder geval pas bellen als ik 6 of 7 weken ben.

Heb toch liever een echo als ik idd zo’n week of 12 ben.Dan kun je ook vaak het hartje wel zien.

Bedankt voorzover voor jullie informatie

Danielle

Het verschilt ook per vk praktijk wanneer ze de echo gaan doen. Bij mij doen ze het tegenwoordig zo rond de 10 weken ivm het aanbieden van de combinatietest die voor de 13 weken ingeplant moet worden.

Van mijn vorige zwangerschap herinner ik mij dat ze dat toen nog bij de 12 weken deden.

Vanaf 7 weken (in de loop van 6 weken) begint het hartje te kloppen, dus daarvoor hoef je niet helemaal te wachten tot die 12 weken. Wel om het hartje te kunnen horen :inlove:



Met zo’n 11-12 weken vind ik persoonlijk dat het wel hele mooie echo’s zijn :inlove: Kindje past dan nog heel mooi op de echo :inlove: (maar hangt natuurlijk ook weer een beetje van de apparatuur af en wie de echo doet. Mijn eigen gyn deed elke controle wel een echo, maar de foto’s ervan waren maar wazig :wall: Eigenlijk was de hele echo wel een beetje wazig, maar je kijkt er zo :inlove: naar dus dat maakte niet uit :lol:



Ik zou gewoon de vk bellen dan hoor je het vanzelf.

Een briefje voor het bloedprikken krijg je ook van hun mee.

De HA hoef je eigenlijk alleen te bellen om te vertellen dat je zwanger bent. Stel je voor dat je de komende maanden medicatie nodig hebt, dan weten ze dat je zwanger bent. (Al knippert komt het op het scherm te staan, aldus mijn HA :lol: )



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Hier precies het zelfde als bij zonneschijn.

Zodra je weet dat je zwanger bent bel je je vk, hier advieseren ze het omdat meteen te doen ivm evt wachtijden.



Je krijgt van de VK een forumulier om bloed te laten prikken.

Inprenciepe komt de HA hier helemaal niet meer invoor.

Je moet hem wel om de hoogte stellen van je zwangerschap idd voor evt medicatie zodat ze daar rekening mee houden, verder niet.



Tenzij je in een echt dorp woont waar geen vkpraktijk in de buurt is dan neemt de huisarts de taken van vk opzich.

Nog even…wannneer hebben jullie de VK gebeld om een afspraak te maken?? (gossie wat ben ik een boel vergeten)

Van de andere kids heb ik wel bijgehouden maar dat zit nog in de verhuisdoos.Veel al uitgepakt maar deze nog niet…

Danielle

Ik heb met 5 weken gebeld en kon toen in eerste instantie komen tussen de 9e en de 10e week voor een echo. Later heb ik een vervroegde echo gevraagd omdat ik ontzettend onzeker was (2x mk gehad) en heb toen met 8 weken een uitwendige echo gehad.



Bloed prikken doen ze hier gewoon bij de vk zelf. Ik ben helemaal niet bij de ha geweest, ik heb enkel telefonisch aan de ha doorgegeven dat ik zwanger ben, meer niet.

ik weet niet eens meer wanneer ik bloed heb moeten laten prikken dus daar kan ik je niet meer mee helpen :oops: (ja ik mag het nog 1 maand op ontzwangeringsverschijnselen gooien :mrgreen: )



maar de vk kan je bellen zodra je weet dat je zwanger bent

ik heb meteen gebeld op het moment dat de test positief was :mrgreen:

@tweetyytennis wrote:

Nog even…wannneer hebben jullie de VK gebeld om een afspraak te maken?? (gossie wat ben ik een boel vergeten)

Van de andere kids heb ik wel bijgehouden maar dat zit nog in de verhuisdoos.Veel al uitgepakt maar deze nog niet…

Danielle




hoi tweetyytennis,



Ik heb de huisarts gebeld dat ik een positieve test had.

Die deed in het vervolg niets.



Ben in het amc onder behandeling dus die ook gebeld en heb een echo gehad dat ik 6 weken en 5 dagen was --> hart actie waarneembaar.



De verloskundige praktijk hier doet aan een 8 weken echo controle.

en daar heb ik mezelf ook direct aangemeld omdat ik niet meer in het amc hoef ( ben niet medisch belast dus naar vk praktijk )



succes zomervlinder

Heej heej,

Ik krijg over 2 weken mijn eerste echo, Ik kan niet wachten :dance: :dance: