- Is dat zwaar?
- Kun je ten allen tijde wadlopen.
Of kan het zo zijn dat ze het net van tevoren afblazen i.v.m. weersomstandigheden?
Een paar vriendinnen hebben dit bedacht voor een andere vriendin haar vrijgezellenfeestje.
Ik lees graag de antwoorden…
Op je tweede vraag kan ik geen antwoord geven, omdat ik dat niet zeker weet.
Het is wel zwaar heb ik me laten vertellen.
Dat hoor ik eigenlijk van iedereen die het wel eens heeft gedaan.
Ik weet het dus niet uit eigen ervaring.
Al met al heb je dus niet zo heel veel aan mijn reactie :eh:
Ik heb het een keer gedaan. echt een hele ervaring maar nooit meer. Het is op een gegeven moment echt oneindig niet meer weten waar je bent en het enige dat je om je heen ziet is zand en water.
Ik heb een keer een rondje wad gelopen. Dat was leuk en goed te doen. Je wordt wel tot bijna je kruis nat, maar daar waarschuwden ze ook voor. Ik vond het zwaar nog wel meevallen, maar als je de oversteek naar een eiland wil maken is het denk ik een ander verhaal. Dan moet je een flinke afstand afleggen, door de blubber.
Ik weet niet of wadlopen altijd door gaat. Mijn gevoel zegt dat ze het met heel slecht weer vast afblazen, bij storm uit de verkeerde hoek is het water een stuk hoger dan normaal met eb en kan de oversteek naar een eiland sowieso lastig worden. Hiervoor zou ik gewoon eens op internet zoeken en/of een bedrijf bellen dat wadloop tochten organiseert.
Mijn nichtje en man hebben eens overgestoken van Harlingen naar Ameland (of misschien begonnen ze ergens anders, dat weet ik niet, denk het wel nu ik dit schrijf).
Dat zijn geen ervaren wandelaars oid Zij vonden het te doen.
Het was zwaar, maar erg bijzonder.
Zij zijn midden in de nacht uurtje of 2 vertrokken, en zijn om half 7 aangekomen dacht ik. Wanneer, hoe laat en hoelang je loopt heeft te maken met het tij.
Op Ameland krijg je dan een bakje koffie, kun je zelf met de fiets het eiland over en dan weer met de boot terug.
Zelf heb ik op texel ooit een keer een rondje wad gedaan, was erg leuk maar dan ga je dus niet te ver.
Dat zul je aan de wal ook wel hebben, dan hoef je niet over te steken verder.
Hier ook wadgelopen en afgezien dat het de eerste drie kwartier best leuk was, zou ik het niet meer doen. Wij hadden een gids die onwijs in zichzelf mompelde en bovendien in dialect sprak, zodat we geen idee hadden wat hij nou eigenlijk zei.
En eerlijk gezegd hadden we het allemaal na een tijdje wel gezien. We zijn behalve kokkels, mosselen en zeemeeuwen ook weinig spannends tegengekomen.
Ik weet niet wanneer dat vrijgezellenfeest moet plaatsvinden, maar ik denk dat het de komende 3 maanden er nog wel te koud voor is.
Hoe zwaar het is, hangt af van de wind, waterstand, en natuurlijk de route die je kiest.
Mijn vader is er gek op, die heeft zo’n beetje alle mogelijke tochten wel gelopen.
Ik heb zelf 1 keer een poging tot wadlopen gedaan, maar ben toen na 500 meter teruggegaan, omdat ik het gevoel had dat ik dat niet nog een half uur ging volhouden (en we moesten nog 3 uur lopen, en dan met de boot terug vanaf een of andere zandplaat).
Achteraf gezien had het misschien wel gekund, maar ik vond het risico te groot, nu kon ik nog terug, maar halverwege natuurlijk niet meer. Ik vond het in elk geval wel erg pittig, modder tot boven de knieen, dan kost elke stap echt zoveel kracht.
Volgens de gids was er die dag extreem veel modder, en ik ben gewoon een watje met een slechte conditie :oops: )
Ik zou in elk geval dus kiezen voor een niet te zware tocht.
Tips:
Goed je (boven)benen insmeren met vaseline, in elk geval daar waar je bovenbenen elkaar raken (voor de dames met wat steviger benen), en ook daar waar je benen tegen je korte broek aankomen aan de onderkant van je broek. Want dat kan flink gaan schuren met al het zand en zout.
En schoenen aan die je goed strak dicht kan strikken (hoge gympen bijvoorbeeld - zeker geen laarzen, want die blijven na de eerste stap al in de modder achter)
En droge kleren mee in een vuilniszak!
wadlopen kan behoorlijk zwaar zijn, maar ik denk dat het ook aan de route licht.
Neem aan dat jullie met een gids gaan wadlopen, hiermee kan je vast afspraken maken.
Indien het weer slecht is wordt het zekers afgeblazen.
Het is wel heel erg leuk!!
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik weet genoeg. :shock:
Heb al laten weten dat ik niet kan/ga wadlopen.
Daar heb ik te weinig kracht en energie voor.
Bedankt dames !!
Wadlopen kan bij elke weersomstandigheden afgeblazen worden. En dat gebeurt ook.
Veiligheid voor alles nietwaar
Ik heb het twee keer gedaan, en vond het heel erg gaaf. Maar het was zeker wel zwaar. Nu zo zonder conditie zou ik het echt niet redden.
Het kan afgeblazen worden van tevoren, door weersomstandigheden, of als ze denken dat het niet veilig is ofzo.
ik vond het ook heel erg gaaf!!
Maar ik lees al dat je niet gaat Kan het ook wel begrijpen, maar eerlijk gezegd vond ik het niet echt zwaar