Wanneer schrijf ik mijn zoon in voor een basisschool? Hij is nu nog geen anderhalf, tijd zat, dacht ik… maar ik heb me laten vertellen dat dat niet overal geldt omdat er enorme wachtlijsten zijn…
Is dit echt zo? Wanneer is dan een mooie tijd om hem in te schrijven? Moet ik me daar echt nu al mee bezig houden?
Ligt er een beetje aan wat voor school je hem wilt doen.
Als je echt een school wilt en een ruime keus wilt dan kun je het maar zo vroeg mogelijk doen.
Ik heb het rond 2 jaar gedaan, omdat ik wist dat deze school wachtlijsten hebben en je grote kans loopt dat ze niet eens meer ingeschreven kunnen worden.
Sommige scholen die niet zo storm lopen zal je makkelijk met een jaar of drie kunnen inschrijven.
Bij ons is een bepaalde school waar je je al moet inschrijven op het moment dat je kind nog geboren moet worden. Op de meeste andere scholen hier valt dat mee en is een half jaar van te voren vroeg genoeg.
Ik zou gewoon eens rond bellen naar scholen die je aanspreken of er een wachtlijst is. Zo ja, dan kun je je op de wachtlijst laten zetten, zo niet, dan niet
Hier geen wachtlijst voor de school waar ik Tycho op wil maar wel een wachtlijst voor de NSO die bij die school hoort.
Dus let bij het inschrijven ook op de NSO, dat je hem/haar daar ook gelijk voor inschrijft.
Tycho staat al sinds zijn 2de ingeschreven voor de NSO en ik heb op dit moment alleen nog de maandag gekregen.
Hier (dorp in het noorden van het land) stonden ze verbaasd dat ik rond de 3e verjaardag van mijn kind belde om hem in te schrijven voor school. Bij de Bso is trouwens wel een wachtlijst, maar mijn kind kon door het schuiven met werkdagen gelukkig wel geplaatst worden.
Mijn dochter wordt in april 2010 4 jaar. Ik heb net met beide scholen in de wijk contact gezocht en die zeiden dat als ik in augustus/september bel voor een afspraak, we nog ruim op tijd zijn.
Maar ik geloof dat de verschillen erg groot zijn! Ik zou dus even bellen met de scholen van je voorkeur.
is heel erg plaats/regio-gebonden.
Hier is het hels, dat wil zeggen; voor openbaar onderwijs. Daar moet je je kind opgeven voor eerste verjaardag, wil je kans willen maken op een plekje :? (en dat is dus niet overdreven, helaas)
Ik heb uiteindelijk naast de pot gepiest (hij stond met 18 maanden bij 4 scholen ingeschreven… eentje had plek, maar had ik een naar gevoel bij. anderen was ik te laat, ook die waar ik um met 12 maanden inschreef (montessori)), en toen naar katholieke scholen gekeken. Daar kon ie wel nog terecht met 3,5 jaar.
Okeeee, dan ga ik dus binnenkort even rondbellen om uit te vinden wat de wachtlijsten hier zijn. Ik neig namelijk wel naar een Montessorischool, een katholieke school zal het niet snel worden…
Dank voor de reacties!