Waarom....

…adviseren ze om aan bv-kindjes hypoallergeen te geven en doen ze dat bij flessenkindjes alleen als er allergien in de familie voorkomen?



Ik moest in het ziekenhuis bij iedere voeding verantwoorden waarom ons meisje hypoallergene voeding krijgt. Heel vervelend vond ik dat. In onze families komen veel allergien voor, dus dat was de reden. Maar als die niet voorkwamen, dan zou ik volgens mij nog hypoallergeen geven :think:

Eeeh… ik heb helemaal geen advies daarover gekregen… :shifty:

Heb gewoon een standaard pak nutrilon gekocht.



Als ons ventje allergieën had, dan was dat er toch met de BV ook al wel uitegkomen? (dat ik dan bv geen melk meer moest drinken ofzo)



Heb ik niet eens bij stil gestaan om hypoallergene voeding te pakken :oops:



Oeeehhh, ik ben echt een slechte moeder he??? :lol: :stuck_out_tongue:

Ja waarom?? Geen idee.

Mijn man heeft veel allergieeen dus ons werd ook geadviseerd om hypo allergeen te geven.

Je bent niet de enige… Ook ik heb enorm vaak die vraag gekregen in het begin. Ik heb een aantal allergien, manlief niks. Dus wij kozen ook voor HA. Echter vulde dit voor Keira te weinig dus krijgt ze nu standaard. Gewoon doen waar je je goed bij voelt!

Idd appart, hier wordt ook altijd gevraagd waarom ik hypo allergene voeding geef. ik geef het ook omdat man allergisch is voor veel dingen en galbulten heeft en verder ik hooikoorts heb. en aan beide kanten van de famillie veel allergien van allerlei soorten voorkomt.

Als ik dat zo schijf klinkt het niet best maar val wel mee hoor :wink:

@kaya wrote:

Idd appart, hier wordt ook altijd gevraagd waarom ik hypo allergene voeding geef. ik geef het ook omdat man allergisch is voor veel dingen en galbulten heeft en verder ik hooikoorts heb. en aan beide kanten van de famillie veel allergien van allerlei soorten voorkomt.

Als ik dat zo schijf klinkt het niet best maar val wel mee hoor :wink:




:lol: herkenbaar hoor :wink: , tis iig niet leuk laten we het daar maar op houden.

De reden van dat advies en de juistheid daarvan is denk ik afhankelijk van de kennis die daaraan ten grondslag ligt.



Wat in ieder geval van belang is om te weten, is dat hypo-allergene kv geen bescherming biedt tegen allergieën in het algemeen. De lange koemelkeiwitketens zijn slechts in kortere stukjes ‘geknipt’, zodat het risico op een allergische reactie daarop kleiner is dan bij gebruik van een standaard kv. Het gaat dan dus alleen om een mogelijke reactie op de voeding zelf. Verder blijft ook de hypo-allergene kv een lichaamsvreemde stof, die allergische reacties kan geven.

Moedermelk is een lichaamseigen stof, die wel bescherming biedt tegen allergieën in het algemeen.



@marieke_dm wrote:

Eeeh… ik heb helemaal geen advies daarover gekregen… :shifty:

Heb gewoon een standaard pak nutrilon gekocht.



Als ons ventje allergieën had, dan was dat er toch met de BV ook al wel uitegkomen? (dat ik dan bv geen melk meer moest drinken ofzo)


Dat hoeft niet per sé het geval te zijn. Moedermelk is immers een lichaamseigen stof met een beschermende werking tegen allergieën en de sporen van koemelkeiwit in moedermelk zijn vele malen kleiner dan de koemelkeiwitketens in standaard kv. In geval van standaard kv komt een baby dus veel directer in aanraking met allergenen. Dat maakt de kans op eventuele allergische reacties veel groter.

mijn kraam zei dat de hypo-allergene dichterbij BV ligt dan de normale voeding.

Of dit klopt? :think:



Maar dat is mij verteld afgelopen week!

@Cin. wrote:

mijn kraam zei dat de hypo-allergene dichterbij BV ligt dan de normale voeding.

Of dit klopt? :think:


Het is in ieder geval wat de fabrikant ons ontzettend graag wil doen geloven… Gezien de grote verschillen tussen moedermelk en kunstmatige zuigelingenvoeding (in samenstelling, maar ook in eigenschappen), lijkt het me echter zeer onwaarschijnlijk dat het ook echt zo is. Het blijft immers een kunstmatig gefabriceerd product. Het enige wat in dat opzicht naast elkaar kan worden gezet, is standaard kv en hypoallergene kv.



Gefeliciteerd trouwens! :inlove:

@Yvonne Z. wrote:

@Cin. wrote:
mijn kraam zei dat de hypo-allergene dichterbij BV ligt dan de normale voeding.

Of dit klopt? :think:


Het is in ieder geval wat de fabrikant ons ontzettend graag wil doen geloven… Gezien de grote verschillen tussen moedermelk en kunstmatige zuigelingenvoeding (in samenstelling, maar ook in eigenschappen), lijkt het me echter zeer onwaarschijnlijk dat het ook echt zo is. Het blijft immers een kunstmatig gefabriceerd product. Het enige wat in dat opzicht naast elkaar kan worden gezet, is standaard kv en hypoallergene kv.



Gefeliciteerd trouwens! :inlove:


Ja ik had ook al mijn twijfels hoor. Maar dit zeggen ze dus, tenminste sommige.

Vanochtend op CB vonden ze het ook onzin, maar een herkenbaar verhaal.



Dank je wel :mrgreen:

Hier werd gisteren bij het CB ook geadviseerd. Omdat ik aan het afbouwen ben en over ga op flesvoeding. Nu geven wij onze zoon geitenmelk.

Maar ik merk verder geen verandering bij onze zoon. Zouden wij toch nog die hypo allergene voeding moeten gaan geven?

@Kwakje wrote:

Hier werd gisteren bij het CB ook geadviseerd. Omdat ik aan het afbouwen ben en over ga op flesvoeding. Nu geven wij onze zoon geitenmelk.

Maar ik merk verder geen verandering bij onze zoon. Zouden wij toch nog die hypo allergene voeding moeten gaan geven?


Als ik het goed begrijp, verwachtte je een bepaalde verandering bij je zoontje door van borstvoeding over te stappen op kunstmatige zuigelingenvoeding. Kun je aangeven wat er zou moeten veranderen?

@Yvonne Z. wrote:

@Kwakje wrote:
Hier werd gisteren bij het CB ook geadviseerd. Omdat ik aan het afbouwen ben en over ga op flesvoeding. Nu geven wij onze zoon geitenmelk.

Maar ik merk verder geen verandering bij onze zoon. Zouden wij toch nog die hypo allergene voeding moeten gaan geven?


Als ik het goed begrijp, verwachtte je een bepaalde verandering bij je zoontje door van borstvoeding over te stappen op kunstmatige zuigelingenvoeding. Kun je aangeven wat er zou moeten veranderen?




Nou veranderingen bedoel ik meer in de zin dat het kind anders reageert op z’n voeding (bijv. huiduitslag, huilen etc.).

@Kwakje wrote:

Nou veranderingen bedoel ik meer in de zin dat het kind anders reageert op z’n voeding (bijv. huiduitslag, huilen etc.).


Bedoel je dat je rekening had gehouden met eventuele klachten als reactie op de kv?

@Yvonne Z. wrote:

@Kwakje wrote:
Nou veranderingen bedoel ik meer in de zin dat het kind anders reageert op z’n voeding (bijv. huiduitslag, huilen etc.).


Bedoel je dat je rekening had gehouden met eventuele klachten als reactie op de kv?




ja :oops:

Ow okee :slight_smile:

Ik heb zelf geen ervaring met kv. Wel begrijp ik uit de advisering dat het wordt afgeraden om te snel of vaak van merk/soort kv te wisselen. Het Voedingscentrum raadt aan om eventueel overstappen in overleg met het cb te doen.