waarom wakker?

toen mijn jongste 5wk oud was sliep hij de nacht door van 2200tot 0500.

helaas is dat sinds vorige week ineens over en ik snap niet waarom.

overdag drinkt hij ook niet lekker en slapen is helemaal moeilijk want als er.een boer dwars zit weigert hij te gaan slapen…of zijn broer maakt herrie waardoor hij steeds wakker schrikt(gelijkvloers) maar vooral dat snachts wakker zijn gaat me opbreken omdat als ik de hele dag al met hem bezig ben ik graag even lekker wil uitrusten en geen baby op de arm hebben(of ben ik nu een ontaarde moeder?)

ik begin nu dus erg gefrustreerd te raken,moet over 2wk weer werken en ik had gehoopt goed fit te kunnen starten maar ik voel me alles behalve fit…

iemand enig idee of dit regelen is,teveel of te weinig melk of ben ik gewoon een zeikerd?

hij komt trouw elke 3a4uur,soms eerder.

was ik nog vergeten :wink:

slaapt hij overdag wel goed? Anders zou ik eens gaan na denken over inbakeren…

nee overdag doet ie ook moeilijk,slecht slapen,lang drinken en vooral veel bij me liggen,moeilijk boeren en dat betekend dan ook dat ik weinig tijd overhoud voor de oudste,die ziet

mij alleen maar met zijn broertje aan de borst zitten…

hij stopt wel zelf met drinken dus hij zal dan toch gewoon genoeg hebben?

hij drinkt meestal 1borst leeg en soms 2.

inbakeren gaat niet want het is een buikslaper…

vannacht kwam hij om 0100uur,530uur,en daarna 9uur,11uur een 1330uur,best al veel en de dag is nog lang niet om…

Allereerst: nee, je bent geen ontaarde moeder en ook geen zeikerd, jij bent gewoon een moeder die nog herstellende is van een bevalling en ook nog ‘even’ een druk gezin draaiende moet houden. Dat is soms best heftig en dan kom je jezelf af en toe flink tegen :hug:

Nachtelijke onderbrekingen kunnen soms zwaar vallen… Ik denk dat het goed is om te weten, dat heel veel kindjes van deze leeftijd 's nachts nog regelmatig wakker worden. Dat kan verschillende redenen hebben. Vaak is het honger. Het kan echter ook te maken hebben met het verwerken van indrukken van de dag, sprongen in de ontwikkeling, het doorkomen van tandjes, ziek zijn, noem maar op… Op die momenten kan de borst een stukje geruststelling, rust, troost en veiligheid bieden. Daarnaast blijkt uit onderzoeken, dat jongetjes 's nachts gemiddeld vaker wakker worden en vaker om een voeding vragen dan meisjes. In principe vertoont je zoontje dus eigenlijk heel normaal babygedrag. Het kan rustgevend zijn om te accepteren dat het nu eenmaal even zo is. Door op tijd naar bed te gaan, kun je zelf wat meer rust pakken. Niet teveel naar de tijd op de wekker kijken kan bijdragen aan de rust in je hoofd die je nodig hebt om weer verder te kunnen slapen; in dat opzicht heb je in ieder geval al profijt van de rustgevende werking van het hormoon oxytocine. Dit hormoon zorgt voor het toeschieten van de melk, maar het zorgt er ook voor dat je lekker loom wordt en gemakkelijker weer in slaap kunt komen. Zorg dat jullie allebei tijdens het voeden lekker warm blijven. Liggend voeden om vervolgens samen weer verder te slapen, kan ook prettig zijn.

Ik zie dat je zoontje net drie maanden oud is… Moeders ervaren dit nog wel eens als een rommelige leeftijd. Sprongen in de ontwikkeling, hongersignalen die vervagen en daardoor moeilijker herkenbaar zijn, de drinktechniek die langzaam verandert van reflexmatig naar willekeurig waardoor je baby idd (tijdelijk) rommeliger kan gaan drinken, regeldagen… Dat kan voor jezelf zwaar zijn. Voor je kindje kan dit ook een moeilijke periode zijn, waardoor het slapen ook moeizamer gaat. Allemaal fases, die uiteindelijk ook weer voorbij gaan, maar als je er middenin zit dan zie je dat vaak niet meer zo heh…

Heb je al eens overwogen om je kindje overdag in een draagdoek (daar bedoel ik een échte draagdoek mee, dus een rekbare of een geweven knoopdoek :wink:) te doen? Je hebt hem dan lekker bij je, hij kan even heerlijk slapen en jij hebt toch je handen vrij zodat je ook aan andere dingetjes toekomt. Kijk maar eens in dit show je draagdroek-draadje :slight_smile: Wanneer een knoopdoek op de juiste manier wordt gebruikt, kun je je kindje ergonomisch verantwoord (voor zowel jou als je kindje), met veel plezier en lang dragen.

Uit je bericht leid ik af, dat je je afvraagt of je melkproductie misschien iets te maken zou kunnen hebben met de onrust van je zoontje. Hoe lijkt het op dit moment met het aantal voedingen per etmaal, zijn groei en de plas- en de poepluiers?

In principe is het heel goed mogelijk dat je op dit moment wellicht te maken hebt met regeldagen. Je zoontje maakt dan een groeispurt door een heeft meer melk nodig. Doordat je kindje vaker bij je gaat drinken, krijgt je lichaam een signaal dat er meer melk moet worden aangemaakt; het aanbod moet worden afgestemd op de hernieuwde vraag. Als je hierin meegaat, zal het evenwicht snel weer zijn hersteld.

Teveel melk is een lastig probleem, dat herkend kan worden aan o.a. de volgende symptomen bij een baby: onrustig drinkgedrag (vaak loslaten; veel hoesten, proesten en verslikken), veel lucht binnenkrijgen en daardoor veel boeren, krampen, overmatige of juist te weinig groei, groene poepluiers (vaak met witte stukjes onverteerde melk erin). De moeder heeft bij teveel melk vaak last van veel lekken, ook tussen de voedingen door en heeft constant het gevoel te overstromen. Doordat de borsten vaak overvol zijn, is de kans op verstopte melkkanaaltjes groter. Herken je dit?

Je schrijft dat je zoontje last heeft van lucht. Lukt het je om hem goed te laten boeren? Vaak is het voldoende om de baby rechtop tegen je aan te leggen met het koppie op je schouder en hem over zijn rugje te wrijven. Een andere manier om een baby goed te laten boeren is door hem bij je op schoot te zetten, waarbij één hand op zijn borstkas rust en het kinnetje ondersteunt. Vervolgens lift je die hand een beetje, zodat je kindje zich als het ware uitstrekt en de slokdarm helemaal recht is. Met de andere hand kun je dan over het ruggetje wrijven.

Kun je hier iets mee?

ik vermoed zelf dat ik teveel melk heb,ik heb een tijdje gekolfd en dan haal ik ruim 200cc uit(beide borsten)ook omdat hij zo onrustig drinkt,veel loslaten,trekken aan de tepel en veel lucht naar binnen krijgen.

ook lek ik idd vaak tussen de voedingen door.

er is een tijdje geweest dat hij heerlijk sliep,snachts en overdag dus ik vind het erg jammer en daarbij heb ik nog meer te doen dan alleen hem voeden.

ik vind het niet erg om snachts wakker te zijn,(met de oudste kon ik pas na 1jaar weer lekker slapen)hij slaapt redelijk vlot weer dan maar ik krijg overdag ook geen rust en dan is die nachtrust erg belangrijk…

hij ligt nu ook te sabbelen ipv drinken maar dan wil hij dus over 2uur weer…en dat is erg vermoeiend en soms lastig…

oh en wat boeren betreft,alles doen we maar het helpt vaak niet…hij overstrekt vaak als we hem zo rechtop houden dus dan zit het al niet lekker.

kwa poep en plasluiers doet ie het prima,hoewel de poep is geel met witte stukjes maar verder gaat het goed.

nu een hikkend kind aan de borst die ligt te brabbelen en lachen ipv drinken :wall:

ik heb een draagdoek in huis maar dat word zo warm…tja als ie op schoot ligt ook,dat is ook wel weer zo…maar echt comfortabel vind ik het niet,maar goed,misschien eens andere manieren van dragen proberen.

vannacht niet wakker geweest!heerlijk.

zul je altijd zien,ben je in staat om het op te geven,gaat het ineens weer wel goed.

hopelijk gaat het nu overdag ook wat ontspannender .

yvonne bedankt voor je hele verhaal gisteren,ik heb dan toevallig alles al geprobeerd maar ik waardeer het dat je de moeite neemt om te antwoorden met zoveel tekst!

groetjes schaapie