Net als bij mijn eerste geef ik nu ook weer met veel liefde bv.
Mijn dochter heb ik destijds 16 maanden gevoed maar zij had al na een paar maanden extra voeding nodig. (volgens het cb, want ze groeide niet hard genoeg, maar ben zelf ook een ukkie en dat is zij ook gebleven)
Nu geef ik alweer 5 maanden bv. Hij groeit super maar komt wel erg veel voor voedingen. Vaak ook nog snachts… Ik werk niet dus dat is niet zo erg.
Ik ben ook weer wat gaan kolven om savonds een papfles te geven maar ik vraag me af of het normaal is dat ik zo weinig cc kolf. Flesje van 120 cc krijg ik niet eens vol. Zelfs sochtends niet… Meestal blijf ik na 15/20 minuten op 80 cc hangen. Ik moet dus minstens 2x kolven voor 1 papfles…
Ik kolf trouwens met een avent handkolf.
Graag wat tips.
Mag ik vragen hoe je die papfles dan gaat maken?? Bv bindt namelijk niet met bambix… ??
Dat je weinig kolft kan hoor, niets en niemand kan je borst zo goed leeghalen als je kindje. Door vaak te kolven kun je de productie wat opvoeren, ook door te kolven terwijl je kindje aan de andere kant drinkt, of met een foto van je kindje erbij…
Wat bij mij dus ook hielp bij de avent kolf was het siliconen inzetstukje eruit halen. Daarna kolfde ik stukken meer…
hé dat van dat inzetstukje eruit halen ga ik zeker proberen! Ik heb het idee dat ie daarom niet echt vacuum gaat.
Dat van de andere kant kolven tijdens voeden ga ik ook zeker proberen.
Alleen voed ik altijd met 2 borsten dus ik moet eens zien of dat zal werken.
Ik doe rijstbloem door de bv.
Bedankt voor de goede tips!
Kolven moet je echt leren heb ik gemerkt.
Toen Rowan klein was en in het begin met Jarno lukte het ook helemaal niet … nu gaat het zoooooo goed, dat had ik niet durven dromen.
Voel je een toeschietreflex komen ? Ik heb nl een elektrische en een handkolf. Elektrisch gaat beter, maar handkolf ook. Als je dan een TSR krijg stroom het er echt uit
Neem er iig de tijd voor en oefen goed, dan gaat het vast steeds beter. Als het echt niet lukt kun je altijd nog een neusspray gebruiken voor het opwekken van je TSR. Heb ik bij Rowan toen wel gedaan en toen ging het ook stukken beter…
Suc6!
bij mij is kolven eigenlijk nooit goed gelukt… ik kreeg er heel soms 120 cc uit… maar vaak veel minder… maar ach milan wilde toch niet uit de fles drinken, dus ik hoefde ook niet te kolven :mrgreen: hij heeft 11 maand lang (toen stopte hij helaas zelf) alle voedignen dus gewoon aan de borst gehad
Ik heb geen idee hoe een toeschietreflex voelt. Heb ik nog nooit gehad.(?)
Dylan wilde tot deze week ook niet uit een flesje drinken, maar het is eindelijk gelukt. Wel zo prettig als ik af en toe even weg kan.
Wanneer kan ik het beste kolven?
Een TSR bij mij voelt als een tinteling in de tepel. Ik voel dat echt heel duidelijk. Met je handkolf moet je echt wel even de tijd nemen voor het toestroomt … let maar eens op je kindje, die sabbelt ook eerst heel snel en korte haaltjes en als de melk dan komt lange grote halen, zo kun je met je handkolf dat ook heel goed nabootsen.
Ik ben weer aan het werk en kolf nu als Jarno normaal ook zou drinken. Dat is ongeveer half 12 en rond 4 uur, dan heb ik zeker 180 ml per keer, 's morgens meestal meer dan 's middags.
Het meeste kolf je denk ik 's morgens…probeer anders eens de ene borst te kolven als je je kindje de andere geeft, misschien merk je de TSR dan ook wel …
Veel suc6 weer!
een tsr heb je zeker weten wel hoor, haha, anders krijgt je kindje geen melk… :mrgreen: alleen je voelt hem niet zo. Ik ook niet hoor, ik merk wel aan Daan dat hij ineens heel grote slokken neemt, je hoort hem ook echt slikken.
Wat je kunt doen is na de voeding de borst waaraan het kortst gedronken is af te kolven, daar kun je eventueel ook een uurtje mee wachten. Tegen de tijd dat je kindje dan weer moet drinken is er weer voldoende aangemaakt… Inderdaad, 's ochtends heb je de meeste productie, dus wellicht kun je het dan het beste doen…
Dan nog een vraagje, bindt de bv wel met rijstebloem?? Mijn kennis gaat niet verder dan dat dat dus niet bindt, alleen biobim zou wel pap kunnen creeeren in combi met bv…(verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels).
Succes met kolven :hug:
Tja, of die rijstebloem echt bint… :think: Ik weet het niet, het staat wel op de verpakking dat het kan… Maar Dylan drinkt het uit een avent nr 1 speen. Dus dat is wel een heel klein gaatje. Het wordt dus niet dik ofzo… Ik gooi er 1 lepel op 100cc door. Ik rommel dus ook maar wat aan… :oops:
Ik heb nu geprobeert op te kolven aan de ene kant terwijl hij aan de andere kant drinkt maar dat vond ik niet gemakkelijk. Dylan is dan snel afgeleid en dan moet ik steeds stoppen om hem weer aan te leggen.
Het siliconen dingetje eruit halen lijkt wel beter. Heb het idee dat ie meer vaccuum is. Vanmiddag was de opbrengst uit 1 borst 40cc. Het lijkt dan ook iets beter te gaan…
Het is trouwens echt maar 1 straaltje wat er uit komt… Het voelt een beetje als een bad vullen met een druppelende kraan… :?
Maar we houden vol…
Eveline, kolven moet je echt leren…helaas… Door vaker te kolven gaat je kolfproductie omhoog, maar Dylan kan nog altijd veel meer uit je borst halen…
Een TSR heb je zeker wel wanneer je Dylan voedt, anders zou het niet zo’n tevreden mooi mannetje zijn! Het kan zijn dat je TSR bij het kolven minder is en dat dat de lagere kolfopbrengst veroorzaakt… Probeer eens aan een gebruikt monddoekje van Dylan of een kledingstuk wat hij de hele dag aan heeft gehad (waar zijn geur dus duidelijk aan zit) te snuiven terwijl je kolft. Probeer je te ontspannen en denk niet teveel aan de cc’s terwijl je kolft. Dus lekker zitten, niet te koude omgeving of lekkere warme sjaal om je schouders, ogen dicht (dan kun je ook niet zien hoe het stroomt) en adem in … adem uit… adem in…snuif … snuif… snuif… enfin je begrijpt het vast wel.
Sommige moeders hebben een soort ritme van kolven per borst, zoveel minuten links, zoveel minuten rechts en dan nog een kortere sessie links rechts… maar die ken ik niet, want ik heb een dubbele electrische kolf en kolf dus in 1x.
De oxytocine neusspray is idd ook nog een goede oplossing. Erika (bij de augustusmama’s) heeft daar volgens mij goede ervaring mee bij het kolven. Ik gebruik het regelmatig bij live voeden (omdat Yvan mijn TSR niet altijd wil afwachten en dan zo overstuur raakt dat ie mijn borst weigert :? ) en dat werkt als een trein! Het is verkrijgbaar op doktersrecept. Even bellen met de assistente, zij legt het dan voor aan de ha en het is vaak wel geregeld. Soms krijg je er nog een onbenullig en fout advies bij (zoals ik), maar daar moet je je dan maar even niet aan storen… 8)
Verder weet ik het ook niet. Ik hoop dat je er iets aan zult hebben.
Groetjes ,
hazze
Ik heb de neusspay bij Rowan toen ook gebruikt en vond het echt super. Ik wilde hem nu ook al vragen, maar nu gaat het gelukkig vanzelf … dus zeker eens proberen zou ik zeggen, maakt het allemaal een stuk gemakkelijker!
En een dubbele kolf vind ik wel fijner, die TSR komt bij mij nl maar een keer (denk ik) en vaak komt er uit de tweede borst dan weinig meer… met de dubbele kolf profiteer je dus optimaal van de TSR
Wat bij mij goed werkt is knijpen in de borst, maar daar moet je denk ik wel een grote borst voor hebben. Met de ene hand houd ik de kolf vast en met de ander pak ik mijn borst vast. Vervolgens knijp/kneed/maseer ik de melk er uit.
Succes er mee!
Het kan ook helpen als je je tepel eerste even maseerd en als je kolft je tepel van je andere borst maseerd…opzich logisch omdat je vaak tsr voelt in je andere borst als je voedt ook!
Even over een drempel misschien maar wekrt top!
Gisteravond 80 cc afgekolfd!!! In 2x hoor. Maar toch. Goed resultaat voor mij en het stroomde eindelijk ook echt. Aan de ene kant liet ik Dylan drinken en aan de andere kant kolfde ik.
Dylan kwam helaas nu wel weer snachts voor een voeding. Hij miste blijkbaar toch de andere borst. Dus voortaan doe ik het maar overdag.
Maar ben wel blij, er zit toch schot in nu.
Yo Eveline!!! :dance:
:dance:
Goed zo !!! Doorzetten nou
Dus… als ik het allemaal goed begrijp, dan is het niet raar dat als ik ipv live voedt, maar kolf (voor de 2e keer) dat ik er dan met pijn en moeite 80 cc uit heb gekregen? En wanneer ik vaker ga kolven er dan dus ook meer uit gaat komen? Ik gebruik de handkolf van Avent.
Want ik begin mij al helemaal druk te maken dat ik te weinig voeding heb en bladibla. :shifty:
Teus is verder namelijk wel gewoon tevree als ie klaar met drinken aan mijn borst.
@friebels, ga je niet druk maken, is heel normaal in het begin.
Je kolft bijna nooit wat je kindje bij je drinkt (ik nog niet en geef al 6 mnd borsvoeding (vandaag !!! :dance: ).
Elk beetje wat je weet te kolven in de vriezer, ik was in het begin al blij als ik 3 rondjes van het ijsblokzakje kon vullen (ca 45ml). Later riep ik wel eens: hé, ik heb een talpa! :mrgreen:
ook met kleine beetjes kom je tot een voeding in de vriezer hoor! Niet zenuwachtig worden, is nergens voor nodig.
Eveline, hoe gaat het nu?
Groet,
hazze