waarin borstvoeding invriezen?

Ik kolf ruim voldoende en heb dus al een aardige voorraad in de vriezer, ik gebruik nu medela flessen en Avent bakjes maar ben al door mijn flessen en bakjes heen en zie het niet zitten om nieuwe aan te schaffen gezien de prijs.

De melk weggooien vind ik echt zonde, komt vast wel op als ik straks weer moet werken.

Heb in het verleden ook ijsblokzakjes gedaan, maar vind dat niet handig en een gedoe met in een flesje doen enzo…

Hoe vriezen jullie de melk in???

Eh, ik gebruikte idd ijsblokzakjes. Sommigen vriezen het ook in een ijsklontbakje en als dat is bevroren doen ze de ijsklontjes in een diepvrieszakje, zodat het ijsklontbakje weer gebruikt kan worden. Misschien zijn de ijsklontjes uit een ijsklontbakje kleiner. Ik had nooit moeite met ijsblokzakjes omdat ik tommee tippee flessen heb (zijn lekker breed).

Je schijnt ook speciale borstvoedingszakjes te kunnen kopen bij volgens mij de Prenatal. Daarop staan ook maatstreepjes, zodat je weet hoeveel erin zit.

Zijn die niet heel erg prijzig? Ik had nl. van die zakjes (ok, wel van medela) gekocht en ik schrok toen ik moest afrekenen (weet niet meer precies hoeveel ze waren).

ik doe het in ijsklontzakjes…

Tut kapot knippen en dat als trechter gebruiken… Het maakt niet uit hoeveel je invriest… Op de zak heb ik van te voren al met zwarte stift de datum gezet…

Dan tut erop (op zijn kop) dan de melk erin… 2 plakbandjes pakken en de zak ophangen aan de la in je diepvries…

een dag later kan je hem dan wegleggen…

Werkt prima…

oh lees nu pas dat je dat al weet, je wilt juist iets anders vanwege de grote van de klontjes… Hmmm grotere flessen kopen om het daar in te ontdooien…

ik gebruik alleen verse melk als ik werk, de voorraad blijft tot nu toe voorraad…

grts patricia

Ik heb bij de zeeman plastic bewaarbakjes gehaald, kost niks en werkt prima!

Je hebt ze daar in alle soorten en maten.

ik doe het gewoon in grote diepvrieszakjes en ontdooi het dan in een kommetje. Dus het zakje in een kommetje met warm water leggen. Eenmaal ontdooit, de melk in de fles gieten.

Moet toegeven dat ik zakjes van 150 cc maak en daar zijn de zakken wat te groot voor. Dus ik lees wel even mee voor ev alternatieven. Ik vond de ijsblokzakjes ook een geklieder ivm het eruit drukken. De vette melk kwam dan aan de buitenkant van de zak en dan glee ik met mijn handen zo over de zak waardoor ik de andere blokjes er maar lastig uit gescheurd kreeg.

Hier ook ijsblokzakjes. Vind het super. Handig. Heb een trechter die ik op het zakje zet en dan kan ik de melk er makkelijk ingieten. Datum erop met stift. Ophangen met 2 wasspelden en de dag erna plat leggen.

Uitduwen vind ik handig. Heb een grote mengbeker met deksel. Die op de weegschaal en dan blokjes uitduwen tot ik de gewenste hoeveelheid heb. Mijn moeder giet dan de nodige hoeveelheid in een flesje.

Groeten

Isle

ik heb altijd avent bekertjes gebruikt. Ik vind zakjes slecht voor het milieu en de aventbekertjes zijn goed en betaalbaar. Maar andere diepvriesbakjes kunnen vast ook heel goed. Alleen hebben die weer geen maatstreepjes…

Bedankt voor al jullie reacties!!!

Ijsblokzakjes vind ik echt niets hoor, met name het eruit duwen inderdaad wat een geklieder!!!

Ben nu door mijn aventbakjes heen, en hoop nog een serie te kunnen lenen van iemand.

Eigenlijk is het een luxe probleem natuurlijk :oops: heb gewoon teveel nu en wil het niet weggooien.

Kan altijd nog kleine gewone bakjes gebruiken en per 180cc invriezen, dan weet je wat erin zit wat ook wel makkelijk is. (ervan uitgaande dat hij uiteindelijk die hoeveelheid nodig heeft).

Nu nog even opzoeken hoe lang ik de borstvoeding kan bewaren in de vriezer.

Bewaarschema voor borstvoeding staat op bv.com, of je klikt op mijn linkje :wink:

Ik geef toe die Aventbekers zijn best duur, maar ik zou nooit meer zonder willen :slight_smile: dat gek*& met ijsblokjeszakjes :roll: :evil: , nee dan maar wat meer geld uitgeven :angel: En later heb ik de bakjes overigens gebruikt voor babyhapjes, die ik in wilde vriezen, en ook nu gebruik ik ze nog vaak :oops: Met een deksel erop zijn ze ideaal om snackjes voor onderweg mee te nemen :slight_smile: Ik vervoer al mijn rozijnen, gesneden fruit, babykoekjes, babyrijstewafels etc. in Avent bekers, omdat ze dan nooit stuk gaan of geplet worden of of of… :slight_smile:

Oh das ook een goeie tip eisblume!!! thx!

@eisblume wrote:

Ik geef toe die Aventbekers zijn best duur, maar ik zou nooit meer zonder willen :slight_smile: dat gek*& met ijsblokjeszakjes :roll: :evil: , nee dan maar wat meer geld uitgeven :angel: En later heb ik de bakjes overigens gebruikt voor babyhapjes, die ik in wilde vriezen, en ook nu gebruik ik ze nog vaak :oops: Met een deksel erop zijn ze ideaal om snackjes voor onderweg mee te nemen :slight_smile: Ik vervoer al mijn rozijnen, gesneden fruit, babykoekjes, babyrijstewafels etc. in Avent bekers, omdat ze dan nooit stuk gaan of geplet worden of of of… :slight_smile:

Zo deed ik het ook, de eerste 4 maanden. Daarna heb ik van medela de zakjes gekocht, maar dat vond ik niets. Uiteindelijk heb ik flesjes gekocht van de lactatiekundige, die onder de medela swing kunnen en dan rechtstreeks in de vriezer. Ze zijn € 1,- per stuk en echt ideaal! De speen van de medela past er ook op. Mijn dochter pikte die speen alleen niet. Ik heb er nog 10 nieuwe in een seriele verpakking zitten, dus als je interesse hebt. Ze zijn niet in de winkel te koop.

Kun je niet regelmatig weer wat ontdooien en geven en dan weer nieuwe invriezen?

Dat was namelijk de tip van onze kraamverzorgster, want borstvoeding verandert enorm van samenstelling in de eerste weken / maanden. Gekolfde melk uit maand 1 voldoet niet meer als je het geeft als je kindje 4 maanden is en al weer een paar sprongen verder. Tenminste dat is mij verteld.

En heb je al eens geprobeerd om ontdooide melk te geven? Ik ben nl één van die vrouwen wiens melk van smaak verandert als het ingevroren is geweest. Gaat een beetje naar zeep ruiken, echt niet lekker. Marijne wilde het in ieder geval nooit opdrinken! Dus ik kon mijn hele voorraad weggooien…

@Marlous79 wrote:

Kun je niet regelmatig weer wat ontdooien en geven en dan weer nieuwe invriezen?

Dat was namelijk de tip van onze kraamverzorgster, want borstvoeding verandert enorm van samenstelling in de eerste weken / maanden. Gekolfde melk uit maand 1 voldoet niet meer als je het geeft als je kindje 4 maanden is en al weer een paar sprongen verder. Tenminste dat is mij verteld.

:frowning: Ik word er verdrietig van dat er steeds weer foute informatie door zorgverleners wordt gegeven…

Het klopt dat moedermelk van samenstelling verandert. Zo is moedermelk van een moeder met een prematuur kindje anders van samenstelling dan moedermelk van een moeder met een voldragen baby. En zo is moedermelk voor een pasgeborene anders van samenstelling dan moedermelk voor een kindje van twee weken oud. Moedermelk past zich constant aan de behoeftes van de baby aan. Per maand, per week, per dag en zelfs per uur. Moedermelk is een lichaamseigen stof, die alles bevat wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Gekolfde melk blijft daarom gewoon prima geschikt voor je kindje, ook als het inmiddels wat ouder is. Zeker als je bedenkt dat kv de eerste zes maanden helemaal niet van samenstelling verandert (en altijd dezelfde smaak heeft)…

Het is idd wel verstandig om de oudste melk eerst op te maken, zo houd je je voorraad zo vers mogelijk en kun je voorkomen dat jouw kostbare gekolfde melk straks over datum is…

Lijkt me niet zo’n probleem Yvonne, als dat niet helemaal klopt?

Hte lijkt mij juist wel logisch, immers daar heb je toch ook regeldagen voor. Om de samenstelling aan te passen, volgens mij heb ik dat ook op borstvoeding.nl gelezen :think: maar ik kan me vergissen.

Ik denk dat het belangrijkste van mijn verhaal is: eerst proberen of je melk tegen invriezen kan!

Pinkie, ik heb inderdaad van die flessen, hoeveel cc kan er in??? (ik heb ze van 150cc en van 240cc.

En ik heb nog 10 avent bekers kunnen lenen :dance:

Marlous79, Mees heeft al ontdooide melk gehad, had in het hele begin kleine hoeveelheden ingevroren en dat vond ik zonde van mijn flesjes dus heb die al gegeven en weer nieuwe ingevroren. Maar bedankt voor je tip…zou wat zijn als ik alles voor niets heb gedaan.

ik heb de eerste week in het ziekenhuis gelegen en daar hadden ze hele kleine flesjes voor onder de kolf ( jesse dronk niet meteen rechtstreeks ) ik heb toen stiekum een X aantal flesjes meegenomen, omdat ze daar weggegooid werden. Stond wel op voor 1-malig gebruik, maar opslag ging prima erin leek mij :wink: zat 120 cc in een flesje. Later heb ik kleine flesjes gebruikt, maar had dan ook niet zo veel voorraad.

Denk dat ik gewoon toch die VIA bekers zou aanschaffen of lenen, evt. via marktplaats ofzo… In de sterilisator en er kan weer verse melk in. Ze zijn idd handig voor hapjes ook om in te bewaren. Of bij de blokker hebben ze hele kleine bakjes, maar weet niet wat die kosten eigenlijk… :think:

@Marlous79 wrote:

Lijkt me niet zo’n probleem Yvonne, als dat niet helemaal klopt?

Allereerst: wat ik schreef en nu schrijf is niet bedoeld als kritiek op jou hoor :slight_smile: Jij kunt er immers niets aan doen dat de informatie die je aangereikt hebt gekregen niet correct is. Helaas gebeurt dit nog veel te vaak. Dat is eigenlijk wel een probleem, want die informatie kan invloed hebben op de keuzes die ouders maken en dus ook op het verloop van de bv-periode. Zo zouden moeders die al een voorraad hebben opgebouwd naar aanleiding van die informatie onterecht kunnen concluderen, dat ze mm ouder dan een maand maar beter weg kunnen gooien omdat het niet meer bij de behoeftes van hun kindje zou aansluiten. Zo zonde en zo onnodig… En voor (a.s.) moeders die uiteindelijk zouden willen gaan kolven wordt het allemaal onnodig ingewikkeld gemaakt.

@Marlous79 wrote:
Hte lijkt mij juist wel logisch, immers daar heb je toch ook regeldagen voor. Om de samenstelling aan te passen, volgens mij heb ik dat ook op borstvoeding.nl gelezen :think:

Dat de samenstelling verandert, klopt helemaal. De conclusie dat gekolfde mm een maand later daarom niet meer zou voldoen is alleen niet juist. Zo werd er een tijd geleden in de pers aandacht besteed aan de uitkomsten van een onderzoek naar de werking van nucleotiden in mm en de invloed daarvan op nachtrust. Met de conclusies die men vervolgens trok ten aanzien van het aanbieden van afgekolfde melk werd de plank zo gigantisch misgeslagen:

bv.com-nucleotiden.

@Marlous79 wrote:
Ik denk dat het belangrijkste van mijn verhaal is: eerst proberen of je melk tegen invriezen kan!

Er zijn idd meer moeders die merken dat de smaak en de geur van hun melk verandert wanneer het ingevroren is geweest. Sommige kindjes accepteren dat gewoon, andere baby’s zullen het weigeren. Op bv.com is meer informatie over dit verschijnsel terug te vinden, alsmede tips om een eventueel daardoor ontstaan probleem op te lossen:

bv.com-zure en andere mm

bij mijn eerste bewaarde ik de melk in ijsblokzakjes, maar jeetje wat een gepruts… nu giet ik het, lekker lui :smiley: , gewoon in zelfmaak-ijsjes vormpjes!

gaat prima, minder gepruts (tenminste de oppas klaagt niet :thumbup: )