Waar let je op bij het kiezen van een KDV?

Ik ben nu 12 weken zwanger van de eerste. Momenteel werk ik fulltime en aan dat contract (traineeship) zit ik nog tot oktober 2008 vast. daarna ga ik parttime werken.



Hoe ik het ook went of keer, mijn kind zal naar de opvang moeten. Nou ben ik een complete leek als het op KDV’s aankomt. Zelf zou ik veel liever een au-pair hebben, maar daar hebben we de ruimte niet voor. Dat laatste vooral omdat ik zelf een tijd aupair ben geweest.



Maar goed, ik moet dus een KDV gaan uitzoeken. Wat ik begrepen heb had ik dat al jaren geleden moeten doen hier in de randstad :wink: , maar waar let je nou op?



Van belang voor mij is dat mijn kind er al vroeg terecht kan, zodat ik lekker optijd naar huis kan aan het eind van de middag, dus zowieso zijn de openingstijden van belang. Maar wat zijn nog meer goede dingen om op te letten?

inderdaad de openingstijden

  • groepssamenstelling (is er een aparte babygroep, 0-2 groep enz).
  • de sfeer!
  • hygiene (hoe ziet het er uit)
  • de ruimte (genoeg speelruimte, speelgoed maar niet struikelen of de troep)
  • eet/drinkbeleid (hebben zij een bepaald soort kv (als je dat geeft)/ kun je bv meegeven, zoetigheid zijn ze daar voor tegen?).
  • hebben ze vaste slaaptijden of houden ze zich aan het ritme van je kind.
  • gaan ze naar buiten, de stad/dorp in enz?
  • is er een leuke buitenruimte?
  • hebben ze huisdieren/beesten?
  • zijn ze flexibel (kun je ze wat later ophalen, dag ruilen enz).
  • wat is het beleid met ziekte (bij koorts meteen naar huis of kijken ze het aan; erg belangrijk als je verder geen oppas hebt!).
  • Hoe vind je de leidsters die je ziet?
  • Zijn er altijd vaste leidsters op de groep of veel wisselingen?
  • Hebben ze boxen voor de kleintjes of mogen ze allemaal vrij rondkruipen/lopen/liggen? (bij ons bijv geen boxen maar 0-1jr groep en 1-4jr groep).
  • Is er een open deuren beleid (dat ze van ruimtes wisselen en heen en weer kunnen lopen)?
  • hebben de baby’s een vaste verzorger?
  • Worden ze 's ochtends bij brengen opgevangen door andere leidsters of wel een bekend persoon voor je kind (vaak is er tot 08.30 ofzo één groep en worden ze daarna pas gesplitst; erg vervelend als je een verlegen kindje hebt als de leidsters dan steeds onbekend zijn).



    zo nou zo kan je wel even vooruit dacht ik zo :mrgreen: .

    MAar het gaat vooral om je gevoel!

    Ik ben eerst op een kdv wezen kijken waar ze zo de straat op konden rennen, weinig beveiligd was en de leidsters nergens te bekennen. Ook erg veel ‘fout’ speelgoed en ze gaven vanaf 1jr chips en snoep e.d. wat ik niet wilde. Ook werd er na het eten één washandje gebruikt om alle kinderen mee te fatsoeneren en meer van dat soort dingen :sick: .

    Dan zegt je gevoel al van neeeeee :eh: .

    Dus ik denk dat je vooral op een paar moet gaan kijken en dan voel je het verschil wel!

Ons kdv laat kinderen binnen op slofjes lopen, vind ik echt een pré i.v.m hygiëne.

Onze peuter zit op een vertikale groep van 0 tot 4 jaar en dat vindt hij echt heel leuk.

Zou kijken naar de sfeer en liever twee keer dan één keer kijken.

Veiligheid en grootte buitenspeelruimte.

  • Hebben de leidsters kinderen of zijn ze zwanger? De vaste leidster van mijn dochter ging 1,5 maand nadat ze op het kdv kwam met zwangerschapsverlof. Nu heeft mijn dochter daar niet veel moeite mee gehad en is ze nu dikke maatjes met haar opvolgster, maar niet ieder kind is zo makkelijk als de onze.
  • Hoe gaan ze om met babys die niet willen slapen maar zitten te huilen? Hoe lang laten ze die huilen?
  • Heeft het kdv een buitengedeelte en kinnen de babys daar ook spelen?

    Even wat praktische vraagjes die niet doorslaggevend zijn maar wel erg handig om te weten:
  • Kun je ergens je maxicosi neerzetten?
  • Kan je een groentehapje meegeven?
  • Hoe vaak per dag krijgen ze fruit?
  • Wat voor soort brood krijgen ze (alleen bruin, alleen wit of een combinatie).
  • Wat voor tussendoortjes?
  • Hoe zit het met de luiers, moet je die meegeven of verzorgen zij die?



    Mijn advies is, maak wat afspraken bij kinderdagverblijven voor een kennismakingsgesprek, kijk daar rond en ga op je gevoel af.