Hallo allemaal,
Wij hebben 2 kleine mannen en een 3e op komst. Nu hebben de twee al heel wat speelgoed en merk ik dat het niet allemaal meer echt op te ruimen is in de kasten op hun slaapkamers. Nu zijn we aan het bekijken of we iets van kasten onder het schuine dak op zolder laten maken want nu doen we hier niet echt iets mee en ik heb hier een mooie oplossing gevonden. Ik vroeg me echter af waar jullie het allemaal laten? Want op zolder kunnen de kinderen er zelf minder makkelijk bij en moeten we zelf waarschijnlijk vaker lopen :thumbdown: . Dus leggen jullie alles op de slaapkamer van de kinderen of hebben jullie andere opberg kamers?
Groet jetty!
[Edit beheer: commerciële links zijn niet toegestaan, dus verwijderd]
Ik zou de link even weg halen, commerciële links mogen namelijk niet op dit forum…
Dat terzijde…
Eh… gewoon opruimen… opruimen in de zin van wegdoen.
Ik heb nooit meer dan 1 mandje babyspeelgoed gehad en ben van mening dat veel speelgoed gauwer zorgt voor passief zap gedrag met speelgoed dan tot echt spelen leidt. De keuze is dan te groot.
Hier heeft de oudste (9 jaar) 1 trofast kast van ikea met 3 bakken eraan waar ze haar pet shop en zoobles troepjes in kwijt kan en ze heeft 1 houten opbergkist vol playmobiel. Dan nog een commode kast met op 1 plank lego friends… meer niet…In de trofast kast verder nog boeken en wat puzzels (niveau 1000 stukjes en meer)
Onze zoon van bijna 8 (nog 2 weken) heeft een expedit kast en daarin zitten 3 bakken wader autobaan en 1 bak playmobiel. Verder heeft hij 2 opbergbakken op wielen met lego en een kistje met hotwheels…
Onze zoon van 5 heeft 2 bakken lego, 1 bak knex en 1 bak chuggington troep. Verder 2 bedlades, de ene gevuld met houten treinbaan en 1 met auto’s…
De jongste van 3 heeft een trofast kast met 6 bakken en daarin zitten barbies, my little pony’s, verkleedkleren, poppenspul en wat hello kitty duplo…
Beneden hebben we de spelletjes en knutselspullen en dan zijn we wel klaar… de regel is gewoon… wil je iets nieuws en kan je het niet meer kwijt, dan moet er dus iets weg. Hier gaat dus elke 3 maanden de opruimmodus aan, vuilniszak erbij, doos erbij voor verkoop of kringloop en dan ruimen we weer flink op. Duplo hebben wij in plastic verpakt en in dozen op onze bergzolder gezet, daar spelen ze niet meer mee maar dat wil ik niet wegdoen.
Maar ik zou niet speelgoed naar zolder gaan verplaatsen omdat je het op de kamers niet meer kwijt kan… dat klinkt nogal als de omgekeerde wereld… ik zou dus eerst eens flink gaan wegdoen, klinkt alsof ze echt veel hebben en dat is helemaal niet nodig. :shifty:
Hier in de huiskamer twee expedit kasten van 2x4 vakken, die liggend haaks op elkaar staan en dus een speelhoekje creëren in huis. Daarin diverse bakken met en een paar open vakken voor wat groter speelgoed en boekjes.
Onze oudste (8) heeft op zijn kamer 2 losse bakken met daarin lego en playmobiel, en wat lades met boekjes en kleine rommeltjes. Verder krijgt hij een bureau om aan te kleuren.
De jongste (2) krijgt op haar kamer ook een expedit kast, en een deel van het speelgoed uit de huiskamer gaat naar haar kamer en dat zullen we zo nu en dan afwisselen.
Ik vind Expedit ideaal, omdat het formaat van de vakken (en dus ook de bakken) voor heel veel soorten speelgoed precies goed uitpakt.
Op haar slaapkamer staat een deel van het speelgoed, waar ze het minst vaak mee speelt. In de woonkamer gebruiken we een gedeelte van een kast voor de spelletjes en andere dozen. En ze heeft een apart hoekje in de achterkamer waar een tafeltje en stoeltje staan, met daarnaast een hoge rotan mand met deksel waar van alles in zit.
Ik hou regelmatig opruiming. Dan gaat er speelgoed of naar boven, of naar zolder in een doos of naar de rommelmarkt.
Wij hebben een heel klein huis en veel te veel speelgoed en hanteren nu wel de regel dat met elke verjaardag er eerst word opgeruimd, waar word niet mee gespeeld en dat gaat apart zodat er plek gecreeerd word voor eventueel nieuw speelgoed (komt dat er niet dan is er nog speelgoed zat over om mee te spelen)
Kerst en Sinterklaas idem.
We schuiven goede kwaliteit speelgoed door (little people, duplo, enz) totdat blijkt dat een kind er niet meer mee speelt. Zo is de little people laatst weggegaan in de verkoop.
Elise van 6 heeft in haar kamer een trofast trapkast met 1 bak verkleedkleding, 1 bak los poppenspul, 1 bakje pony’s ed, 2 kleine bakjes tekenspulletjes. Verder staat er een poppenwagen, een kinderstoel en een babybedje, en maxi cosi in haar kamer voor de poppen.
De jongens delen een kamer en hebben een kleine enkele trofast kast met wat gereedschap, 1 la met auto’s en de doktersset en de noppen puzzels.
In de woonkamer hebben we verder een 4-vaks expedit met 1 bak treinbaan, 1 bak los ‘babyspeelgoed’ 1 bak duplo en 1 vak auto’s. er boven een plank met boeken en op de kast 3 grote auto’s die niet in de kast passen. Verder nog 1 bak lego in de gangkast en spellen en grotere puzzels in onze spelletjeskast.
opruimen en doorschruiven doen we ook. En soms iets even op zolder zetten en na een tijdje weer tevoorschijn halen… doet het ook vaak erg goed!
Ik ben het helemaal eens met Cell… te veel keuze werkt niet. Dan weten ze gewoon niet meer wat ze moeten, pakken ze alles vast, maar daar blijven ze hangen.
Wij hebben 2 curverbakken vol (1tje bij R. ander bij L. op de kamer)
en 3 mandjes (20cm hoog.) 2 daarvan staan bij L. de andere beneden.
Ik wil zo weinig mogelijk speelgoed in de huiskamer, dus elke week (of om de 2 weken) word de kist verwisseld.
Beneden staat een vakkenkast met 8 vakken, met daarin 4 mandjes en 4 grotere bakken. ondertussen kan zo goed als alles wat daarin zit wel weg, naar de zolder ofzo. Ze spelen er niet meer mee.
Dan nog een mand met duplo, en een grote mand met deksel waar de grotere auto’s, knuffel e.d. inzitten. En sinds juni staat er een winkeltje met winkelwagentje.
Op de slaapkamer van de oudste zo’n zelfde vakkenkast met 4 vakken, met 4 bakken, 1 met auto’s, 1 met treinbaan, 1 met boeken en 1 met lego.
Speelgoed dat niet gebruikt wordt ligt op zolder. We hebben nu een enorme zolder, waar het niet in de weg staat. Soms spelen ze ook op zolder, en dan halen ze wel eens iets tevoorschijn.
Eigenlijk spelen ze alleen met het winkeltje en de bakken die op de kamer van de oudste zijn worden dagelijks gebruikt. De rest spelen ze eigenlijk zelden mee, en zou zo weg kunnen. Binnenkort maar eens doen
Wij hebben een Ikeakast onder de tv, in drie delen zit speelgoed (Little People, PetShop, Playmobil, Lego Friends en/of Duplo - we wisselen soms het eea af - en een speel keyboard), in een ander deel liggen wat dvd’s en cd’s. Verder nog een kast (ook Ikea) waarin de spelletjes en puzzels en wat boeken liggen. En in de trapkast de knutselspullen. De rest van hun speelgoed en de rest van de boeken ligt op hun kamers, daar hebben ze allebei nog een kast voor, en op de vliering.
Hier in de woonkamer het speelgoed waar ze heel graag mee spelen, in een speelgoedkist en op de onderste plank van de boekenkast. Spellen in de dressoir en knutselspullen in de bijkeuken waar ze niet zelf aan kunnen. Dan het minder aantrekkelijke speelgoed wissel ik af een bak beneden en een bak op zolder waar ze dus niet aan kunnen. Als ik het omwissel dan word er weer volop mee gespeeld. Op hun kamers niet teveel speelgoed, de oudste een poppenhuis en haar eigen speelgoedkist. De jongste niks want zij gaat dan niet slapen…
Allereerst excuus voor het fout plaatsen en de link ik dacht als achtergrond aan te geven waar we over aan het nadenken zijn.
Leuk om jullie reacties te zien, wat betreft het doorschuiven is dat hier sowieso aan de orde maar ook met een 3e op komst willen we voorlopig nog niets weg doen. Ik zou er van balen als we iets weg doen wat we later weer opnieuw gaan kopen. Dan lees ik dat jullie het veel in de woonkamer hebben staan. Wij hebben dit tot nu toe bewust niet gedaan omdat we bang zijn dat het anders een rotzooi wordt. Onze 2 mannen zijn niet echt van het opruimen en trekken maar al te graag al het speelgoed uit de kasten. Beetje te herkennen aan het zappen tussen speelgoed want dat kunnen ze hier als geen ander. Vandaar dat we er over dachten het minst gebruikte naar de zolder te doen. Maar misschien is het toch een idee ook hier een soort speelhoek voor ze te maken. Dan hoeven we het ook niet altijd van boven naar beneden en andersom te dragen. Het enige is dan dat we er voor moeten zorgen dat ze het opgeruimd houden
Ach, is het zo erg als het een rommel wordt? Ik heb dat ondertussen afgeleerd. Wel wil ik de mogelijkheid hebben om elke avond alles voor het oog netjes te hebben in de woonkamer. Daarom ruim ik (en soms als ik eraan denk met de kids) elke avond alles weer op, netjes gesorteerd.
Het voordeel van het speelgoed op zijn kamer vind ik wel dat er verder niemand komt behalve hij en zijn vriendjes en vriendinnetjes, dus dat laat ik altijd een week liggen. Eens per week ruim ik alles met hem op, zodat ik schoon kan maken en kan stofzuigen.
Je zou ook beiden kunnen doen; een deel op zolder en een deel in de woonkamer.
Wij hebben 1 grote mand en daar zit de ene keer duplo in, de andere keer treinbaan en weer een andere keer haal ik die mand weg en komt er de boerderij met houten dieren, tractor enz. Zo wordt er intensiever mee gespeeld en het is makkelijker opruimen.
Ik ben dus ook wel voor ‘series’ verzamelen; heb liever veeel duplo/treinbaan als ook nog playmobil, en losse autootjes en dit en dat. De grote kids hebben dus kapla en lego en dan hebben we nog wel wat dingen als muziekinstrumentjes enzo.
Wij hebben vandaag een nieuwe trofast kast gekocht, met 2 grote bakken en 2 kleine bakken. Wat daarin zit daar mee mogen ze beneden spelen, boven staat ook een trofast kast, en wat daarin zit is voor boven (ook speelgoed met veel geluiden.
Hier was het echt een bende, ze sleepten alles de woonkamer in, speelde overal maar een paar minuten mee en het was meer dan alleen een beetje rommel geworden. :oops:
Ik hoop nu met deze kast erbij wat beter alles op orde te kunnen houden, voor elke maaltijd moeten ze het op gaan ruimen in de bakken, nieuwe bak naar beneden betekend een andere bak naar boven… nu nog maar eens kijken of het ook echt werkt
Series verzamelen zou ik echt gaan doen wat Lune zegt. Hier zijn we bij Elise begonnen met duplo, dat is echt heeeeeeel veel geworden en nu komt daar eigenlijk vrij weinig meer bij. Voor Jesse zijn we met de treinbaan begonnen en dan groeit nu ook wel aardig aan maar kan af en toe nog wel wat bij. Thijs had een little people verzameling geërfd van Elise & Jesse maar speelt er amper mee dus die is weg nu ( yeah… een hele lege bak!) En voor hem zijn we nu met de toet-toet serie van v-tech bezig.
Los speelgoed ontkom je niet aan maar wij proberen dat wel te beperken. Voor Elise zijn we begonnen met lego maar dat is niet echt haar ding dus die kan straks naar Jesse ( of marktplaats, aangezien het veel roze lego is ) Die is nog wel erg van de poppen, barbiepoppen enz en dat ligt dus allemaal wel op haar kamer. Daar kan ze dan ook met vriendinnetjes spelen als die langskomen.
En alles wat incompleet is probeer ik bij elkaar te verzamelen maar hebben we het al een tijdje en krijg ik het niet meer compleet en word het niet gemist… Dan is dat dus einde verhaal Zo hebben we van die kleine auto’tjes gehad voor verjaardagen die binnen 3 weken stuk zijn… We bewaren ze dan toch nog eventjes voor het gevoel maar na 2 maanden… helaas pindakaas
Wij hebben een inpandige garage, waar een grote schuifdeurkast staat van 2.20 m breed.
Dit is onze ‘oude’ slaapkamerkast, we zijn 2 jaar geleden verhuisd en hebben nu een inloopkast.
We hebben hier planken in gedaan ipv hangdeel, en op iedere plank passen 3 grote trofastbakken. We hebben 5 planken per helft.
Hier staat eigenlijk alles in behalve Lego.
De bakken mogen mee naar de woonkamer maar 's avonds weer terug de kast in.
De woonkamer en slaapkamers zijn dus vrij van speelgoedopslag.
Op zolder is de Lego hoek ingericht.
Daar hebben we gewoon zoooo veel van.
Heb 4 trofastmeubels waar ik alle Lego in heb gesorteerd op kleur, wieltjes, popjes, etc…
12 bakken vol…
Dan nog 3 grote rolbakken waar de complete voertuigen, bouwsels, etc volgens doos inzitten.
Een grootspeelkleed en 2 zitzakken erbij en het is een waar Lego-walhalla.
Ze kunnen hier zelf naartoe en zitten hier graag
:shock:
Dat snap ik, dat zouden mijn zoons ook een paradijsje vinden :mrgreen:
Lijkt me wel heerlijk… zo’n kast waardoor je alles uit je leefruimtes hebt.
Het is inderdaad dat we die over hadden na de verhuizing en op het idee kwamen.
Ik vind het echt ideaal, natuurlijk ligt er wel speelgoed in de woonkamer (wat uit de kast komt), maar dat kan heel makkelijk weer terug in de bak en in de kast geschoven worden.
Zo is er ook een plank voor de knutselspullen, en knutselen doen ze hier gewoon aan de eettafel.
In het vorige huis hadden we echt een speelplek gemaakt, maar met het speelgoed zaten ze toch liever in de zithoek (gezelliger, bij iemand) of aan de eettafel.
Het speelblad met stoeltjes stond er voor spek en bonen, haha.
Dus ondanks die kast, had ik sowieso een oplossing gekozen waarbij ik dat niet meer zou hebben.
Ik wil de slaapkamers ook vrij van speelgoed.
Mag wel wat, maar geen grote opslagplek.
Zo hadden we eerst de Lego in rolbakken onder Robin zijn bed (tot het teveel werd), maar dan ging ik poetsen en overal kwamen blokjes Lego vandaan of hoorde ik ineens ‘rikketikketik’ in de stofzuigerslang en wist ik wel hoe laat het was… :mrgreen:
Speelgoed is prima, we hebben ook echt veel, maar het moet wel netjes op te bergen zijn, en het liefst uit het zicht dus.
Daar komt namelijk bij dat ik een ontzettende hekel heb aan rommel.
Ik ben heel erg gestructureerd en ordelijk, anders ben ik helemaal uit mijn doen.
(Wij zijn nu al 6 weken aan het verbouwen, en as i speak zijn er nu 2 stukadoors de bovenverdieping aan het stuken en mijn man is het toilet beneden eruit aan het rammen, dus het is overal zooi, stof en ellende, al weken lang en gelukkig is het over een week of 3 a 4 eindelijk klaar, want ik zit tegen het plafond…).
En ik kan niet plassen nu, want ik kan niet bij de badkamer boven… :shifty:
Maar ik ben dus van het soort, als hier iets verplaats word binnen, ik noem een kaarsje, lampje, etc, al is het maar een centimeter, dan zie ik dat.
Alles staat keurig recht en strak hier, alles netjes geordend.
Veel mensen vinden het knap, soms ook gewoon eng, haha. Maar ik kan niet anders. Anders word ik gekkkk.
Perfectionistisch tot op het bot, that’s me…