vuurwerkangst bij kinderen

wat moet je ermee???



ik weet het niet meer…

mijn zoontje is ineens als de doods voor knallen van vuurwerk…maar als hij bij ons is vind hij het mooi…



maar als hij in bed ligt komt de ellende :frowning: :frowning: :frowning: rillend als een rietje komt hij naar beneden…



ik heb al van alles geprobeerd maar het blijft een angst waarhij dus niet bij inslaap komt, met als gevolg 15 keer per avond naar boven, omdat hij zijn bed weer uitkomt



het is nu al 10 uur geweest en nog slaapt hij niet ( hij is 3 jaar)

en elke keer als hij net half in slaap is gevallen vinden ze het weer leuk in de buurt om vuurwerk af te steken…hup lucas weer uit bed





HELP !!! wij weten het niet meer…

Mijn eerste reactie was: ga morgen naar de winkel en koop een pakje rotjes wat je samen met hem afsteekt. Misschien als hij weet hoe het er uit ziet en weet dat papa en mama er altijd bij zullen zijn hij het minder eng gaat vinden?

Of de politie bellen en de wijkagent laten komen ze mogen nu nog niks afsteken…



Hier een paar weken geleden gebeurd staken ze in het gangetje alles af en toen er ook een hele harde knal kwam hebben ze in de straat de politie gebeld en toen zijn er 4 opgepakt je kan in ieders geval een poging wagen.



Verders helaas geen oplossing voor je want ik heb nog geen kinderen.



Sterkte meid :-* Danielle

politie bellen is geen optie hier…er wordt zoveel geknald van alle kanten, dus zou niet eens weten welke hoek ik het zoeken moet…



het is nu 10.39 en hij si nog steeds niet in bed…maar er wordt op het moment ook niet meer geknald…



hij wil nu gewoon niet meer slapen :wall: :wall: :wall:

Zodra hij naar beneden komt meteen met hem naar boven. Als hij kalmeert beneden maar niet in zijn eigen bedje, kan hij niet wennen aan het geluid boven en zal ‘veiligheid’ alleen associeren met beneden zijn met jullie.



Moeilijk hoor, want die rotjes knallen zo ontiegelijk hard, ik schrik er zelf nog steeds van.

:hug:

@Marlous wrote:

Mijn eerste reactie was: ga morgen naar de winkel en koop een pakje rotjes wat je samen met hem afsteekt. Misschien als hij weet hoe het er uit ziet en weet dat papa en mama er altijd bij zullen zijn hij het minder eng gaat vinden?






Was ook mijn 1ste gedachte …

Succes ermee, ik heb voor de rest geen tip!

Kevin is nu ook bijna 3, maar hij vind het super, als zijn Papa een rotje afsteekt,

staat hij te springen haha …

@Nefarious wrote:

Zodra hij naar beneden komt meteen met hem naar boven. Als hij kalmeert beneden maar niet in zijn eigen bedje, kan hij niet wennen aan het geluid boven en zal ‘veiligheid’ alleen associeren met beneden zijn met jullie.



Moeilijk hoor, want die rotjes knallen zo ontiegelijk hard, ik schrik er zelf nog steeds van.

:hug:


Dit zou ik ook doen. Moet ineens denken aan een sketch van Bert en Ernie in Sesamstraat, die een verhaaltje vertellen bij onweer, waardoor dat een stuk minder eng wordt :lol: . Misschien zoiets doen?



Trouwens, ik heb zelf nog steeds een beetje vuurwerkangst. Als kind was ik niet eens zozeer bang voor de knallen (ik was ook niet bang voor onweer), maar ik was altijd bang dat iemand een rotje of strijker naar MIJ zou gooien, en dat ik dan een ledemaat kwijt zou raken. :shock: Misschien kun je vragen wat hem zo bang maakt? (weet niet of hij dit al kan verwoorden…)

Helaas zijn het geen rotjes die je hoort die zo ontiegelijk hard knallen, dat zijn vlinders, strijkers of lawine pijlen en ook nog eens illegaal vuurwerk, dus en nog eens slecht voor je gehoor en je servies als het dichtbij je deur wordt afgeknalt en levens gevaarlijk! Van het weekend heb ik bijna 1 van die jochies even tegen de vlakte aangemept :oops: Ja ik weet het, maar ze gooide er een paar hier op het terein en ik en de kinderen inclusief onze knpv hond schrokken zich het apenzuur en mijn vaas viel aan diggelen dus kon mijn woede niet goed bedwingen nadat ik op dat moment een van die knullen bij het hek zag staan :oops:





Maar wat sneu voor Lucas, ik zou in jou geval het hem eens laten zien idd door samen met papa wat rotjes(die zijn veilig) te laten knallen en dat als papa en mama in de buurt zijn knallen niets kwaad kunnen doen!



Vaak krijgen ze bij hun derde jaar weer wat angst net als ze net peuter zijn.

Maar idd niet beneden blijven zitten en gelijk naar boven gaan en hem daar geruststellen dat is wel nummer 1…



Veel sterkte met je knul!

@Williewortel wrote:

Maar idd niet beneden blijven zitten en gelijk naar boven gaan en hem daar geruststellen dat is wel nummer 1…



Veel sterkte met je knul!




ja dit doen we ook, en vertellen hem dat de vuurwerk buiten is, en lucas lekker warm in zijn bedje binnen…



ik ben zelf als de dood voor vuurwerk (ik heb de vuurwerkramo mee gemaakt van te dichtbij) maar zal hem nooit mijn angst laten zien of voelen… we gaan er zelfs naar kijken



“oohhhh kijk toch eens wat moooooi” al die kleurtjes en lichtjes…



dan vind hij het ook wel okey, maar zogauw hij in bed ligt is het huilen met de pet op…



hij slaapt nu eindelijk…heb met hem voor de zoveeeelste keer met hem op bed gezeten. niks zeggen, maar gewoon zitten en uiteindelijk heeft hij de strijd opgegeven



gelukkig is het geknal nu ook minder



nog een paar dagen ellende en dan zijn we er weer voor een jaar vanaf :dance:

Hier iemand die door het verleden bang is voor knallen,wat dan ook,vuurwerk,ballonnen,noem maar op…

Toen ik een baby was en in de auto lag,hebben jongens vuurwerk op de auto gegooit,dat knalde goed door,daarna was ik bang voor knallen…of het nu de deur was,of een ballon,ik werd hysterisch…

Mijn ouders hebben van alles geprobeerd…ik wou niet naar feestjes waar ballonen hingen…met oud en nieuw zat ik binnen…drama…



Ik heb me zelf er van af gehlopen toen de kids wat ouder werden,ik heb zelf hun ballonen opgeblazen voor hun verjaardag…sta nu met oud en nieuw met oordoppen buiten…



Wat mij geholpen heeft is dat mijn ouders mij wel gerust stelden,maar niet te…dus niet te veel in bescherming nemen…ze gaven mij het gevoel dat het geluid heel normaal was…dus gingen wel door waar ze mee bezig waren en ontliepen die dingen zeker niet met mij…

Dit heb ik mezelf dan ook vaak voorgehouden…dit hield mij rustig…als ze mij teveeel in bescherming namen gaf dat voor mij aan dat die dingen idd heel erg eng waren,en dat ik er ook bang voor moest zijn…

Probeer een middenweg te zoeken dus…heel veel sterkte,ik weet hoe het kan zijn…

Hier ook een kind dat panisch is voor vuurwerk en ook voor balonnnen.



Vorig jaar zaten wij ook met ons handen in het haar,nu valt het gelukkig nog mee met de knallen hier,ik houd zelf ook niet van vuurwerk,ik ben niet bang maar vind er gewoon niets aan.



Wij zouden eerst ook op vakantie gaan om het te ontlopen dit jaar maar door omstandigheden gaat dit niet door.



Kan je geen oordopjes in zijn oren doen!je hebt ze speciaal voor kinderen,bij mijn zoon werkt dit niet want hij stopt alles in zijn mond en dus ook de dopjes.



succes

ik zou gewoon lekker bij hem blijven tot ie slaapt.



't Is vervelend, maar gelukkig nog maar een paar dagen!

Sebastiaan was er dankzij een “vriendelijke” buurman ook ineens bang voor…, maar wij zijn hem de laatste dagen een beetje aan het “hersenspoelen”. Bij elke knal roepen we heel hard hoe geweldig leuk vuurwerk is en het lijkt te helpen. Nu roept hij ook al heel enthousiast vuurwerk!! Misschien lukt dat bij jullie ook?



Groetjes,

Heleen