Vrouwen zijn 90 % eitjes kwijt op dertigste

Vrouwen zijn 90 % eitjes kwijt op dertigste

Het is moeilijker om na je dertigste zwanger te raken. Nu is bekend waarom: vrouwen zijn dan bijna al hun eitjes kwijt.

Hoewel vrouwen van in de dertig en veertig nog steeds een eisprong hebben, is het reservoir van potentiële eitjes waaruit zij kunnen putten geslonken tot bijna niets. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Edinburgh in Schotland.

Omdat het lichaam de beste eitjes het eerste kiest, is er grote kans dat de kwaliteit van eitjes zal afnemen als een vrouw ouder wordt. Daardoor wordt bevruchting steeds moeilijker en stijgt het risico van een ongezonde baby.

Volgens het onderzoek worden vrouwen geboren met gemiddeld driehonderdduizend potentiële eicellen. Maar deze voorraad slinkt in een veel sneller tempo dan aanvankelijk gedacht.

Op dertigjarige leeftijd is er nog maar 12 procent van de voorraad over; met veertig rest slechts drie procent.

Bij het onderzoek waren 325 vrouwen betrokken uit de VS en Europa. De vrouwen waren van verschillende leeftijden. Via scans werden hun reserves van potentiële eitjes beoordeeld. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Public Library of Science One .

Uit het onderzoek bleek ook dat er grote verschillen bestaan in het aantal eitjes waarmee vrouwen beginnen. Sommige vrouwen hadden meer dan twee miljoen, terwijl anderen het moesten doen met ‘slechts’ 35.000.

De onderzoekers hebben ook nog een tip voor vrouwen. Wil je zwanger worden, doe het dan zo snel mogelijk. Ze merkten dat vrouwen hun vruchtbaarheid na hun dertigste ernstig overschatten. Wil je een kind, doe het dan terwijl je nog lekker veel eitjes hebt.

die 300.000 was toch het aantal dat een babymeisje heeft vlak voor ze geboren wordt?

Ik neem aan dat je bedoeld met 300.000 (die niet wordt genoemd) die 35.000 die wél wordt genoemd in het stukje?

Geen idee, zag het stukje en dacht, laat ik het hier plaatsen.

@Debbie & Lana wrote:

Volgens het onderzoek worden vrouwen geboren met gemiddeld driehonderdduizend potentiële eicellen. Maar deze voorraad slinkt in een veel sneller tempo dan aanvankelijk gedacht.

het antwoord was; ja

maar volgens mij gaat er van die 300.000 binnen de eerste maand na de geboorte al 75% weg. las is ergens… kan me er vaag iets over herinneren…

:shock: moet ik maar nog snel broeden

@blue_fairy wrote:

@Debbie & Lana wrote:

het antwoord was; ja

maar volgens mij gaat er van die 300.000 binnen de eerste maand na de geboorte al 75% weg. las is ergens… kan me er vaag iets over herinneren…

Thanks!! Ik zat dus te kijken naar cijfers ipv letters :mrgreen:

Al met al heb ik nog geluk gehad met een kindje op mijn 38e en eentje op mijn 40e - ik had wel wat homeopatische hulp daar mijn baarmoeder niet echt meewerkte.

Maar waar blijven al die eitjes dan? Dat vraag ik me dan weer af. Ik heb echt geen 270.00 eisprongen gehad tussen mijn twaalfde en dertigste.

Juulke deze eitjes zijn nog niet gerijpt en ‘verschrompelen’ en verdwijnen vanzelf. Lichaam ruimt ze op!