Vrouw is niet zwanger maar heeft gezwel van 6 kilo

Een ‘zwangere’ buik, terwijl ze niet zwanger was.

MANCHESTER - Ze kreeg plots een buikje en het buikje werd een stevige buik. Janet Delaney wist dat ze niet zwanger was en toch spraken heel wat mensen haar hierop aan. Radeloos stapte ze naar de dokter. De diagnose luidde: prikkelbare darm syndroom of spastisch colon en ze kreeg medicatie. Het hielp niet, haar buik werd alsmaar omvangrijker en Delaney ging opnieuw naar de dokter. Het leek intussen alsof ze al negen maanden zwanger was en na een scan bleek dat ze een enorme cyste had op een eierstok.

Pas na lang aandringen en drie extra consultaties kreeg ze haar zin en voerde de dokter een uitgebreid onderzoek naar het raadselachtige gezwel. De cyste was ondertussen 6,3 kilogram zwaar geworden. “Ik ben echt kwaad. Ik werd drie keer weggestuurd met de uitleg dat ik een spastisch colon had. Het leek alsof ik negen maanden zwanger was. Als ik de bus instapte stonden passagiers spontaan hun zitplaats af en ze vroegen me wanneer ik ging bevallen maar al die tijd wist ik dat er iets ernstig aan de hand was. Mijn moeder heeft last van een spastisch colon en haar buik was nooit zo erg opgezwollen. Ik ben blij dat ik aangedrongen heb op een scan en dat de cyste ontdekt werd voor het te laat was”, aldus de medisch receptioniste uit Manchester.

De moeder van twee kinderen, dochter Devri (24) en zoon Robson (17) voelde in december vorig jaar dat er iets niet pluis was. “We waren enkele dagen op vakantie in Spanje en mijn maag voelde keihard aan. Ik kon de pijn nauwelijks uitstaan. Het gezwel werd groter en enkele weken na de vakantie ging ik naar mijn huisdokter. Hij zei me dat ik een spastisch colon had en stuurde me huiswaarts met wat medicatie. De medicatie werkte niet en de pijn werd elke dag erger. Ik ging drie keer naar het ziekenhuis maar ook daar werd ik telkens weggestuurd met het verhaal van het spastisch colon.”

“Ik begon elke dag steeds meer te lijken op een hoogzwangere vrouw. Het werd gênant want ik wist zeker dat ik niet zwanger was. Dertien jaar geleden liet ik me steriliseren en toen ik mensen vertelde dat ik niet zwanger was, konden ze hun ogen niet geloven. Ik moest ook nieuwe kleren gaan kopen.”

Ze gaf niet op en trok opnieuw naar het ziekenhuis. Ze was de pijn beu en eiste een scan. Uiteindelijk kreeg ze wat ze gevraagd had en het resultaat was angstaanjagend. “Ik was even van de wereld toen de dokter me vertelde dat er een enorme cyste op een eierstok zat. Het was gevaarlijk omdat ik het risico liep op kanker.”

Vijf uur duurde de operatie om het gezwel weg te halen. “Uiteindelijk bleek het gezwel nog gevaarlijk ook. Ik ben blij dat ik doorgezet heb want zonder die scan zat ik nu waarschijnlijk dik in de problemen.” De Britse ondergaat nu om de zes weken bloedtests. Doel is om eventueel kanker in een vroeg stadium op te sporen. “Ik stel het prima maar ik besef dat ik uiteindelijk veel geluk heb gehad. Ik ben ook nog altijd boos. Hoe kunnen ze nu iemand met zo’n gezwel zomaar drie keer naar huis sturen zonder echt te luisteren naar het verhaal van de patiënt?”, vraagt Delaney zich nog af.

14/12/09 01u59

:shock: :shock: :shock:

Een cyste van 6 kilo op haar eierstok, wow!

Ik vind het absurd dat ze haar ermee hebben laten lopen en haar gewoon wat geven terwijl ze niet eens even goed onderzoeken, ze nemen gewoon aan dat ze een prikkelbare darm syndroom of spastisch colon heeft en geven haar medicatie zonder te weten of ze het daadwerkelijk heeft!

:shock: