Vrouw geeft baby methadon

Een verslaafde Schotse vrouw heeft geprobeerd haar tien weken oude baby stil te krijgen met methadon. :shock: Die overleefde dit maar tenauwernood. De 29-jarige Susan Taylor heeft dinsdag drie jaar gevangenisstraf gekregen wegens laakbaar en roekeloos gedrag.

Toen haar baby maar bleef huilen, besloot Taylor zijn speen door haar methadon te rollen. Kort daarna liep de baby blauw aan en stopte hij met ademen. Op de intensive care van het ziekenhuis verbeterde de conditie van de baby. Na twee dagen ontdekten dokters de methadon in zijn urine en werd de politie gewaarschuwd, meldt de BBC.

Deskundigen menen dat de baby op een haar na aan de dood ontsnapt is: voor kinderen kan een halve eetlepel methadon dodelijk zijn. Methadon wordt gebruikt om verslaafden van de heroïne af te helpen. Ook Taylor was verslaafd aan heroïne. Volgens haar advocaat wilde ze haar kind geen kwaad doen en wist ze niet hoe gevaarlijk methadon was.

Voordat ze haar straf van drie jaar uit kan zitten, moet ze eerst nog een straf van twee jaar uitzitten voor een gewapende overval.

:wall: :wall: :wall: :evil:

Ik werk zelf ook regelmatig met verslaafden en met methadon maar dit :wall:

Maar ja junkies staan er niet bepaald om bekend dat ze verder kijken dan hun eigen belang op dit moment.

Wat doet een verslaafd geboren baby uberhaupt bij de moeder thuis en uit het ziekenhuis? Afkicken is geen kwestie van ‘cold turkey’ voor een baby…die kan zware epileptische aanvallen krijgen. :wall:

triest berichtje :frowning:

@Rhiannon wrote:

Wat doet een verslaafd geboren baby uberhaupt bij de moeder thuis en uit het ziekenhuis? Afkicken is geen kwestie van ‘cold turkey’ voor een baby…die kan zware epileptische aanvallen krijgen. :wall:

Er staat nergens dat de baby verslaafd was.

Zij gaf het methadon om het stil te krijgen.

mja vroeger gaven ze babies een dotje dat in suiker en brandewijn werd gedoopt …ook niet handig weten we nu…

methadon is wel even andere koek, t was een beetje met dezelfde gedachte dus, …misschien dat zo n vrouw methadon zo gewoon vindt dat ze er niet eens bij na dacht…soort van huis tuin en keuken gebruik, net als vroeger die brandewijn

t blijft vreselijk triest zoiets

@Bella wrote:

@Rhiannon wrote:

Ze neemt aan dat als moeder verslaafd is, dat het kind verslaafd geboren is… Lijkt mij ook eigelijk. :oops: :think:

@kristalkindje; laten sabbelen op een suikerklontje met cognac :mrgreen: bij lev heb ik die neiging wel eens gehad hoor, die kon zo krijsen…

de native americans weten dat van die honing al eeuwen…hier is t nog niet eens zo lang bekend

maar methadon pfff arm kindje :roll:

@Rooike wrote:

@Bella wrote:
@Rhiannon wrote:

Ze neemt aan dat als moeder verslaafd is, dat het kind verslaafd geboren is… Lijkt mij ook eigelijk. :oops: :think:

Lijkt mij wel.

@Sweet-Love wrote:

@Rooike wrote:
@Bella wrote:
@Rhiannon wrote:

Lijkt mij wel.

Ik ga er vanuit dat als het verslaafd geboren is dat ze het in het ziekenhuis wel af hebben laten kicken, ze laten zo’n baby toch niet verslaafd met de moeder naar huis gaan. Lijkt me gewoon echt niet.

Ik heb weleens gezien een pasgeborene die moest afkicken in het ziekenhuis en een moeder die nog knetterverslaafd was en geloof ik de morfine van het kind jatte ofzo - dat was echt verschrikkelijk om aan te zien.

Geen idee eigenlijk of als moeders aan de methadon is (en bijv niet bijgebruikt tijdens de zwangerschap) of het kind dan verslaafd geboren wordt zoals bij heroine het geval is. Interessante vraag voor mezelf en ga ik eens op googlen.

Wanneer kan de baby uit het ziekenhuis ontslagen worden?

Als na de behandeling met medicijnen de afkickverschijnselen zijn verdwenen, zijn de kinderen meestal niet vaker ziek dan andere kinderen. De baby wordt pas ontslagen als deze zonder kalmerende medicijnen voldoende rustig blijft en als de verzorging thuis geen problemen oplevert.

Borstvoeding is uit den boze, omdat het kind dan opnieuw via de moedermelk weer methadon krijgt toegediend en opnieuw verslaafd kan raken. (HK)

Ok even gelezen, en kinderen van moeders die methadon gebruiken worden verslaafd geboren. Maar ik neem aan dat ze het in schotland ook afgekickt meegeven, die docu van toen wat ook over verslaafden in engeland (ok geen schotland maar close enough)

Het lijkt me redelijk ‘standaard’ dat een kindje waarvan moeder aan de methadon is verslaafd geboren wordt. Zover ik weet laten ze nl de moeder NIET afkicken tijdens de zwangerschap omdat dit het kind in gevaar brengt, erger idd dan dat het methadon meekrijgt.

Hoe snel een kindje afkickt is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel methadon moeder heeft gebruikt. Maar 2 maand is een lage inschatting wat een kindje wel nodig heeft om niet alleen af te kicken maar ook om weer boven het geboortegewicht uit te komen en een goede groeicurve te krijgen. Het kan wel tot een half jaar duren als de methadon in hoge dosis gebruikt is. Waar een volwassen mens redelijk snel kan afkicken lukt dit bij een baby echt niet. Dat gaat in veel kleine stapjes qua verlaging van de dosis.

Tegenwoordig krijg je je kindje afgekickt mee naar huis, vroeger (en dan praat ik over 10 jaar geleden) kickte je kindje het laatste stukje thuis af. Al zou ik (maar ja das persoonlijk natuurlijk) een kind NIET meegeven aan een moeder die nog steeds zelf verslaafd is. :oops: Indien er een afkickprogramma loopt ja dan is er extra controle en evt thuishulp ed. Maar zonder zoiets…echt niet dan krijg je dus idd dingen zoals bij bovenbeschreven moeder is gebeurd? :silenced: Er zal in Schotland wellicht niet iets bestaan ala thuiszorg/hulp want het klinkt echt als een gebrek aan toezicht.

Mijn zusje kreeg vroeger de speen, gedoopt in honing. Toen was nog niet bekend dat honing dodelijk kan zijn voor baby’s.