Hoi meiden!
Vanmorgen ben ik bij de gyn geweest voor nacontrole bij een miskraam.
Zij gaf aan dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap een vroege echo zou mogen krijgen (7-8 weken). Nu ben ik eigenlijk vergeten te vragen hoe dat dan verder loopt: krijg je dan bij 12 weken ook nog een standaard termijnecho? In die tussenliggende weken is er namelijk ook nog behoorlijk ontwikkeling. Ik zou wel willen weten of dat dan ook goed zou gaan.
Hoe is dat bij jullie verlopen?
ik heb een hele vroege echo gehad met 7wk ( foutje van de vk ) daarna nog een met 9 wk en nog eentje met 12 wk ivm nekplooimeting.
Dus ik ga ervan uit dat je er nog wel eentje krijgt, mede omdat er nog zoveel kan gebeuren in de tussenliggende weken!
ik kreeg met 8 weken een echo en de volgende echo was de 20-weken echo.
Rond de 13 weken konden we het hartje al op controle horen.
Ik krijg nu ook i.v.m. mijn miskraam met 8 weken een echo, daarna met 10 en daarna met 12 weken. De gyn zei:“Zo loodsen we je door de eerste spannende periode heen.”
hier ook met 8,5 week eerste echo (omdat er dan hartactie zichtbaar moet zijn, bij een echo met 7 weken is dat nog niet altijd het geval en dan zit je in wellicht in de stress terwijl het wel allemaal goed is) en de volgende echo is met 20 weken. In de tussentijd dus geen echo’s.
De termijn is bepaald aan de hand van de eerste echo en komt nagenoeg overeen met onze eigen berekening.
Het hartje konden we met 12 weken horen, dus geen aanleiding voor meer echo’s.
Ik heb i.v.m. een eerder MA vorig jaar dit jaar dus een vroege
echo gehad (met 6 weken en 4 dagen) daarop was
een vruchtje met kloppend hartje te zien :dance:
Toen heb ik nog gewoon de termijnecho gehad met 12 weken en
met 20 weken de screeningsecho.
Ik kreeg met 8 weken een echo en daarna pas weer met 20 weken. Mijn echo met 8 weken was gewoon een termijnecho. Ik kon met 12 weken nog wel kiezen voor een nekplooimeting, maar die moest ik dan zelf betalen.
Hier ook met 8w2d een echo gehad, ivm met twee keer een mk tussen 10 en 11 wk. Ik krijg nu met 12w2d weer een echo. De vk zei dat het met 8w eigenlijk nog te klein was om de termijn precies te berekenen, en dat ik daarvoor dus met 12w terug mocht komen (ondanks dat de meting op 8w precies klopte met mijn berekening). Ik denk dat ze het ook als ‘extraatje’ hebben gedaan om mij na die 11 weken nog wat extra zekerheid te geven, maar dat ze het voor de verzekering ‘termijnecho’ noemen
Bij mijn vorige zwangerschap mocht ik kiezen: de termijnecho wat vroeger doen, of wachten tot 11 a 12 wk, en dan zou het meer zekerheid geven en er zou meer te zien zijn. Toen heb ik gekozen om toch tot 11w te wachten, wat ik dus helaas niet gehaald heb. Deze keer wilde ik dus absoluut niet wachten tot 11w, en ik wist toen nog niet dat ik er met 12w nog een zou krijgen.
Ligt denk ik dus erg aan de situatie (hoeveel mk’s en met welke termijn) en aan je vk/gyn.
Ik heb ook bij alletwee de kids een vroege echo gehad ivm een MK bij de eerste zwangerschap…
Daarna kreeg ik geen echo meer hoor…dat was mijn termijnecho en als er geen reden voor was kreeg ik er geen meer.
Bij de 1e was de 20 weken echo ook niet standaard toedertijd…dus ik heb zelf op een beurs met 15 weken en op een pretecho met 22 weken gekeken.En dus met 8 weken mijn termijnecho gehad.
Bij de 2e met 9,5 week de termijnecho (toen heb ik zelf iets langer gewacht omdat je net even iets meer kan zien dan met net 8 weken,iets meer baby te herkennen ) en met 17,5 week en 26 weken een pretecho…dealtje gemaakt met die mevr. 2e was voor een zacht prijsje
bij iris eiste ik een vroege echo, (omdat ik niet spontaan zwanger kon worden), en heb hem gekregen met 7 weken, ook heb ik gewoon de 12 weken echo gehad…
Bij onze gyn krijg je standaard een echo met 8 weken en 1 met 11 weken. Bij de vk kreeg ik er daarna ook nog 1 met 14 weken en daarna kwam de 20 weken echo.
Er zijn vk’s (waaronder die van ons ook) die ook met 7/8 weken een echo doen en daarna met 12. Dat is vaak als ze eigen echo apparatuur hebben.
Balen van je miskraam zeg, heel veel geluk voor de volgende keer!!
mijn eerste zwangerschap is ook uitgelopen op een MA en bij alle volgende zwangerschappen heb ik met 8 - 10 en 12 weken een echo gehad
Hoi Pé,
Sterkte met het verwerken van je verlies :hug:
Ik heb een vroege echo met 7 weken gehad i.v.m. 2 miskramen en de volgende echo is de 12 weken echo. Ik mag met 10 weken wel tussentijds voor een echo maar dat is natuurlijk ook weer een moment opname en nu we het hartje hebben gezien gaan we vol goede hoop naar de 12 weken echo.
Wij hebben vooral met de laatste miskraam flink wat echo’s gehad, ik vond het zwaar die echo’s met slecht nieuws ook al weet je na de eerste keer wel wat je kunt verwachten.
Ik heb vandaag bij de vk het hartje kunnen horen, dat is super vroeg maar we waren er natuurlijk heel blij mee. En over 2 weken ga ik nog een keer om het hartje hopelijk te kunnen horen. Ik vind het prettig om i.p.v. een echo met 10 weken naar de vk te gaan.
Succes!
Ja mijn Vk had geen echo apparaat,misschien maakt dat wel uit idd :think:
@renzosmam wrote:
Ja mijn Vk had geen echo apparaat,misschien maakt dat wel uit idd :think:
De mijne ook niet, ben naar een echobureau geweest en die vond het niet
nodig om vanaf week 6 te wachten tot week 20. Zij zei dat ik gewoon
een echo met 12 weken kreeg om de termijn te bepalen, dat was
moeilijk met 6 of 8 weken en er kon zoveelk gebueren in die tussentijd.
@renzosmam wrote:
Ja mijn Vk had geen echo apparaat,misschien maakt dat wel uit idd :think:de mijne ook niet, ik heb mijn echo’s ook bij een echocentrum moeten laten maken.
ik kreeg de doorverwijzing van echo met 8 weken van de huisarts, de echo met 10 weken van de vk en met 12 weken bij de gyn.
Ik heb bij 6 weken, 11 weken een echo gehad en daarna de nekplooimeting bij 14 weken en dan nog de standaard 20 weken echo. Echo’s genoeg dus nog!!! :mrgreen:
Bedankt voor jullie reacties en medeleven :-*
Als ik het zo lees, lijkt het erop dat het van vele factoren afhankelijk is, maar dat je ook goed op je eigen strepen moet staan. Dat kan ik gelukkig wel
Onze vk-praktijk heeft een eigen echo-apparaat, maar ik heb al besloten dat ik de eerste echo bij de gyn zou willen. Dat mag gelukkig ook.
Daarna maar weer verder kijken wat ze zou voorstellen, maar ik weet nu in ieder geval dat het mogelijk moet zijn om nog een echo te krijgen bij 12 weken.
Ik denk dat het me emotioneel toch niet makkelijk af zou gaan het eerste trimester. Anders dan anders in ieder geval.