vroeg zindelijk worden

hoihoi!



Nu weet ik dat ik wel best vroeg ben met deze vraag maar liever op tijd dan te laat toch? Ik heb eens zitten bekijken hoe het zit met zindelijk worden en over het algemeen lees ik wanneer een kind langer dan 2 uur droog kan zijn dat je dan al kan beginnen langzaam aan met het zindelijk worden.

Nu zijn ze hier regelmatig dus zolang droog dus wil ik ze dan ook laten wennen aan het hele gebeuren.

Hoe kan je daarmee beginnen, ze kennen het niet om op ene normale stoel zelf alleen te zitten laat staan met een gat erin. Hoe kan je een kind daaraan laten wennen zonder dat het een schrik wordt of angst. en wanneer zet je je kindje dan precies daarop? ze laten het namelijk niet altijd merken voor de tijd, maar wel altijd naderhand natuurlijk. vaste momenten zijn er niet echt behalve dan tijdens het eten en als je net de deur uit gaat…



Nog tips?

Groetjes!!

Ik zou teneerste een potje (of twee in jouw geval) aanschaffen en nog niet aan de wc denken, zeker als ze zo klein zijn is dat eng/lastig. Mijn dochter was ook ong die leeftijd toen ze begon het aan te geven, met anderhalf echt helemaal zindelijk. Ze heeft wel nog tot ze 2,5 was op het potje geplast en nie top de wc, daar kon ze ook gewoon nog helemaal niet op :lol:



Ik zou vaste momenten kiezen en gewoon de luier uitdoen, bijv na het eten, als ze net wakker worden (zeker als ze dan een droge luier hebben). En dan even op het potje om te proberen. Je moet zeker als ze zo klein zijn toch een toevalstreffer hebben, zodat ze zien wat de bedoeling is.

je zoon is pas 1 jaar en 2 maanden?



geef het even tijd, mijn inziens is dat wel erg jong…



maar lekker veel bloot buiten laten lopen,

en met regelmaat op een potje zetten, maar nogmaals vind ik deze leeftijd erg jong om nu al te beginnen…



mijn oudste was 2,5 jaar en ook snachts droog,

mijn jongste moet s’nacht nog wel een luierbroekje aan,

en die is al over de 3 jaar…

overdag gaat het super !



verschild echt per kind…

aan een potje wennen kan natuurlijk helemaal geen kwaad…

hmm, na het slapen zijn ze meestal juist té nat… alsof ze het ophouden om snachts in hun slaap alsnog te laten lopen dus voor het slapen lijkt me dan ook wel een handig moment.

Ik denk dat het wat betreft de leeftijd zo t lezen heel erg verschild per kind en ouder. Ik meende overigens te hebben gehoord dat kinderen rond 2 toch wel zinderlijk ‘moeten’ zijn :think: dat ligt dan ook wel misschien aan de opvang/psz misschien. ik had ook verhalen gelezen van nog jonger, zelfs onder een jaar, maar het blijft internet dus of dat werkelijk is weet ik niet.



Bloot buiten lopen is nog iets lastig aangezien ze nog niet echt stabiel lopen dan zou het nogal ten koste gaan van de knietjes (we hebben dus geen gras en ze zijn er ook bang van) dus dat gaat niet helaas. in huis doe ik het wel eens, 9 van de 10 keer laten ze het dan ook wel gaan.



Ik heb eens gehoord dat als kinderen er klaar voor zijn, en je laat ze zonder luier lopen dat ze dan ook sneller het doorhebben door het nog duidelijker te voelen. klopt dit of is dit gewoon er totaal naast.



Bedankt!!

Nee hoor, dat helpt zeker wel. In een luier voelen ze soms helemaal niet dat ze nat zijn, als je echt een natte broek (of benen) hebt natuurlijk wel.

Onder een jaar is volgens mij helemaal niet mogelijk, fysiek gezien… Ze zijn dan nog helemaal niet zover ontwikkeld dat ze dat onder controle zouden kunnen hebben.



Vroeger was het zo dat ze met 2jr wel echt zindelijk moesten zijn, maar volgens mij wachten de meeste ouders tegenwoordig af wanneer ze vanzelf zindelijk worden en is drie jr dan eerder gemiddeld als twee jaar.

Ik zou het gewoon eens proberen, je kunt het niet afdwingen en ziet vanzelf of ze er klaar voor zijn of niet. Ik heb het met beide jongens ook in de zomer dat ze 1 jr waren geprobeerd, laten wennen, maar dat lukte gewoon niet. Het jaar daarop werden ze in de zomer wel zindelijk.

Wij hebben een potje aangeschaft, deze pontificaal in de woonkamer gezet, als Riley zonder luier loopt.

En elke 5-10 min gevraagd of hij moest plassen. Nu plast hij idd … letterlijk op het potje, staand wel te verstaan…Maar hij doet het wel. Wij dwingen hem niet, straffen hem ook niet als hij een keer wel gewoon laat lopen, en hebben vaste tijden aangehouden.



Uit bed komen, luier uit, verschonen en blote billen of een broekje.

Als we weggaan, luier aan, of als hij moet poepen, in / op het potje durft hij dat nog niet…

Als hij naar kdv gaat, luier aan… (daar gaat hij uit en plast hij in/op de peuterwc), en altijd als hij thuis komt van kdv lekker naakt rond rennen, en op het potje plassen en in de douche plast hij ook op het potje, gaat douchen, plast nogmaals, dan luier aan voor de nacht.



Zelf vind ik net 1 erg vroeg, Riley gaf het vrij vroeg aan…(augustus 2010)

Dit schreef ik:

Nu lijkt het (dus zeg niet dat het zo is.), dat Riley bewust is van het plassen.

Hij zet er druk achter, gaat er echt voor staan… moet ik hier gebruik van maken met een potje




Ik ben zelf mee bezig dat ik Riley absoluut niet wil overstimuleren, nu nog niet hij is net 2 jaar, en begint steeds beter te begrijpen wat zijn piemel doet maar als hij een luier aan heeft geeft hij het niet altijd aan.

Hij kende toen het principe van plassen wel (hij was 1,5), maar plaste met gemak naast het potje.

En nu kent hij het principe wel helemaal, maar hij wil er nog niet helemaal aan…



Ik zou zelf nog niet zo vroeg beginnen maar afwachten wat ze doen, kijken naar hun, plassen ze bewust als ze naakt zijn?

even snel reactie want moet weg, als ze bloot zijn dan plassen ze wel specefiek in een hoekje of naast de bank. poepen hebben ze tot nu toe niet zomaar gedaan, dat eignelijk alleen tijdens het eten en afwisselend snachts. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of ze dat ook bewust doen of bij toeval dat hun lichaam er gewoon op gesteld is.



Ik kom later erop terug :slight_smile: bedankt voor jullie reacties!

daar ben ik weer:)



ik heb er over zitten denken en kga ze langzaam aan er toch aan laten kennismaken. niet intensief maar juist de gewenning dat ze in ieder geval wennen aan wat het plassen/poepen ‘inhoud’ ,wat het potje inhoud e.d. gewoon eens kijken hoe ze erop reageren.



Nu heb ik ze beide vanmiddag laten lopen (zonder dus) B realiseerd het wel maar danwel erna, dus das al een goede stap! jammer genoeg zie ik het bij hem niet aankomen maargoed, zoals al gezegt genoeg tijd nog!

W is er wel intensiever mee bezig zelf. Wat ik ook wel wat verwacht had; hij gaat om een hoekje van de bank staan, giegelt wat en komt terug helemaal vrolijk. Aangezien ik hun potje niet hier beneden had, heb ik een handdoek gepakt en daar hem eens nu en dan erop laten zitten. waarrempel dat hij dan ook nog eens zijn kruis van alle kanten juist dan gaat bekijken! goed dus:) na wat spelen weer begon hij ineens verdrukt te kijken dus dacht hé eens proberen. opnieuw op de handdoek laten zitten en jawel! beetje plasje en zat direct alweer te koekeloeren wat er daaronder hangt hihi. Nu was ik dit keer ook op het juiste moment en misschien wel toeval, maar daar begint het mee :mrgreen: .

Al zou het natuurlijk nog wel even een tijd duren voor dat hele zindelijk worden klaar is. Maar waar interesse is, is een beginpunt :slight_smile:



Mochten er nog tips zijn, zijn die altijd welkom!

@Gab wrote:

je zoon is pas 1 jaar en 2 maanden?



geef het even tijd, mijn inziens is dat wel erg jong…



maar lekker veel bloot buiten laten lopen,

en met regelmaat op een potje zetten, maar nogmaals vind ik deze leeftijd erg jong om nu al te beginnen…



mijn oudste was 2,5 jaar en ook snachts droog,

mijn jongste moet s’nacht nog wel een luierbroekje aan,

en die is al over de 3 jaar…

overdag gaat het super !



verschild echt per kind…

aan een potje wennen kan natuurlijk helemaal geen kwaad…


Mee eens.



En inderdaad, als ze een keer een ongelukje hebben niet boos worden etc. Dat zie ik zo vaak, en vind dat zo zielig!



Ook als ze uiteindelijk zindelijk zijn, kunnen ze een terugval krijgen.

Soms ook door een situatie in de omgeving.

Dan ook niet boos worden, maar gewoon rustig bekijken waardoor het eventueel zou kunnen komen etc.



een jochie van 3 was zindelijk. Zijn vader lag op het sterfbed en daarna was zijn vader overleden. In die periode had hij dus vaker ongelukjes.

Zijn moeder en oma zeiden glashard tegen hem; maar ben jij een baby of zo, moet jij weer een luier aan, wat doe jij nu toch allemaal etc.

Mijn hart brak!



Toen hij een keer bij ons was, ook een ongelukje.

Prima, niks aan de hand, Schone broek aan en lekker verder laten spelen.

Zegt hij tegen mij; je bent toch niet boos he, ik toch geen baby he :cry:

Hem maar gezegt dat een ongelukje altijd kan gebeuren, en dat hij dan gewoon een schone broek aan kreeg en verder kon spelen.

Was echt zo zielig en triest!

ik zou toch echt een potje beneden zetten,

ipv van een handoek :wink:



die kleine potjes hebben ze vaak bij het kruidvat,

hier begonnen ze eerst mee te spelen,

daarna een potje met muziek…

ik had 2 potjes boven en beneden staan,

in de zomer ook 1 buiten…

standaard plekjes gegeven…



al zijn knuffels, zelfs auto’s moesten trouwens ook mee gaan plassen op het potje…





ik zou het nu nog op deze leeftijd niet te veel stimuleren,

volgens mij hebben ze het echt op deze leeftijd nog helemaal niet door toch ???

Oh van die handdoek had ik niet eens gelezen, nee dat zou ik ook niet doen.

Maken ze dadelijk een hele verkeerde associatie met een handdoek :wink:

Waarom nu al beginnen terwijl ze nog niet stabiel kunnen lopen? :slight_smile: Mijn meisje kan ook niet ‘‘stabiel’’ lopen maar ik hou haar voorlopig wel in de luier… Ze ziet de potje ook niet als plas/poep behoefte!

Mijn nichtje loop ook nog niet maar is wel zo goed als zindelijk :slight_smile: Ik vind dat geen reden om er niet aan te beginnen. Maar die handdoek… echt niet doen hoor! Juist als ze nog zo klein zijn zijn slechte gewoontes makkelijk aangeleerd.

hoihoi!

nee die handdoek was ook niet mijn plan eigenlijk maar ik had even niet zo handig nagedacht voor ik ze liet rondlopen zo :shifty: aangezien we tapijtjes beneden hebben liggen had ik even liever die handdoek hihi. Wes heeft overigens wel een keer eerder ook zn plek in de hondenmand gevonden :lol: dan toch liever een handdoekje :wink: . wil ze dat ook niet aan gaan leren zo



kwa leeftijd denk ik dat het ook heel afhankelijk is per kind natuurlijk. begrijp me niet verkeerd, ik ga er absoluut niet vanuit dat ze beide gelijk 100% zindelijk zouden worden of enige andere verwachtingen:). ik ben alleen wel van mening dat kinderen met de juiste stimulans heel veel kunnen leren op hun eigen wijze. (lezen met 1 jaar werd ook altijd gezegt dat het niet kon :slight_smile: )

Ze lopen niet stabiel, bedoel ik mee dat ze wel goed lopen maar dat niet altijd doen. ze kruipen liever als ze snel willen zijn :lol: . Alleen ik begrijp niet helemaal wat het lopen met het zindelijk zijn van doen heeft. natuurlijk is het wat handiger. maar kinderen wie niet kunnen lopen komen ook op hun eten af kruipen, komen bij je als ze pijn hebben of andere dingen die ze geleerd hebben. ze kunnen niet-lopend communiceren en daar gaat het toch om?



groetjes en bedankt voor de reacties tot zover!:slight_smile:

Lopen en zindelijkheid staat ook los van elkaar.

hier is nummer 3 inmiddels 2,5 en zich nog amper bewust van het hele gebeuren.



Laatst hadden wij hem toevallig op het potje gezet voor en na het bad. Nou lachen gieren brullen vond hij het. Maar erop plassen nee niet echt. Nou ja maakt niet uit, komt wel.



Maar vervolgens na het afdrogen en insmeren plast hij over zichzelf heen… dikke paniek! Hij vond het echt doodeng dat er ‘iets’ uit zichzelf kwam en dit was helaas niet de eerste keer.



Poep begint hij wel door te krijgen, maar ook nog niet altijd. Plas voelt hij ook zonder luier duidelijk nog niet.



Heb het alleen bij de oudste echt actief willen doen… en het werd helemaal niks, ook niet na weken… toen ben ik ermee gestopt, half jaar later (hij was toen net 3) kwam hij zelf: mama hoef geen luier, ik op potje!



En direct (overdag) helemaal zindelijk.



De nachten waren een ander verhaal.

Houd wel rekening mee dat ze misschien zindelijk lijken na paar weken, maar zo een terug val kunnen krijgen heb vaak gehoord, gezien en gelezen dat als het zo vroeg gebeurt dat ze Zindelijk zijn de terugval bijna altijd komt

beter een handoek als de kattenbak…



ik dacht jeetje dat ding zit snel vol…



rara :shock:



poes plast ook daar kreeg ik te horen,

gelukkig gaat ie nu gewoon naar de wc

Ik dacht dat lopen en zindelijk worden wel met elkaar te maken had ivm spieren etc, maar weet dat niet zeker hoor.



Je kan ze idd aan het potje laten wennen, maar ik vraag me af of ze zo jong al echt goed zindelijk kunnen worden of dat het dan meer een soort regelmaat wordt (dus elke keer na het eten/drinken, want dan heb je de meeste kans dat ze gaan plassen) Of dat ze op deze leeftijd ook al echt zelf naar het potje kunnen lopen met kleren aan als ze aandrang voelen en dan ook de kleren nog uit krijgen en op tijd op het potje gaan. Maar nogmaals, ze kunnen wel alvast wennen aan het potje en misschien is het een idee om ze mee te nemen naar de wc als je zelf moet zodat ze weten wat de bedoeling is.