Goede titel bedacht he, hahaha Ik verklaar mezelf even:
Met 14 maanden merkte ik aan Anouk dat ze vies was van haar luiers, en ze haar behoefte zelf op kon houden. Ik heb haar toen steeds op het potje gezet, geprezen als ze er iets op deed, en binnen een week was ze zindelijk.
Ze heeft 4,5 maand op het potje geplast, en sinds 2 weken plast ze op de grote wc, uiteraard met brilverkleiner. Dat vond ik handig om aan te leren, zodat we dat potje niet overal heen hoeven te slepen. Nu gaat de brilverkleiner mee, past in een tasje, en dat gaat prima!
Nu merk ik aan Anouk dat ze tijdens het slapen ook haar behoefte ophoudt. Poepen doet ze al 5 maanden niet meer in haar luier, maar de laatste tijd houdt ze haar plas ook zo lang mogelijk op. Pas als het echt niet meer gaat, laat ze het lopen in haar ‘slaapluier’. Ik merk dat ze het steeds langer ophoudt, doordat ze steeds vaker droog haar middagslaapje doorkomt. Dat deed ze sowieso al 80% van de middagen, maar nu bijna altijd. Ook is ze, doordat ze ziek was, deze week een paar keer 's nachts wakker geweest, waar bij we haar luier dan ook verschonen, en die laatste uren komt ze dan ook droog door (bijv. van 02.00 tot 07.00) Ze komt dus alleen nog maar met met een natte luier uit bed als ze een hele nacht heeft doorgehaald, en ook dan is hij niet meer zo zwaar als vroeger, dus volgens mij plast ze 1 keer halverwege de nacht, en houdt ze de 2e keer weer vol tot de ochtend.
Zelf denk ik dus dat ik iets moet doen met die signalen, maar ik weet niet helemaal hoe :lol: Ze wordt blijkbaar nog niet wakker om te plassen, maar misschien wordt ze ook wel wakker en merk ik het gewoon niet. En denkt zij ‘oh, ik lig in bed, dan maar in mijn luier’ :lol: Ik ben eigenlijk geen voorstander van wakker maken en uit het ritme halen, het idee van zindelijk zijn is natuurlijk dat je zelf aanvoelt wanneer je moet, en er wakker voor wordt.
Wie heeft er tips of ervaringsverhalen? Anouk is nu 1,5, dus ervaringsverhalen van mama’s van andere vroege kids zijn meer dan welkom. De meeste verhalen op internet gaan toch over kindjes die (soms veel) ouder zijn, en dan gaat alles veel meer ‘in overleg’ met het kind, veel uitleggen en praten, maar daarvoor is Anouk veel te jong, die staat me dan vast alleen maar schaapachtig aan te staren :lol: Ik praat er altijd wel over hoor, met haar, maar simpel. Uitleggen dat mama merkt dat ze haar plasje ophoudt in de nacht, en of ze mama wil roepen als ze voelt dat ze moet, gaat niet overkomen denk ik En ze slaapt dus nog in haar ledikant en is veel te klein om zelf op de wc te klimmen, dus ze heeft me echt nog wel nodig, als ze 's nachts wakker wordt
Ik denk erover om haar bijvoorbeeld overdag zonder luier weg te leggen, maarja, als ze dan wel een keertje plast, kan ik alles verschonen (is niet handig, ivm mijn ziekte, ik kan haar bedje niet verschonen zonder veel pijn te hebben daarvan, dus laat ik het manlief doen, behalve in noodgevallen…)
Kortom, tips en ervaringen wat vroeg zindelijke kids betreft zijn welkom!!
Bedankt alvast
Poehee, even een boekje erbij hoor…
Eén papiertje tegelijk, toch mama?
Zo, even vegen…
KLAAR!! :mrgreen: