Vrije School

Zijn er hier op KOK nog meer ouders met kinderen op de Vrije School?

En hoe ervaren jullie dat?

ja :slight_smile:

oeh! ik wil hier wel even meelezen! Ariëlle zal toch een keer naar een KDV moeten en ik wil graag de antroposofisch hier in de stad (die zit letterlijk aan de Vrije School vast en is een goede ‘voorloper’ op die school…)

leuk, wij hebben ook een kdv aan de school!

echt een leuke.

Mijn stiefzoon heeft zijn eerste kleuterjaar op een Vrije School gezeten, en ons is dat erg slecht bevallen…

Onze ervaring is vooral dat kindjes erg klein gehouden worden. Zo wilde zoonlief graag leren lezen en schrijven, toen hij pas vier was, maar dat mocht niet, want daar vond men hem te klein voor. Hij wilde graag dingen tekenen die hij in zijn hoofd had, maar dat mocht niet, hij moest maar boetseren. En zo kan ik nog wel een waslijst aan opmerkingen plaatsen…



Eind van het liedje was dat onze zoon er uiteindelijk hyperagressief van werd, omdat hij niet kon zijn wie hij eigenlijk was, hij was boos, gefrustreerd, sloeg, schopte, beet, en was totaal niet meer te sturen. We hebben hem van die school afgeplukt, en op een openbare basisschool gezet, en nu gaat het stukken beter!



Dus als je het mij zou vragen? Nee, geen Vrije School!!!

wat een rare vrije school! :shock: hun idee is toch juist te stimuleren als kids er interesse in tonen?

@blue_fairy wrote:

oeh! ik wil hier wel even meelezen! Ariëlle zal toch een keer naar een KDV moeten en ik wil graag de antroposofisch hier in de stad (die zit letterlijk aan de Vrije School vast en is een goede ‘voorloper’ op die school…)




Assen?

Die school is echt “te” leuk :wink: .

En het kdv trouwens ook :thumbup: !

Nou, idd, wat ik hier zie is dat er heel goed gekeken wordt naar elk individueel kind en gekeken wordt naar wat hij/zij nodig heeft. Mijn jongste dochter schrijft heel wat weg en mijn oudste ging dat pas lekker doen toen hij naar de eerste klas ging.



Ik geniet van de sfeer in school, de omgang met kinderen en het respect voor elkaar en voor de natuur, wat kinderen ook meekrijgen. De diepgang i n het gewone leven, in het vieren van de feesten.

Bijv over het sintmaarten wat ergens anders al besproken is, ik snap dat gewoon liedjes zingen ook leuk is, maar ik mis dan toch wat diepgang.



Buiten dat vind ik de manier van lesgeven heel goed; kleuters mogen lekker kleuter zijn en hoeven niet allemaal werkjes te doen en in de eerste klas wordt dat geleidelijk steeds meer.

Tweet, wat een rare Vrije School.

Daar zat zeker een hele strenge ouderwetse juf/leiding? :shock:

Hier gaan ze echt wel mee in waar een kind om vraagt… wel op een andere manier (denk ik) dan op een reguliere, maar het wordt zeker niet weggewuift! Tekenen mag altijd, tijdens het vrijspelen. Daar ben ik wel blij om. In mijn tijd kreeg je 1 tekenpapier, daar moest je het maar mee doen… dat vond ik als kleuter echt verschrikkelijk! :hand:



Ik ben zo blij met deze schoolkeuze.

Er wordt zo goed naar Th gekeken, hij mag echt zijn wie hij is en op een manier die gewoon bij ons past.

De regelmaat van de dag doet het ook erg goed. En het leven met de seizoenen. De liedjes.

Th heeft moeite met dingen te vertellen. Nu gaat juf dus eigelijk voor hem binnenkort beginnen met steeds weer hetzelfde “makkelijke” boekje te lezen (er staan geen woorden bij) en het dan na een tijdje de kinderen, ook Th, het te laten vertellen (“voorlezen”). Omdat ik van o.a. de antroposofische arts het advies kreeg Th vooral ook veel met zijn lichaam te laten doen, ook veel te knutselen enzo gaat juf hem daar ook meer in stimuleren. Het is dus echt wel een Vrije School waar ze naar het kind kijken en het zo begeleiden en stimuleren om vooruit te komen :thumbup: .

De kleuterjuffen houden zelfs een leerlingvolgsysteem bij.

Ik krijg niet echt de indruk dat dit de enige uitzondering van Vrije School is hoor. Vrije Scholen moderniseren gelukkig ook, de ene wel iets meer/sneller dan de ander.

En inderdaad, het respect voor elkaar, voor dieren, de natuur.

De manier van omgaan. De sfeer in school, in de klas.

De jaarfeesten en hun diepgang :thumbup: . En de manier van les geven! Alles!



Ik zie ook dat het Th tot nu toe alleen maar heel-heel-heel erg goed doet! Hij heeft toch wel een moeilijk begin gehad van zijn leven, heeft veel dingen meegemaakt. Op school zien ze dat, helpen ze hem en zien vooral ook zijn positieve mooie kanten en benadrukken die! :thumbup:



Ook de ouderavonden zijn hier fijn. Blijkbaar ook iets wat ze op reguliere scholen niet kennen? Het samen zijn met de andere ouders, liedjes zingen, spreuken zeggen en zien hoe het in de klas eraan toe gaat en dan samen aan de knutsel (1e ouderavond een kaboutertje geknutseld voor Sint Michaël / Oogstfeest en de 2e ouderavond begonnen aan de Sint Nicolaas knutsel).

En dan heb je los van de ouderavonden nog de 10 minuten gesprekken! :thumbup: En als er tussentijds iets is kan er ook altijd nog een gesprek komen.