Vrije school voor 99% van de baan..

En ik ben er zoo verdrietig over…

Ik kan wel huilen…

Ik heb het er gewoon goed gehad, heb nog steeds vriendinnen die ik al 26 jaar ken en het heeft mij veel goed gedaan.

Maar na het zoveelste bericht over slecht onderwijs en meer was dit de druppel…

Echt met pijn in mijn hart, maar ik ga mijn kinderen niet uitlenen als proefkonijn…

Vrije school in crisis

AMSTERDAM - Een ‘Vrije school’ in Amsterdam moet mogelijk de deuren sluiten vanwege dramatisch slecht onderwijs aan de 150 leerlingen. De Onderwijsinspectie zou geen vertrouwen meer hebben in de leiding. Ouders: ‘Ze werken vanuit een visie van een eeuw geleden’.

Please Wait …

De vrije basisschool Geert Groote School 2 in Amsterdam is in grote problemen geraakt. De school, die te boek staat als ‘zeer zwakke school’, kampt inmiddels ook met een bestuurscrisis. De Onderwijsinspectie zou zelfs gedreigd hebben om de geldkraan voorlopig te laten dichtdraaien.

Deze school aan de Fred. Roeskestraat in Zuid, waar zo’n 150 leerlingen les volgen, staat sinds de zomer onder curatele. In een brief aan de ouders van leerlingen schrijft de school dat de Onderwijsinspectie er ‘geen vertrouwen’ in heeft ,dat de school in staat is om op korte termijn de onderwijskwaliteit voldoende te verbeteren".

Ouders van leerlingen reageren verbijsterd op het nieuws en de geruchten dat de geldkraan mogelijk dicht zou gaan. Enkelen van hen, die anoniem willen blijven omdat de kinderen nog op de school zitten, zeggen al langere tijd te klagen over de kwaliteit van het onderwijs. Meerdere leerlingen zouden met jaren leerachterstand in de hoogste klassen terechtkomen en daardoor onvoldoende voorbereid zijn op de middelbare school.

Sektarisch

De ouders wijten de bedroevende schoolkwaliteit aan de verstarde en ouderwetse opvattingen van veel leraren. “Ze werken nog vanuit de visie van Rudolf Steiner van ruim een eeuw geleden. Dat werkt nu niet meer. Het komt heel sektarisch over.”

Klachten werden door de schoolleiding steevast op de lange baan geschoven, zeggen ouders. “Er werd nooit wat mee gedaan. Steeds kwamen er sussende woorden en hoorden we ‘het komt wel goed’. En dan ineens kregen wij deze week 's avonds rond tien uur telefoon van de school dat de kinderen de volgende dag niet konden komen, omdat de docenten een crisisvergadering hadden.”

Geen vertrouwen

De school heeft de hulp ingeroepen van de Stichting Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen. Volgens een woordvoerder van de stichting is de commotie onder de ouders over mogelijke sluiting niet nodig. “De school staat slechts vier maanden onder curatele van de Inspectie. Normaal gesproken krijgt een school twee jaar om zich te verbeteren. Wat er nu is gebeurd, is dat er ook nog eens een bestuurscrisis is uitgebroken op die school en dat de Inspectie er kennelijk geen vertrouwen meer in heeft dat het ingeslagen verbeterpad nog wordt gevolgd. Vandaar de advisering tot het opschorten van de financiering. Dat is erg jammer.”

Het ministerie van Onderwijs laat weten dat er officieel nog geen sprake is van het opschorten van de financiering of sluiting van de school.

Woordvoerder Melanie Cramer van de Onderwijsinspectie zegt: “De school staat onder geïntensiveerd toezicht van de Inspectie, want qua prestaties is het een zeer zwakke basisschool. Wij controleren extra of de school wel genoeg doet om te verbeteren.” De school zelf reageerde gisteren niet op verzoeken om commentaar.

@Madre wrote:

En ik ben er zoo verdrietig over…

Ik kan wel huilen…

Ik heb het er gewoon goed gehad, heb nog steeds vriendinnen die ik al 26 jaar ken en het heeft mij veel goed gedaan.

Maar na het zoveelste bericht over slecht onderwijs en meer was dit de druppel…

Echt met pijn in mijn hart, maar ik ga mijn kinderen niet uitlenen als proefkonijn…

Vrije school in crisis

AMSTERDAM - Een ‘Vrije school’ in Amsterdam moet mogelijk de deuren sluiten vanwege dramatisch slecht onderwijs aan de 150 leerlingen. De Onderwijsinspectie zou geen vertrouwen meer hebben in de leiding. Ouders: ‘Ze werken vanuit een visie van een eeuw geleden’.

Please Wait …

De vrije basisschool Geert Groote School 2 in Amsterdam is in grote problemen geraakt. De school, die te boek staat als ‘zeer zwakke school’, kampt inmiddels ook met een bestuurscrisis. De Onderwijsinspectie zou zelfs gedreigd hebben om de geldkraan voorlopig te laten dichtdraaien.

Deze school aan de Fred. Roeskestraat in Zuid, waar zo’n 150 leerlingen les volgen, staat sinds de zomer onder curatele. In een brief aan de ouders van leerlingen schrijft de school dat de Onderwijsinspectie er ‘geen vertrouwen’ in heeft ,dat de school in staat is om op korte termijn de onderwijskwaliteit voldoende te verbeteren".

Ouders van leerlingen reageren verbijsterd op het nieuws en de geruchten dat de geldkraan mogelijk dicht zou gaan. Enkelen van hen, die anoniem willen blijven omdat de kinderen nog op de school zitten, zeggen al langere tijd te klagen over de kwaliteit van het onderwijs. Meerdere leerlingen zouden met jaren leerachterstand in de hoogste klassen terechtkomen en daardoor onvoldoende voorbereid zijn op de middelbare school.

Sektarisch

De ouders wijten de bedroevende schoolkwaliteit aan de verstarde en ouderwetse opvattingen van veel leraren. “Ze werken nog vanuit de visie van Rudolf Steiner van ruim een eeuw geleden. Dat werkt nu niet meer. Het komt heel sektarisch over.”

Klachten werden door de schoolleiding steevast op de lange baan geschoven, zeggen ouders. “Er werd nooit wat mee gedaan. Steeds kwamen er sussende woorden en hoorden we ‘het komt wel goed’. En dan ineens kregen wij deze week 's avonds rond tien uur telefoon van de school dat de kinderen de volgende dag niet konden komen, omdat de docenten een crisisvergadering hadden.”

Geen vertrouwen

De school heeft de hulp ingeroepen van de Stichting Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen. Volgens een woordvoerder van de stichting is de commotie onder de ouders over mogelijke sluiting niet nodig. “De school staat slechts vier maanden onder curatele van de Inspectie. Normaal gesproken krijgt een school twee jaar om zich te verbeteren. Wat er nu is gebeurd, is dat er ook nog eens een bestuurscrisis is uitgebroken op die school en dat de Inspectie er kennelijk geen vertrouwen meer in heeft dat het ingeslagen verbeterpad nog wordt gevolgd. Vandaar de advisering tot het opschorten van de financiering. Dat is erg jammer.”

Het ministerie van Onderwijs laat weten dat er officieel nog geen sprake is van het opschorten van de financiering of sluiting van de school.

Woordvoerder Melanie Cramer van de Onderwijsinspectie zegt: “De school staat onder geïntensiveerd toezicht van de Inspectie, want qua prestaties is het een zeer zwakke basisschool. Wij controleren extra of de school wel genoeg doet om te verbeteren.” De school zelf reageerde gisteren niet op verzoeken om commentaar.

dat was trouwens bij de basisschool van saf ook het geval. Die hebben zich behoorlijk verbeterd. Maar zoiets krijg je niet zomaar, bij ons ging het om slechte resulten mbt het rekenen.

Maar wat raakt je dan zo, omdat je er zelf op hebt gezeten, omdat het “sektarisch” zou zijn, omdat ???

Goh… :think:

Alles…

Ik vind het toch niet echt een prettig idee om mijn kinderen vrolijk op die school te sturen…Dit is natuurlijk ook niet het eerste bericht over deze school he…En ik nam het altijd met een korreltje zout omdat ik mijn eigen ervaring en herrinneringen heb.

Ik weet niet wat ik moet doen. Waarom zou ik vasthouden aan ‘mijn droom’ als alles zo tegenspreekt. Dat kan ik mijn kids toch niet aandoen…

is er een andere vs op reisafstand?

dan zou ik dat doen :-*

@Guusje wrote:

is er een andere vs op reisafstand?

dan zou ik dat doen :-*

Wij wonen in al een half uur van deze vs vandaan…Een andere is echt een stuk verder en voor ons echt niet haalbaar helaas…

Is de Guus Kieft school niet iets voor jullie?

Van de site gevonden:

Onze Missie

Wij willen een school zijn die ruimte aan een kind geeft om op een manier die bij hem of haar past deel te kunnen nemen en te kunnen leren. We willen dit samen met elkaar, en dus samen met de kinderen doen, in actief respect voor elkaar, elkaars behoeften en elkaars grenzen. Dus ook in actief respect voor de behoefte van kinderen om te bewegen, hun verlangen naar de nabijheid van dieren en natuur, hun verlangen meer te willen weten dan de boeken voor hun leeftijd voorschrijven, hun verlangen om zelf te doen en te onderzoeken… kortom in een tijd dat kinderen meer dan ooit manifesteren dat ze kind zijn… in deze tijd past het minder dan ooit kinderen consumptief onderwijs te geven.

De Guus Kieft School is een nieuw initiatief om kinderen kansen te geven, ruimte te bieden op hun eigen-wijze te leren wat ze kunnen.

We willen een school zijn voor kinderen van 4 tot 18 jaar, met primair een nadruk op de leeftijdsgroep in het basisonderwijs, waar kinderen verder kunnen leren uitgaande van datgene wat hun interesse heeft, uitgaande van de innerlijke motivatie van een kind waarbij de behoefte aan spel, beweging, muziek, het werken met allerlei materialen, onderzoeken, experimenteren en in interactie zijn met anderen (andere kinderen en begeleiders) hun eigen-wijze leermethodiek is.

De Guus Kieft School: Op jouw wijze, in jouw context, Leren wat je kan!

gevonden op http://www.guuskieftschool.nl

Kan me je gevoel goed voorstellen hoor :hug: maar toen jij nog op school zat werd er wellicht beter onderwijs gegeven en is e.e.a. ten nadele veranderd. Er wordt hier nu eenmaal veel van kinderen al verwacht als ze van het basisonderwijs af komen en naar het V.O. gaan. En, de Cito-score neemt, helaas, wel een heel belangrijke plaats in bij de schoolkeuze. Misschien niet voor jou maar wel voor de middelbare school waar je kinderen heen gaan tegen die tijd.

Succes met je beslissing!

marlous.

vrije school of niet, ik denk dat niet 1 school meer is zoals ie 20 jaar geleden was.

Hahaha, leuk dat jullie dat aanhalen want dat is juist een deel van het probleem…

Dat ze vast houden aan een oud beleid…

Mensen die er 20 jaar geleden ook de dienst uit maakte, toen ik daar ook zat :wink:

Weet je, het ergste is ook dat ik, mijn moeder, mijn vriendin en mijn man gelijk een naam konden noemen…

Als zij eens eruit gewerkt wordt :silenced:

Mickey, bedankt voor de tip, heb even snel de website gelezen en het ziet er wel aantrekkelijk uit. Ga er morgen eens goed voor zitten…

Hoe gaat het nu?

Hebben jullie een andere school gevonden?

Jammer dat het zo slecht gaat op die Vrije School, hoogste tijd dus dat daar een frisse wind gaat waaien! Sommige scholen denken nog echt dat alles bij het oude blijven het beste is.

De Vrije School waar Thomas na de zomervakantie naar toe gaat doet sinds kort ook aan citotoetsen/leerlingenvolgsysteem e.d.

Ik heb wel heel bewust voor deze school gekozen en niet voor dezelfde school als waar ik op zat, daar waren nog teveel dezelfde mensen.

Inmiddels zit Mat.eo al 8 maanden op een gewone openbare school en ik heb geen centje spijt van mijn beslissing hem uiteindelijk niet op een vs te doen.

Amsterdam bestraft vrije school

AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (onderwijs) kort de vrije school Geert Groote II op de subsidie. De onderwijsinstelling krijgt voortaan geen geld meer dat is bedoeld voor het verbeteren van het onderwijs op zwakke scholen. Vorig schooljaar kreeg de school in Amsterdam-Zuid daar nog 170.000 euro voor.

Wethouder Lodewijk Asscher

Dat schrijft Asscher in een brief die hij deze week aan de Geert Groote II heeft gestuurd. Reden voor de maatregel is dat het onderwijs op de school onder de maat is en dat de school de afgelopen tijd onvoldoende heeft gedaan om daar wat aan te doen.

De wethouder eist verder dat de school nog verantwoordt wat er is gebeurd met de 170.000 euro die hij vorig jaar heeft gegeven. Heeft de Geert Groote II dat geld niet goed besteed, dan gaat Asscher het mogelijk terugvorderen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5181116/Amsterdam_bestraft_vrije_school.html?cid=rss

Vind het gewoon echt heel erg triest…

Hi,

Wat een artikel zeg. Goed dat je jouw gevoel hebt gevolgd.

jammer zeg!

er zijn gelukkig ook vrije scholen die wel vooruit willen en goede inspectie rapporten krijgen.

Tjonge, ja wat triest!

Want dat was “in jou tijd” dus duidelijk nog niet zo?!

Pfff… gelukkig is het niet op alle Vrije Scholen zo.