Vrije keuze bevallen na sectio

Een vriendin van me is bij de eerste middels een sectio bevallen. Nu is ze zwanger van de tweede. Heeft ze nu de keuze om wederom via een sectio te bevallen of hangt dit van de gyneacoloog af?

Ligt vooral aan de reden van de keizersnede.

Ze heeft een sectio gehad vanwege een stuitligging.

Ik heb een sectio gehad omdat lynn in stuit lag

En nu ligt dit kindj wel goed dus geen reden voor een sectio

Ik geloof niet da je voor een sectio ‘mag’ kiezen als er geen reden voor is zeg maar

Wil ze weer een sectio of juist liever niet?

Hoe ze wil bevallen is nu nog niet aan de orde. Ze us net over de helft. Het gaat er haar om dat ze wil weten of ze zelf de keuze heeft na een sectio. Zij dacht van wel, alleen ik twijfel daar aan.

Zelf ziet ze meer nadelen aan een vaginale bevalling. Met name de complicaties die bij haar kunnen ontstaat zoals het scheuren van de baarmoeder. Dat het vaak toch weer uitdraait op een sectio.

Haar gyn heeft enkele redenen genoemd waarom vaginaal beter is dan een sectio maar dat vind zij geen goede beweegredenen (dat het vruchtwater door de druk uit de longen wordt geperst waardoor de ademhaling beter op gang komt want bij een sectio wordt het weggezogen)

Nou ja, zal haar zeggen dat ze zeer waarschijnlijk geen keuze heeft als er geen medische indicatie is.

Ik heb 3x een KS gehad. De eerste omdat de ontsluiting niet vorderde en ik de hele dag bezig was zonder resultaat. Bij de 2e ging de voorkeur van de gyn absoluut uit naar een gewone bevalling, met wat aanpassing, zoals ruggenprik en niet inleiden etc. 10 cm, 1 uur persen, maar hij bleek veel te groot. 3e geen keus meer.

Volgens mij wordt na 1 ks aangeraden om de 2e keer gewoon te bevallen, zeker wanneer de eerste een ks is geweest door stuit. Niets hoeft er dan op te wijzen dat de volgende keer niet vaginaal bevallen kan worden. Gyn zal dan zeker adviseren om een ‘normale’ bevalling aan te gaan.

Je hebt inderdaad geen keuze als er nu geen medische reden is om een keizersnede te krijgen. Natuurlijk is er het risico op het scheuren van de baarmoeder maar dat is een lager risico tov het risico op complicaties na een grote buikoperatie. Ik heb heel wat mensen zien bevallen na een keizersnede die er enorm tegenop zagen en eigenlijk gewoon niet wilde. Toen ze na hun bevalling in de rolstoel met kind op schoot naar huis gingen waren ze echter zo blij, ook de kraamtijd is zo anders. Je hoeft geen 6 weken te herstellen van een grote operatie.

Je word natuurlijk ook strak in de gaten gehouden op de symptomen van een scheuring van je baarmoeder zoals pijn tussen de weeën door, bloederige urine of een baarmoeder die hard blijft en niet meer ontspant. Je kunt wel me je gyn duidelijke afspraken maken. Zoals dat je laagdrempelig een keizersnede wil als de bevalling niet vordert volgens het boekje en dat je niet ingeleid wilt worden. Geeft misschien ook wat meer rust als je weet dat er afspraken op papier staan.