Onze oudste is net 6 en nu dus volledig leerplichtig.
In de schoolgids vind ik een aantal bijzondere situaties waarvoor ook verlof verleend kan worden zoals bijv. huwelijk.
Ik zie daar verder echt niets over jubilea.
Van mezelf vroeger weet ik nog heel goed dat wij toen mijn opa&oma 40 jaar getrouwd waren een midweekje CP oid hebben gedaan met mijn opa&oma, hun kinderen + kleinkinderen. Ik en mijn broers + nichtje waren toen zeker al leerplichtig.
Maar weet iemand hoe dat nu zit?
Mijn ouders zijn dit jaar 40 jaar getrouwd.
En zij willen waarschijnlijk ook zoiets doen in de week van hun 40 jarig huwelijk. Hun trouwdag valt op de vrijdag voor de kerstvakantie.
Op zich vrije dagen genoeg dus die weken erna, maar met 3 kinderen + aanhang en 3 kleinkinderen… is dat in de week van de kerst niet te betalen en kom je dus in de week voor de kerstvakantie uit.
Geven scholen verlof voor (trouw)jubilea?
Wie oh wie (en anders moet ik ‘gewoon’ nog 2 week wachten en het dan op school gaan vragen, maar had het er toevallig vandaag over met mijn moeder dus dacht… wie is er een Kok-ster met info).
Op onze school mogen ze 1 dag in het jaar een dag missen.
Hier wordt dat dus de vrijdag voor de herfstvakantie naar Turkije.
Maar ik zou het gewoon met de juf overleggen.
Ik denk dat die regels vooral heel erg scherp worden gehanteerd bij mensen die er misbruik van maken…
volgens mij krijg je 1 dag verlof voor een jubileum
Mijn ouders waren veertig jr getrouwd en daar kregen ze 1 dag voor. We zijn toen een weekendje weg gegaan; vrijdag na school weg en dinsdags weer naar school.
ik kreeg toestemming voor 1 dag…die overigens ook voor de vakantie aanviel.
Opa en oma waren er ook 40 jaar getrouwd, juf deed moeilijk en zei dat ik die niet kreeg voor mijn dochter, maar ik heb hem toch aangevraagd en gekregen dus :mrgreen:
Wij zijn een maand na 40 jarig huwelijk van mijn schoonouders geweest. In overleg met de kinderen werd dat het pinksterweekend. Vrijdag na school inderdaad weg en dinsdag weer naar school. Maandag was pinkstermaandag en eigenlijk was het een verlengd weekend en hoefden we pas dinsdag uit het huisje, maar we zijn maandagavond vertrokken. Mijn schoonouders zijn toen wel nog gebleven. (we hadden 3 huisjes)
Officieel kun je voor een huwelijksjubileum van (groot)ouders een dag verlof krijgen. Aan de andere kant is het wel zo dat de directie zonder tussenkomst van de leerplichtambtemaar beslist over verlofaanvragen voor maximaal tien dagen. Die ene dag krijg je dus so wie so, als je een week wilt hangt het maar helemaal van de medewerking van de schooldirecteur. En die kunnen vlak voor een vakantie nog wel eens moeilijk doen omdat leerplichtambtenaren vrij streng controleren op ongeoorloofd verzuim op de laatste dag voor de vakantie (dagje eerder weg om de files voor te zijn etc.).
hier toevallig net een dag vrijgevraagd omdat mijn ouders 30 jaar getrouwd zijn en we met zijn allen naar disney gaan
hier geen probleem gehad maar het gaat dan wel maar om 1 dag de vrijdag voor de kerstvakantie de rest heeft ze al gewoon vrij