He dames (en enkele heer),
Even een huishoudelijk vraagje (dat forum is ook overal handig voor )
Ik wil mijn vriezer ontdooien, en nou vraag ik me af hoe lang dat ongeveer duurt. Er zit vanalles in dat gewoon bewaard moet worden, en vooral mijn mamamelk mag niet ontdooien. Ik had dus het plan om het 's nachts te doen, dan is het buiten ook goed koud en kan de boel in koeltassen en de koelbox buiten/in de schuur staan, maar manlief denkt dat 1 nacht niet voldoende is, en dat we beter nu al kunnen beginnen (dan moet ik dus kijken of mijn melk in een andere vriezer mag logeren) Het is niet zo dat ik nooit mijn vriezer heb ontdooit, maar ik weet gewoon echt niet meer hoelang zoiets duurt, blijkbaar vond ik die info niet relevant genoeg om te onhouden Dusss… Hoe lang duurde jullie laatste vriezer-ontdooi-actie? Het is een 2 ladenvriezer onder de koelkast met een dikke laag ijs erin… En ik wil niet op mijn knieën uren gaan zitten föhnen, maar gewoon stekker eruit, bak eronder en wachten maar :mrgreen:
:-*
Ik denk dat 1 nacht wel voeldoende moet zijn hoor
Volgens mij is het handiger om eerst de vriezer zo goed als leeg te eten/drink. Zo doe ik het meestal. (uh, meestal, eens per 2 jaar ofzo :-))
En dan overdag ontdooien omdat ik er wel bij wil blijven als ineens die pakken aangevroren ijs naar beneden storten
Bij ons is de grote ladenkast (6 laden) binnen circa 2 uur ontdooid.
Ik zet er altijd een grote pan heel heet water in, deur open en ontdooien maar. Na een uurtje weer wat water koken en het water verversen.
Succes !
ja zo doe ik het dus ook… ik heb alleen het voordeel dat ik twee vrieslades heb… :shifty: (twee verschillende koelkasten)
Dingen uit de vriezer die niet op zijn en koud moeten blijven, even bij de buren stallen in de vriezer. Spullen kunnen echt geen nacht uit de vriezer, dan kun je de houdbaarheid niet meer garanderen, zelfs niet in de koelkast.
@Karin2 wrote:
Ik zet er altijd een grote pan heel heet water in, deur open en ontdooien maar. Na een uurtje weer wat water koken en het water verversen.
Succes !
Zo doe ik het ook, kost even wat tijd, regelmaat verversen, en los zittend ijs verwijderen, maar het gaat wel snel.
Ev gebruik maken van een leen vriezer voor de belangrijkste dingen, of inderdaad koeltassen met flink wat koelelementen.
veel schoonmaakplezier.
Weet je hoe ik dat doe?
Spullen eruit,
Fohn op stand: HEET!! 15 minuten later is mijn, uit drie lades bestaande, vriezer ontdooid. Doekie erdoor, lades afwassen 25 minuutjes werk, spulletjes nog niet ondooid!
@Karin2 wrote:
Succes !
hier doen we het net zo :lol:
Thanks!
Ik heb alle zooi in het minivriezertje in de koelkast in de schuur gepropt en wat over was met alle bevroren koelelementen in de koelbox gedaan. Die heeft een stekker, en staat nu op standje HEEL KOUD te loeien.
Pannetje water vond ik een goed idee, dus waterkoker aangezet en kokend water in de vriezer geparkeerd.
Nu, 2,5 uur later, is er al 70% gesmolten, dus de zooi kan na het avondeten alweer terug. Zo gepiept dus (manlief met zijn ‘zeker 20 uur’ :roll: :lol: )
Leuk trouwens, vriezer ontdooien… De kat begint elke keer te buikschuiven als er een stukje ijs loslaat (je weet maar nooit of het haar aanvalt he :lol: ) en ik moet voor de 80e keer piesen van het gedrup :wall:
gewoon een aantal pannen drin met kokend water!!
binnen een uurtje is de klus geklaard!!
de vriezerdingen kunnen dan zo ff in de koelkast