vriendschap????

Even een vraagje, hoe denken jullie over het volgende:

Mijn dochter zit in groep 1, en heeft daar al vanaf het begin een vriendinnetje waar het goed mee klikt. Het meisje is niet echt mijn type, maar samen kunnen ze erg leuk spelen.

Nu is er een paar maanden geleden nog een meisje bijgekomen wat behoorlijk pittig (dominant) is. Mijn dochter wil ook altrijd erg graag bepalen hoe en wat een spel verloopt, dus tussen die twee botst het nog al eens.

Nu spelen ze vaak met z’n drieen , en halverwege het spel wordt mijn dochter dan buitengesloten, de meiden zeggen dan dat ze samen willen spelen, zonder haar. Hoewel mijn moederhart dan natuurlijk breekt ( :cry: ) zeg ik tegen mijn dochter dat als die twee dat willen, dat ik dan begrijp dat zij dit heel jammer en verdrietig vindt, maar dat ze dan toch zelf een oplossing moet zoeken (zoals een ander kindje vragen of ze zullen spelen, alleen iets doen etc). Mijn dochter heeft het hier heel moeilijk mee, is dan verdrietig en heeft moeite om uit daaruit te komen . (ik maak dit mee omdat ik veel overblijf op school, en dus buiten toezicht hou, maar dat terzijde).

Nu is het zo dat het vriendinnetje waar zij dus altijd mee speelde wel graag bij ons thuis wil spelen. Mijn dochter wil dit ook graag, maar ik weet niet wat ik moet.

Enerzijds heb ik zoiets: het zijn kinderen, laat ze het onderling maar regelen, en als mijn dochter dat wil dan moet zij dat zelf weten. Anderzijds heb ik het idee dat mijn meisje dit zo graag wil om zo de vriendschap een beetje te “claimen”, voor zover een 5-jarige dit al kan, en zelf baal ik er ook van dat mijn dochter dan opeens wel goed genoeg is, terwijl ze op school aan de kant wordt gezet (wat dus soms ook aan haarzelf ligt, omdat ze zo graag een beetje de baas wil spelen)

Zelf zou ik het liefst een andere vriendschap stimuleren, maar bij mijn dochter in de klas zitten verder niet zo veel meiden. Op school is zij trouwens wel populair bij de andere kinderen, maar zelf ziet zij alleen die 2 meisjes staan, en wil niet investeren in andere kinderen.

Hoe denken jullie dat ik dit nu moet doen???Enerzijds vind ik het namelijk zooooooo zielig, maar anderzijds wil ik er tegenover haar liever luchtig over doen. Het zijn nog maar kleuters tenslotte, wisselvallig als het weer. (hoewel die twee meiden wel al echt venijnig zijn, en mijn dochter ook uitlachen als zij erom huilt :evil: )

enfin, ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Bij Femke in de klas zitten 3 oudere kleuters waarvan 1 ook erg dominant is en claimt. De 2 andere meisjes spelen erg vaak samen, maar E. zit er altijd tussen en claimt L. echt heel erg. Daardoor eindigt A. vaak alleen. L. is niet opgewassen tegen het dominante van E. en weet daardoor niet hoe zij dat gedrag moet doorbreken en hoe zij van zich af kan bijten. Verder vind ze E. wel aardig, maar vind ze het bazige minder leuk

L. is het dochtertje van mijn vriendin, vandaar dat ik daar wat meer over weet.

Hoewel erg moeilijk denk ik dat je de situatie op school door henzelf en wellicht wat door de juf moet laten oplossen. Buiten school kun je jouw dochter en haar vriendinnetje wel gewoon samen laten spelen. Wellicht is haar vriendinnetje ook niet tegen die andere meid opgewassen. Van een kleuter kun je niet verwachten dat ze niet over zich heen laten lopen. Hoe sneu het ook is dat jouw dochter nu steeds aan het kortste eind trekt.

Als jouw dochter wel met haar wil spelen zou ik dat niet in de weg staan, maar je kunt altijd nog heel voorzichtig andere vriendschappen te stimuleren.

Dank voor je reactie Maxime!!

Ik heb het even aangekeken, maar ik merk wel dat mijn dochter meer moeite krijgt met het naar school gaan. Ze komt soms ook helemaal gefrustreerd thuis, net als toen ze net naar school ging, en het allemaal nogal pittig was voor haar.

Ik kijk het nog even aan, maar anders ga ik denk ik toch de juf maar vragen om een oogje in het zeil te houden.

Hoi,

Hoe gaat het nu met je dochtertje?

moeilijk is dat hoor :hug:

gr melanie

Nou, eigenlijk een beetje hetzelfde nog.

Ik heb wel het idee dat ze het wat beter kan handelen nu, ze is minder overstuur wanneer ze wordt ““buitengesloten””. Ze zoekt dan toch zelf andere meisjes op nu. Hopelijk blijft het zo gaan.