Ik moet even wat van me afschrijven en wil graag jullie mening/advies horen.
Roos heeft vanaf het moment dat ze kon lopen met haar buurmeisje gespeeld, die is een maandje jonger. Het is altijd een haat/liefde verhouding geweest, ze konden niet met en zonder elkaar.
Nu gaan de beide dames naar school, zitten bij elkaar in de instroomgroep en stromen na de pasen door, we hebben al overleg gehad en vonden het beter dat ze niet bij elkaar in de klas komen. Zo is het met name met het mooie weer na schooltijd en savonds ook nog leuk voor ze.
Maar nu komt het, sinds dat Roos naar school gaat heeft ze een hartstikke leuk vriendinnetje, ze zijn gek op elkaar en vliegen elkaar smorgens op school in de armen :inlove: :inlove:
Nu merk ik dat buurmeisje jaloers is wat ik neem haar op maandag altijd mee tussen de middag om bij ons een boterham te eten. Vorige week was Merel op vakantie en dan vraagt ze dus de hele tijd Roos ben je nog mijn vriendin, Roos antwoord netjes met ja. Waarop buurmeisje zegt ja maar morgen is Merel terug van vakantie ben je dan nog mijn vriendin? Waarop Roos weer antwoord ja.
Ik heb het er met Roos en Merel ook overgehad, ook de mama van Merel heeft het er met Merel over gehad dat ze op school best met zijn 3-en kunnen spelen en dat ze lief moeten doen.
Nu vanmorgen een voorvalletje…
Als de bel gaat dan moeten ze altijd netjes tegen de muur gaan staan en als de juf zegt dat ze naar binnen mogen dan gaan ze 2 aan 2 , hand in hand naar binnen.
Roos heeft dus de hand van Merel vast en buurmeisje heeft niemand vast, de rest was al doorgelopen dus Roos pakt heel lief de hand van buurmeisje waarop Merel roept we mogen niet met zijn 3-en.
Ik moest er een beetje om lachen maar mijn buurvrouw ( waar ik goed contact mee heb ) werd boos en zegt tegen me die Merel is met haar 4 jaar al een echte bitch en toen liep ze weg, normaal lopen we samen terug.
Zit hier dus een beetje mee in mijn maag, is het nu een erg overdreven reactie van haar en doen kids van 4 jaar nou eenmaal zo?
Moet ik Roos hier wederom op aanspreken? Mijn gevoel zegt van niet namelijk.
Anyway ik voel me rot omdat de buurvrouw zich kennelijk ook rot voelt en het niet leuk vind dat Roos met Merel speelt.
Zouden jullie hier iets mee of moet ik het gewoon zo laten?
Jemig, mijn eerste reactie is dat ik jouw buurvrouw kinderachtig vind…
Sorry…
Laat die kinderen!
Je kunt die vriendschap niet dwingen en in de loop van de schooltijd worden hun wereldjes alleen maar groter en krijgen ze meer vriendinnetjes/vriendjes…
Vind het al heel lief dat Roos haar handje pakte!
En op school is het nu eenmaal zo dat als de juf heeft gezegd, 2-aan-2, dat dat door die kids heel letterlijk wordt genomen…
Buurkindje krijgt vanzelf ook andere vriendinnetjes en ze kunnen idd ook met zijn 3-en spelen!!!
tjemig, wat een kinderachtige reactie van je buurvrouw.
Ik snap wel dat zij soort plaatsvervangende jaloezie voelt en dat ze het verdrietig vindt voor haar eigen dochterje, maar dan nog laat je je niet zo kennen…
Wat Bren ook al zegt, vriendschappen laten zich niet dwingen. En het is heel normaal voor kinderen van deze leeftijd dat ze erg van het rechtvaardige zijn en als er gezegd wordt dat ze met zijn 2-en moet worden gelopen, dan moet dat ook en NO WAY dat ze dan met zijn 3-en mogen. Kinderen van deze leeftijd nemen alles heel letterlijk wat er door juf gezegd wordt. Dus aan jou geen blaam.
Ik zou denk ik even afwachten of de buurvrouw bijtrekt en wellicht zelf vanmiddag naar je toe komt. Anders zou ik het op een goed moment zelf aankaarten en zeggen dat je het jammer en vreemd vindt dat zij jouw dochtertje uitscheld voor bitch en dat Roos niet het bezit is van het buurmeisje maar ook met andere kinderen moet kunnen spelen…
Ik wacht het idd wel ff af of ze zelf komt met iets van sorry dat ik zo overdreven reageerde…
Ze schold overigens niet mijn dochter uit maar dat andere vriendinnetje.
Ik ga zo Roos en buurmeisje van school halen, ze komt hier eten en dan spreek ik buurvrouw naschooltijd weer. Als ze niks zegt dan denk ik dat ik vanavond als de kids op bed liggen ff naar haar toe ga en een gesprekje aanga. Ik voel me hier rot door, ook doordat zij Roos 2 dagen naar schoolbrengt in de ochtend en op donderdagmiddag haar opvangt.
En ik snap best wel dat ze het heel sneu vind voor buurmeisje, dat zou ik ook hebben denk ik maar het zijn wel kids van 4 jaar …
Hè, rot joh.
Niet alleen voor jou, maar toch ook wel een beetje voor het buurmeisje.
Ten eerste omdat ze haar vriendin moet delen, en ten tweede dat ze zo’n moeder heeft die rare opmerkingen maakt…( )
Uiteindelijk mag Roos natuurlijk lekker spelen met wie ze wil. Laat ze dat gewoon onderling lekker uitzoeken. Ik begrijp wel de emotie van je buurvrouw (ook al is het niet netjes om het op deze manier te uiten), maar zij wenst voor haar dochter ook het allerbeste.
Ben je al gaan praten met haar?
Succes!
hoe is het afgelopen? heeft buurvrouw haar excuses gemaakt?
Nee, ik heb er verder niet over gesproken met de buurvrouw, toevallig hoefde ik tussen de middag niet op haar dochter te passen, ze was ziek thuis en had enorm last van de buikgriep, daardoor zal ze wel zo bot gereageerd hebben al is dat natuurlijk geen excuus.
Ik laat het maar zo, haar dochter gaat na pasen naar een andere klas en Merel en Roos komen bij elkaar in de klas dus dan is dat probleem meteen opgelost.
Toch kan ik het mij erg goed voorstellen dat je buurvrouw hier moeite mee heeft hoor…
Kinderen kunnen op deze leeftijd nogal hard voor elkaar zijn. Inlevingsvermogen zit er qua ontwikkeling nog niet of nauwelijks in.
Sommige kinderen kunnen heel erg trouw zijn naar één vriendinnetje toe. En als de andere partij meer open staat voor meer vriendschappen kan dat heel erg pijnlijk zijn voor een kind (…en misschien nog wel pijnlijker voor een moeder )
Ik merk af en toe dat kinderen heel gemeen tegen mijn dochtertje kunnen doen. Zodra dat gebeurt doet je moederhart zeer.
Maar ja… een paar uurtjes later doet zij het ook weer bij andere kinderen…
denk dat het een combi is van zien dat je kindje alleen staat en niet lekker voelen…
zou me er niet te druk over maken, maar mocht het weer voorkomen dat buuf zo reageerd dan pas haar erop aan spreken.
Vervelend zeg…overdreven reactie ook van die buurvrouw. Ik weet natuurlijk niet hoe ze het lachen van jou opgevat had (misschien kwam dat gewoon rot binnen),maar jij kan er toch niets aan doen?
Ik zou eerder eens kijken of er icm de juf niet iets te bedenken is. Ik weet dat ze zoch niet in vriendschappen van kids gaan bemoeien,maar als ik zo hoor dat zij niemand had om mee naar binnen te lopen,dat is wel naar…volgens mij was het aan de juf om daar op toe te zien…
Ik snap dat meisje wel…Jo zou hetzelfde zijn. In de rij sta je met 2 aan 2. Als daar een 3e bijkomt,dan mag dat niet (in zijn beleving,want het mag van de juf niet). Is niets bitscherigs aan…dat is gewoon de regel.
De juf had hier iets mee kunnen doen…
Iig is een kleutervriendschap een ruzie met je buurvrouw niet waard…hoop dat jullie daar samen uitkomen.
Je kan hooguit stimuleren dat ze wat vaker komt spelen als je dochter haar vriendin mee heeft…maar afdwingen kan nou eenmaal niet. Het moet wel van dat meisje zelf afkomen dat het met zijn 3-en ook leuk is. Straks heeft zij misschien een andere vriendin en dan is het probleem vanzelf opgelost.
Succes! Wel naar hoor…
Het zijn wel kinderen, denk dat de buurvrouw zich dat ook moet bedenken. Vind haar reactie naar jou toe wel erg overdreven, maar kan me haar gevoel ook wel voorstellen. Ze vind het sneu voor haar dochtertje en dat is toch heel normaal. Ze had wel anders kunnen reageren…iets zeggen van ‘‘Merel lief doen tegen elkaar he’’ Je mag een kind er wel op aanspreken vind ik dat ze lief moet zijn samen en ook samen moeten spelen.
Ik vind trouwens niet dat jij je dochter er op hoeft aan te spreken, die deed duidelijk haar best het buurmeisje erbij te betrekken…wat ik echt heel erg lief vind van haar :inlove: