vriendin in de MMM, hoe het beste ondersteunen

Dag dames, mijn beste vriendin zit in de medische mallemolen sinds een tijdje. Ik probeer haar zo goed als mogelijk te ondersteunen, door er voor haar te zijn, mee te leven, maar niet voortdurend te vragen hoe het nu is.

Toch ben ik heel bang iets te zeggen of doen dat haar extra kwetst.

Hebben jullie do’s en dont’s voor mij en alle andere meelevende vriendinnen??? :-*

De do’s zijn vooral interesse tonen en luisteren als ze haar hart wil luchten.

Niet oordelen en z.g goedbedoelde adviezen.

Door er gewoon voor haar te zijn als ze het nodig heeft, help je haar het beste.

Tuurlijk mag je er best naar vragen, maar ik denk als ze de behoefte heeft, ze zelf ook wel met haar verhaal komt.

In ieder geval, stilzwijgen en doen alsof het er niet is, lijkt me ook geen goede manier.

Wel lief dat je dit zo komt vragen hier. :thumbup:

Ik ben dus zo een die een vriendin heeft en mijn vriendin doet het errug goed! We hebben de deal gemaakt dat als ik wil praten ik mn mond open trek en haar bel. Door lichaamstaal weten we ook van elkaar of we het er wel of niet over willen hebben. Even een knuffel of een knipoog zegt vaak genoeg. Vind het wel dapper dat je deze vraag stelt!!

Wat ik niet waardeer is dat erover word gepraat buiten mijnrug om of waar mensen bij zijn.

Thanks voor de antwoorden dusver :-

Ik zal dus maar op dezelfde voet verder gaan, vind het gewoon zwaar klote voor haar (voor hem ook, maar daar heb ik minder mee) Ze is echt helemaal stapelgek mijn mijn ukken (peettante van de jongste notabene) en ze zou zo graag willen…

Maar luisteren kan ik heel goed gelukkig. En een knuffel op zijn tijd met een reep bonbonbloc lijkt ook wel te helpen.

Dank jullie wel, en jullie ook allemaal succes hopelijk lukt het snel :-

Ik heb wel een do’nt. Mijn vriendin en ik zitten beide in de MMM en we proberen elkaar vaak op te beuren door te zeggen dat het allemaal goed zal komen etc. Maar op een gegeven moment kun je dat niet meer horen omdat dat iets is wat we gewoon niet weten! Soms is het gewoon prettig wanneer iemand gewoon zegt dat het k*t is allemaal, en verder niet. Vervolgens samen ies leuks plannen ofzo. Afleiding is ook zooo belangrijk. Etentje, bioscoopje etc. (tijdens de ongi, wijntjes drinken!).

Maar je bent een hele goede vriendin denk ik wanneer je erover nadenkt en deze vraag hier stelt! En bonbonbloc is natuurlijk helemaal super!!

Hoop dat ze snel uit de mmm zal zijn!

Oh ja, wat ik ook altijd erg vervelend vind wanneer mensen de negatieve kanten op gaan noemen van het hebben van kinderen, alsof je blij moet zijn dat je ze nog niet hebt! (ookal geniet ik daar stiekem ook wel weer een van…heel even.)

Ik sluit me helemaal bij Ineke aan. Iedereen bedoelt het goed, maar het komt mij m’n neus uit wanneer mensen tegen me zeggen: nah, maar het komt wel goed. Ik heb ook een tweetal vriendinnen die dromen dat ik zwanger ben, maar ook dat kan ik niet meer horen. Zij voelen dan dat het allemaal goed gaat komen. Heel lief bedoeld en zelf denk ik ook te weten dat ik ooit wel zwanger raak, maar op dit moment is het k*t en dat is het enige wat ik van vriendinnen wil horen. Dat het klote is, dat ze begrijpen dat het zwaar is. Een knuffel, chocola en zo nu en dan een glaasje wijn…that’s all I need.

Wel erg lief dat je er naar vraagt, want ik begrijp ook van mijn vriendinnen dat ze het heel moeilijk vinden om het erover te hebben. Laat staan om mij te vertellen dat ze zwanger zijn. Maar dat hoor ik liever als eerste dan dat ik het uit medelijden als allerlaatste het te horen krijg.

In ieder geval succes!

Groetjes,

Sen

Bedach nog iets heel belangrijks, misschien wel het belangrijkste… vraag aan je vriendin wat voor haar de do en don’t zijn! Wij vullen ze ook maar in voor onzelf…

En eh. sen…het is inderdaad K*T!

Alles is wel zo’n beetje gezegd, maar je bent al een top-vriendin dat je dit hier komt vragen, super! :-*

Mijn tip:

Er naar vragen als je er zelf behoefte aan hebt. Dan krijgt zij een gelegenheid om haar hart te luchten. Maar probeer de goedbedoelde adviezen te vermijden, die komen keihard aan.

Ben het helemaal met Moon eens, jij bent gewoon een topvriendin dat je op deze manier probeert haar zo goed en zo kwaad als het kan te helpen. Echt super.

“Het komt goed� dat is een loze opmerking. Tenminste ik ervaar het zo, als een ander dat tegen mij zegt, want hoe weten zij dat nou. Ikzelf daarentegen zeg het tegen iedereen waar er over mee praat. En dan is het toch weer anders. De MMM-meiden onderling kunnen dat soort opmerkingen van elkaar hebben. Maar meiden die van een poep en een scheet zwanger worden kunnen zulke opmerkingen beter voor zich houden, hoe goed ze ook bedoeld zijn.

Kortom, een luisterend oor en een arm om je heen, dat kun je het beste gebruiken. En als er bij die arm om je heen een wijntje en chocolade hoort, lekker!!!

Ik hoop dat je iets met al deze goedbedoelde adviezen kunt.

Liefs, Es

Nogmaals dank voor jullie tips.

Zover deed ik het dus best aardig, maar ik zal in het vervolg wat extra letten op de dooddoeners zoals " het komt wel goed" Zeker omdat het bij ons idd in een vloek en een zucht raak was. Dat komt wel eens summier ter sprake vooral wanneer ze vraagt of wat ze voelt nu bij zwangerschap hoort of niet. Daar heb ik namelijk geen idee van. Ik weet niet hoe je je voelt als je hoopt zwanger te zijn terwijl je het niet bent, ik was het beide keren gelukkig.

Verder ga ik dus maar gewoon op dezelfde voet verder. Door op cruciale momenten kaarsjes op te steken en minstens met een sms-je te laten weten dat ik aan haar denk. Door op Ktdagen er gewoon maar te zijn, met wat lekkers en een trui die wel wat mascaravlekken kan verdragen.

Door mijn kids niet bij haar weg te houden, maar haar er juist wat extra van te laten genieten (dit heeft ze zelf als prettig aangegeven :wink: , het doet extra pijn, maar weglaten zou ze erger vinden)

En ook door morgen met haar en haar man (en de mijne en de ukken) lekker een week op vakantie te gaan

:mrgreen:

Dus meiden bedankt, hopelijk kunnen jullie snel elkaar goed nieuws melden. En hopelijk krijg ik ook ooit eens een stralende vriendin de iets te vertellen heeft op bezoek… :-