Vreselijke pijn bij voeden.. nu fulltime kolven

Hai meiden,

op 4 juli is onze prachtige dochter Jill geboren. Ze is helaas niet binnen het uur aangelegd vanwege mijn spoedsectio en de daarna benodigde controles. Toch hapte ze daarna meteen goed naar de borst, en de eerste 12 dagen liep de borstvoeding als een trein. Ik vond het heerlijk, genoot ervan, en Jill groeide er ontzettend goed op.

Tot een paar dagen geleden. Het voeden ging steeds meer pijn doen. Een beetje gevoelig is toegestaan, maar dit deed op een gegeven moment zooooveel pijn dat ik in huilen uitbarstte op het moment dat ze begon te drinken. En de uren daarna, als de pijn weer geleidelijk afnam (tenzij ik ernaar keek, dan deed het alweer zeer) zag ik alweer als een berg op tegen de volgende voeding. Mijn man vroeg of ik toch asjeblieft niet zo eigenwijs wilde zijn en een lactatiekundige in wilde schakelen. Zo gezegd zo gedaan, gisterochtend is hier een vrouw geweest en zij dacht heel sterk aan spruw. Heb ook wel kloven, maar dat moet niet voor zoveel pijn zorgen zei ze. Huisarts gebeld, allebei een tube gel gekregen (eentje voor Jill en eentje voor mij, beiden 4 x per dag smeren). Ook werd geadviseerd een kolf te gaan huren, om zo de komende week fulltime te kolven om zo de borsten wat rust te geven zodat ze kunnen genezen. Ik wil namelijk koste wat kost dat zij mijn voeding krijgt, ipv kunstmatige melk. Dan liever 24 uur per dag melkkoe zijn, ipv aan kunstmatige melk beginnen… Het kolven doet helemaal geen zeer, het voelt als een verademing.

Nu is mijn vraag: sinds vanochtend kolf ik nog maar net een voeding (ongeveer 110 mililiter) bij elkaar per kolfsessie (een halfuur tot er echt niets meer uit komt). Is dat normaal? Ik vind het vrij weinig. Ze gaat natuurlijk groeien als kool nu, en daar moet haar voeding natuurlijk op aangepast worden. Maar als ik nu maar net een voeding bij elkaar kan krijgen, gaat dat straks dan wel goedkomen als ze meer melk nodig heeft?

En zijn er meer dames die extreme pijn hebben gehad bij het voeden, waarbij gedacht werd aan spruw terwijl er geen witte plekken te zien waren? Hoe lang duurde het voordat je weer normaal kon voeden, of zijn jullie fulltime blijven kolven? En hoe hebben jullie op een makkelijke manier de gel in het mondje van de baby kunnen krijgen, zodat ze het goed binnenhoud?

Vandaag belde de lactatiekundige nog, ik heb haar deze vragen ook gesteld en ze vertelde me dat het kan zijn dat door de pijn van de afgelopen dagen, mijn melkproductie aan het teruglopen is. Ik moet nu de komende week 7 keer per dag kolven (ook al komt Jill maar 6 keer voor een voeding) om zo de productie op gang te houden, in de hoop dat het goed blijft gaan. Ze vertelde namelijk ook dat door mijn heftige bevalling en de pijn (dus de hele samenloop van omstandigheden) de melkproductie zó kan teruglopen, dat borstvoeding geven niet meer voldoende zal zijn.

Ik wordt er best onzeker van. Heb al een helse bevalling gehad (zie kraamtijd), en dat het me nu ook niet eens lukt om zelf mijn dochter te voeden doet me best veel pijn. Ik wil zo graag, maar die extreme pijn maakte het mij gewoon onmogelijk, ik kon zelfs niet meer van ons meisje genieten :cry: (nu wel weer hoor, maar ik ben de hele dag alleen maar bezig met kolven, uitkoken, smeren ivm de waarschijnlijke spruw, flesje geven, en ohja, ook nog even herstellen van de keizersnede) dus mochten jullie tips of antwoorden hebben, dan hoor ik het graag!

(sorry voor het lange verhaal, maar het is zo lastig uitleggen… :oops: )

hoi,

Ik heb ook zo’n pijn gehad, geen spruw werd er gezegd en ik ben ook gaan kolven, een aantal dagen. Daarna weer geprobeerd en toen ging het iets beter, minder pijn en zag minder op tegen het voeden. Ik denk dat het bij mij kloven zijn geweest die de pijn veroorzaakten. Maar wat kan dat pijn doen zeg!

Ik had niet genoeg voeding met het kolven dus kreeg ze geregeld een flesje kv.

Dus mijn enige tip is kolven, maar dat doe je al.

Succes en sterkte!

Ik heb in het begin ook erg veel pijn gehad bij het voeden…ook huilend liggen voeden en iedere keer vreselijk tegen de volgende voeding op zien… Dit ontstond niet opeens, maar was eigenlijk sinds het begin al zo. Ik was (en ben) ook heel lang bezig met een voeding; Jinthe ligt rustig een uur of langer aan de borst. Doordat ik er zoveel tijd aan kwijt was en doordat het zoveel pijn deed, had ik ook moeite om van haar te genieten.

Helaas had en heb ik onvoldoende borstvoeding voor haar (in het begin viel ze veel af en kwam maar niet aan), daarom krijgt ze behalve borstvoeding ook flesvoeding, want anders heeft ze niet genoeg. In het begin had ik daar heel veel moeite mee, maar inmiddels heb ik er wel vrede mee (al zou ik natuurlijk veel liever volledig bv geven…).

Bij mij is de pijn afgenomen sinds ik oxytocine neusspray gebruik voor de TSR (waardoor de borst ook beter leeggedronken kan worden) en sinds ik lecithine capsules slik (helpt tegen verstopte melkkanaaltjes).

Ik vind 110 milliliter met kolven niet heel weinig om eerlijk te zijn. :oops: (Ik krijg er in ieder geval niet meer uit.) Maar misschien kun je je productie opvoeren door vaker te kolven? Een kindje voert de productie ook op door vaker te drinken.

Het is allemaal heel (heel) vervelend, maar het belangrijkste is dat je van je kind blijft genieten! Misschien kun je bepaalde taken uitbesteden (dingen uitkoken kan je partner, als je die hebt, of een familielid of vriend(in) ook wel doen - al kost dat niet zoveel tijd met een magnetronsterilisator, maar misschien zijn er nog wel meer dingen die je uit kunt besteden)? Zodat jij de tijd hebt om van je dochter te genieten en aan je herstel toe te komen.

Meid het enige advies wat ik je kan geven probeer zoveel mogelijk te kolven.

En heel belangrijk schiet niet in de stress omdat je niet genoeg zou hebben.

Stress is erg slecht voor de bv en juist daardoor zou het terug kunnnen lopen.

In mijn ogen zou je dan beter nog iets van kv bijvoeden totdat de productie wel weer helemaal goed is.

Maar dat is nu nog helemaal nog niet aan de orde omdat ze genoeg heeft aan die 110 ml die je nu per keer afkolft.

Verder kan ik je neit helpen, vindt het al knap dat je kan kolven, bij mij komt er geen drup uit met zo’n apparaat. Dus dat vindt ik alleen al een applaus waard.

En nog gefeli trouwens met je mooie meissie :inlove: , ik heb gisteravond je bevallingsverhaal gelezen en jeetje wat heb jij het toch zwaar gehad :hug:

Sterkte ermee meis :-*

hoi meiden,

dankjullie voor de bemoedigende woorden en tips.

Inmiddels ben ik al zover dat ik me afvraag waarom ik mezelf zo gek maak. Ik heb elke kolfsessie (die inmiddels bijna een uur duurt) maar net genoeg om ons meisje te voeden, en aan een gestresste mama heeft zij ook niets. Daarnaast ben ik dus de hele dag niets anders aan het doen dan kolven, fles geven, alles uitkoken ivm de spruwverdenking, smeren bij haar en bij mij met de Daktarin-gel… en dan is het een halfuurtje rust, en dan kan ik weer beginnen met kolven (terwijl mijn borsten dan nog aan het rusten zijn van de vorige kolfsessie). Al dat getrek aan die tiet… ik ben het gewoon zat.

Zo valt er voor mij weinig te genieten, en ik denk er sterk over om maar gewoon over te gaan op flesvoeding. Ik merk gewoon dat ik op begin te raken, en dat komt ons meisje ook niet ten goede… :cry:

Ik kan me goed voorstellen dat je overweegt om over te stappen, hoor…heb ik ook (nog steeds). Ben nu ook bijna de hele dag alleen maar bezig met voeden en met het geven van de fles (met flesvoeding) ben je veel sneller klaar en houd je een hoop tijd over voor andere dingen. En het scheelt ook veel gedoe qua pijn ed…

Het belangrijkste is inderdaad dat je kunt genieten van je dochter! Er worden zoveel kinderen groot op flesvoeding, dat is heus een goed alternatief voor borstvoeding.

Eventueel: is een combinatie geen optie? Dan krijgt je meisje wel het goede van de borstvoeding binnen, maar hoef jij niet de hele dag door te kolven ed? Natuurlijk weet je van te voren niet of je productie dan terug loopt, maar als je toch al mogelijk over wil stappen op flesvoeding, is het misschien toch het proberen waard?

dat zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen, bijvoorbeeld overdag kolven en dan 'snachts (voor zover ze komt voor een voeding :mrgreen: ) een kunstmatige voeding geven… of om en om, de ene voeding kolven en de andere voeding een gewoon flesje…

Misschien dat ik maandag even de lactatiekundige terugbel, zal ik het met haar nog even over hebben.

Bedankt voor de tip!

Meis, zoals je weet heb ik ook weer spruw gehad en dat was zonder witte plekken. Ik heb T.uu.r er gelukkig ook niet mee besmet, dus hij kreeg alles preventief.

En wat betreft dat 4x per dag. Gewoon een “erwtje” in haar mondje doen na elke voeding en ook na elke voeding op je tepels smeren. Dat zet veel meer zoden aan de dijk…

Succes meissie!

thanx wijffie je bent een schat!!!

dankjullie voor de lieve bemoedigende berichtjes… ik heb vanmorgen weer contact gehad met de LK, mijn melkproductie is de das om gedaan :frowning: ik kolf per sessie nog maar met heel veel pijn en moeite 80cc (ipv de 110 van tot en met gister). Jill heeft er niet genoeg aan, en ook voeden met een tepelhoedje gaat niet. Advies van de LK in overleg met de VK (die ook op de hoogte is gebracht), is om nu geleidelijk over te gaan op flesvoeding. Ze krijgt nu gewoon niet genoeg binnen, met als gevolg een onrustige en ontroostbare baby :frowning: En ook omdat ik in een PPD terecht dreig te komen (door de combinatie van alles bij elkaar, die BV die niet meer wil, en die helse bevalling, waar we overigens vrijdag een gesprek over hebben in het zkh), en wat heeft Jill nou aan een ongelukkige mama :frowning: dus dan maar veel liefde en goede flesvoeding, ipv een een ongelukkige mama en te weinig voeding…

Ik mocht van de VK in mn handjes knijpen, omdat veel mama’s na een keizersnede helemaal geen melkproductie krijgen (??? was nieuw voor mij…), en Jill heeft toch maar mooi een dikke 2 weken mijn melk gekregen. Daar mag ik trots op zijn, zeiden ze! Dus dat doen we dan maar… en voor de kloven mag ik nu met Miconazol creme gaan smeren, omdat Jill nu toch al een tijdje niet aan mijn borst zit…

Dus helaas, met pijn in m’n hart moet ik opgeven en ook aan m’n eigen herstel gaan werken. Maar ik ben ervan overtuigd dat Jill vast ook wel een grote sterke meid wordt door flesvoeding!

Vervelend dat het niet lukt, zeker na al die moeite die je gedaan hebt! Ik weet hoe het voelt en ik vind het heel knap dat je de beslissing hebt genomen om over te stappen op flesvoeding. Ik denk dat het je een hoop rust zal geven en Jill zal het er vast ook goed op doen! En inderdaad, veel liefde en een gelukkige mama is het allerbelangrijkste!

En ik vind dat de vk gelijk heeft dat je heel trots mag zijn dat je toch twee weken borstvoeding hebt gegeven!

wat jammer zeg!

Je hebt er wel alles aangedaan of voor gedaan :thumbup:

dankjulliewel, doet me goed om jullie berichtjes te lezen. Ze heeft net voor het eerst een Nutrilon-flesje gehad, 95ml om eerst even te wennen (en niet meteen een te grote hoeveelheid binnen te krijgen, ze moet normaal 105ml maar dronk de afgelopen dagen minder) en die ging in z’n geheel in 1 teug naar binnen :shock: daarna 2 grote boeren en toen viel ze als een blok in slaap. Ik ben gaan kolven, zodat ze vanavond de laatste fles BV krijgt, dan kan ik weer gaan kolven (dan zit er weer 4 uur tussen) en dan als ze vannacht komt, weer een Nutrilonflesje. En dan morgenochtend mag ik weer gaan kolven, dan om de 4,5 uur, en dan elke dag een halfuurtje langer uitstellen zodat we geleidelijk over kunnen op volledige Nutrilon. Heb de standaard 1 genomen, even kijken hoe ze het daarop doet. Wilde niet gelijk aan de hypo-allergeen ofzo, ikzelf heb nooit flesvoeding gehad maar kan wel tegen koemelk (nu, weet niet hoe dat vroeger was) en mijn man heeft ook nooit een allergie voor koemelk gehad. De kans dat Jill er last van heeft schijnt dan klein te zijn…

Nouja, het geeft mij iig al meer rust nu ik zeker weet dat ze genoeg krijgt en nu maar hopen dat ik op een goede manier mijn BV-tijd af kan sluiten. Kort maar heftig, zullen we maar zeggen…

Paco meissie, 'n hele dikke :-* en :hug:

Ik heb het echt met je te doen! Eerst een helse bevalling, pijn bij het voeden en dan ook nog een terug lopende productie…

Ik vind je een topper hoor!

Idd, je hebt haar toch maar even 2 weken zelf gevoed! :thumbup:

En echt, kinderen worden ook groot, gezond en gelukkig met flesvoeding hoor!

Ik had met Tycho ook dat ik tenkoste van alles bv wilde geven en dit heeft heel veel onzekerheid, stress en tranen gekost destijds!

Nu wilde weer de bv niet op gang komen… :cry: Ons mannetje is nu 4 dagen en vandaag begint het een beetje op gang te komen.

Alleen wil/kan hij niet goed aan de borst drinken, omdat we zijn gaan bijvoeden met een sonde slangetje op mijn borst wat gemakkelijk gaat. Nu moet hij ervoor werken en helaas is meneertje lui geworden en wacht hij af wanneer de voeding komt en zuigt hij er niet krachtig voor.

(komt overigens door een te kort tongriempje, is inmiddels doorgeknipt)

Wat ik wel weet is dat ik deze keer ook niet zover ga als met Tycho. Dat kan ook niet als er al een kindje rond loopt. Ik wil idd genieten! Dat vind ik het belangrijkste. Het gaat al zo snel! Ik wacht dus ook ff af wat het gaat doen en als het niet lukt rechtstreeks aan de borst dan houdt bij mij het ‘verhaal’ bv ook op helaas… Ik kan gewoon niet voeden en gaan kolven als Tycho ook nog rondloopt. Kost teveel tijd en die tijd kun je ook investeren in je kind(eren)! :inlove:

Meis, ga lekker genieten en denk aan jezelf!

Ohhh meid door al het gedoe hier, heb ik helemaal gemist dat je al bevallen bent :inlove: van harte gefeliciteerd met jullie zoontje en broertje! Leuke naam weer :inlove: en wat is het lekker snel gegaan zeg!! Goed gedaan! :thumbup:

En inderdaad, het zit wel echt allemaal tegen he hier haha. Eerst die pokke-bevalling, toen het gedoe met die spruw en pijn… en dan nu die productie… maar ze maakt het zelf nu al allemaal goed, ze ligt heerlijk tevreden te slapen en ikzelf merk dat nu we het besluit genomen hebben, ik al rustiger wordt en wat relaxter. Nu mag die enorme roze wolk wel langskomen :inlove: