Vreselijk ochtendritueel

Hier beginnen we iedere morgen standaard met een hoop gedonder en geschreeuw aan het ontbijt.

EN IK BEN DER ZO KLAAR MEE!!!

Wessel is van mening dat hij zijn korstjes van het brood niet op hoeft te eten, of soms uberhaupt zijn brood moet op eten.

Ik blijf aandringen en pushen dat hij WEL moet eten.

Kortom het eindigt hier altijd in een super chagerijnige moeder en een jankend kind.

BEN DER ECHT ZO KLAAR MEE…dus wie herkent dit en heeft tips.

niet pushen, geeft een hoop rust…

Wel regel als bijv 'geen brood eten tijden ontbijt-lunch e.d. dan ook geen

koekjes als tussendoor. Wel fruit natuurlijk.

Of zou hij mss wat anders willen eten als ontbijt? fruit/pap?

Olijf at ze ook nooit… maar spelenderwijs eet ze die krengen nu steeds vaker en beter.

Ik vind het niet zo boeiend eigenlijk.

Nooit een strijd maken om eten… Het heeft gewoon echt geen zin, mijn ouders deden het vroeger ook altijd wel bij mij en dat heeft allemaal niets geholpen. Ik ben pas normaal gaan eten toen ik t huis uit ging en voor mezelf ging koken haha :slight_smile:

Hier een meisje wat wel wil eten, maar tussendoor nog vanalles anders wil doen. Dus hier is het “ok, dan eet je maar langzaam, maar dan kun je geen tv meer kijken, want dan moet je meteen na het eten weg”. Als ze niet wil eten, ook prima, dan eet ze maar niet, maar dan ook niets extra’s in de brooddoos voor school. Ze blijft 's middags op de overblijf en in haar lunchbox doe ik meestal wat lekkers, een klein snoepje of een chocolaatje of zo. Eet ze 's ochtends niet, dan ook niets extra’s bij de lunch.

Korstjes van het brood worden hier ook bijna nooit op gegeten. Hier nu de regel dat als ze twee broodjes op heeft en er nog eentje wil, ze eerst de korstjes van het laatste broodje moet opeten. Wil ze dat niet, dan is ze ook klaar met eten.

Succes, ik zou echt stoppen met ruzie maken er over. Eten is 1 van de dingen waarmee kinderen een machtsspelletje kunnen spelen. Niet intrappen :wink:

eten is dus net het enige waar we hier geen ruzie over maken in de ochtend… en inmiddels trek ik me ook niks meer aan van ‘ik wil me niet aankleheeeheeeheeden’ … dan ga je maar in je pyjama naar school :wink:

Als ik ergens geen zin in heb dan is het idd dat gehakketak in de ochtend, dan begint de dag niet lekker en vaak wordt het dan niet eens beter ook in de loop van de dag.

Zou idd eens proberen of hij niet iets anders wil eten in de ochtend? Kindje van vrienden van ons eet in de ochtend een cracker en een stuk fruit.

Mijn tip is om er geen issue van te maken. Hoe minder ik er aandacht aan besteed hoe beter ze eten. Het komt echt wel weer en ze krijgen echt wel genoeg binnen. Je kids heb je er niet mee. Het interesseert hun niks dat je er boos om wordt en zien het alleen als een spelletje. Zelf heb je er stress en irratie door.

In mijn ogen moet het aan tafel gewoon relaxed en ontspannen zijn (natuurlijk moet er ook weer niet gegooid worden met eten) en dan komt het vanzelf een keer goed.

Hier ook altijd drama heb nu zoiets van eet je niet heb je pech als je wel trek hebt. (ook vanochtend ligt er nog 1/3 van haar broodje op het bord)

Heb hier 's ochtends 4 kids rondlopen (oppaskids) en heb echt geen zin meer om steeds te zeggen toe nou, eet eens door, schiet op…

Merk ook hoe meer ik dram erover hoe slomer ze gaat :mrgreen:

Nu is het gewoon van Mam ik wil geen brood meer, Oke is goed ga dan maar wat drinken-wc-schoenen aan ofzo en we gaan door met de dag… sinds ik zo doe is het minder gestress in de ochtend en ben ik meestal ook nog optijd op school haha

Die eeuwige strijd om korstjes… Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Wil je geen korstjes? dan eet je ze toch niet… En zo worden hier de korstjes eigenlijk wel altijd gegeten.

(ik at ze vroeger ook niet en vind het nu zo’n beetje het lekkerst aan de hele boterham)

Ik zou toch mooi mijn ochtend niet laten verknallen door een paar korstjes.

het word saai… maar ook hier maak ik me niet druk om korstjes… lekker boeien ook… is me geen ruzie waard.

Ons gezin is voor een deel samengesteld uit ochtendmensen (manlief en Peter) en uit avondmensen (ik, niek en Mies.)

Ik smeer hier bammetjes, doe ze dubbel, gooi ze elk op een bordje en ze mogen van mij dan aan de salontafel eten. Ben heel lomp want ze mogen niet zo heel veel kiezen s’ morgens… jam, appelstroop of smeerworst.

Voor de anti korst eters hier (niek en Mies) knip ik ze er gewoon af… gehakketak zit ik niet op te wachten.

Uitgebreid aan tafel eten met allerlei keuzes doen we dan weer tussen de middag… ze weten niet beter, dus dit werkt voor ons het beste.

Peter roept vaak dat hij niet wil aankleden en idd… ik zeg… joh, doe je het lekker niet, ga je lekker in je blote onderbroek naar school. mama zal er niet om worden nagekeken hoor…

Soms betekent dit dat hij 5 voor 8 ineens rap aangekleed moet worden… maar meestal gaat hij half spelend en half sukkelend toch zich aankleden, doet hij dan wel 30 minuten over ofzo, maar ik zeg er niets van.

Ik ben zelf echt geen ochtendmens en het moet zo makkelijk mogelijk allemaal.

Loslaten is het woord denk ik… als ze 18 zijn eten ze heus wel korstjes en zo niet… dan halen ze ze toch lekker zelf eraf :mrgreen:

Met de oudste van vier heb ik alle “broodfases” al gehad. Gewoon eten zonder zeuren, zonder korstjes, alleen de korstjes, zonder boter, zonder beleg, zonder beleg maar wel met boter … en nu … eet ie ze gewoon weer helemaal.

Nu hij zelf mag smeren, eet ie alleen maar meer.

Wat hier op schooldagen heel goed werkt…

We eten gewoon aan de grote tafel en als ze klaar zijn (1 boterham en 1 beker jus) mogen ze nog even tv kijken voordat we naar school gaan. (en kan mama rustig de tasjes vullen).

Dat betekend dus dat ze klaar zijn, dus ook aangekleed. Het scheelt mij echt veel stress en het tweede voordeel is dat ze niet alles weer opentrekken om mee te spelen zo kort voordat we gaan

:oops: :mrgreen:

Die van mij is nog wel jonger, maar ik maak er ook geen probleem van. Hij eet nu al dagen amper brood, maar hij krijgt wel net als anders als tussendoortje 's morgens een banaan of appel ofzo, en 's middags een koekje. Ik ga gewoon verder met het ritme dat we hebben, maar brood eet hij dus zo goed als niet. Hij krijgt wel elke maaltijd 2 boterhammen voor zijn neus, en zodra hij weer uit de kinderstoel wil, mik ik het brood weg. Hij hoeft het echt niet, nouja, dan niet. Ik kan hem natuurlijk nog niet aanleren dat geen brood ook geen koekje is, dat snapt hij nog niet denk ik.

't Wordt saai…van eten geen gedoe maken. En zeker niet 's ochtends vroeg :wink:

Hier ook een slechte eter, die is vanavond met een halve slavink en een toetje achter d’r kiezen naar bed gegaan. Wij hebben ook van alles geprobeerd (en proberen soms nog wel eens wat, hoor). Maar uiteindelijk wil ik dat eten vooral ook gezellig is. Als het niet gezellig is, gaat een kind er zeker niet van eten, lijkt mij.

Wil je toch dat Wessel wat eet, maar niet meer dat gedoe, dan zou je bijv. kunnen kiezen voor iets anders als ontbijt. Crackers, beschuit, brinta, wat 'ie ook maar lekker vindt.

Succes ermee, meid!

je zit in een machtstrijd, gewoon los laten. ja, dan eet hij een paar dagen geen of minder ontbijt, daar valt hij heus niet van om. als hij doorkrijgt dat niemand er op reageert is het niet leuk meer en gaat hij vanzelf weer ontbijten.

wat keuzes geven helpt hier ook wel (en dan weer niet teveel): wil je beleg A of B. en zelf de boter laten smeren. dan eet hij het ook veel liever op :thumbup:

sterkte!

ER mag hier wel wat gekozen worden bijvoorbeeld brood of 2 rijstwafels maar tegen lasse (sinds hij naar school gaat) is het niet gegeten dan niet naar school - nou dan eet hij wel.

Nena is twee en bij haar houdt ik me er eigenlijk niet zo mee bezig. Ik biedt van alles aan door de dag heen en zie wel wat er in gaat en wat niet.

Maar net als vele van mijn voorgangsters zou ik toch niet zo’n drama maken van die korstjes.

Over eten, slapen en dat soort zaken maak ik nooit ruzie want je wint het toch niet of je krijgt er problemen van (raar eetgedrag etc.)

Hier mogen ze de korstjes laten liggen maar dan krijgen ze gewoon geen 2e broodje of rijstwafel oid. Afspraak is heel duidelijk en ik maak er ook niet meer woorden aan vuil dan nodig is. Werkt prima voor ons allemaal.

Saai,maar sluit me aan…

Jo eet geen korstjes (soms wel) krijgt dus een extra boterham om toch meer binnen te krijgen (wat hij dan wel eet). Eli at voorheen wel alles,maar ziet dat Jo het niet hoeft,dus doet het ook niet…

Heel soms betrap ik ze er op dat ze ze wel eten…

Ze verhongeren zichzelf echt niet…

Ontbijt is kort en gezellig…wat ze precies eten is bijzaak…

Wat je zou kunnen proberen is een tijdje afwisselen met crackers of beschuit…of muesli/cruesli/kellogs bijv. zit ook best veel in…

Hier krijgen ze soms van die minipakjes kellogs…gaat er in als pap…

Hoe langer je het negeert hoe makkelijker ze het straks vanzelf weer gaan doen…

Frusti is het wel,maar alternatieven voor brood zijn er ook zat…