Vreemde vlinder met snuit? Het was een kolibrievlinder!

We zagen gister een heel vreemd beestje in onze lavendel. Mijn 1e gedachte was “het lijkt wel een kolibri” maar das natuurlijk wel heel vergezocht. Het leek een soort vlinder, maar wel een aparte. Het vloog rond, van bloem naar bloem, maar niet fladderend zoals vlinder. Boven een bloem ging ie heel stil hangen, maar daarbij zijn vleugels vliegensvlug heen en weer (zoals vlinder dus juist niet kunnen). Het had een hele lange “snuit” vanuit het raam dus afstand van een meter ofzo gezien leek het wel een cm of 2. Vandaar mijn kolibri gedachte, omdat het een snavel leek. Het hele beestje was zo groot als een citroentje of andere vlinder van die maat.



Google levert nog niks op, iemand een idee?

De kolibrievlinder :slight_smile:



Kolibrie vlinder?

Ze bestaan hoor! :mrgreen:

Ik kwam bij een wolzwever terecht, maar die lijkt er niet helemaal op… toen kwam ik bij een kolibri vlinder en ik zou eigenlijk zeggen dat dat m is, maar las dat ie zelden in Nederland voorkomt, dat zou dan wel vreemd zijn toch.

Hebben wij ook wel eens in de tuin gehad. Echt een hele bijzondere vlinder vond ik :smiley: .

Aha… je had 'm ook gevonden.

Zeldzaam is niet onmogelijk toch? Heb je al foto gegoogled en vergeleken?

Ja, het was een kolibrie vlinder! Foto’s op wikepedia, met dank aan bovenstaanders voor de link :wink: kloppen precies en daar staat dat ie dus wel voor kan komen! Wat grappig!

Leuk he! Wij hebben ze ook weleens in de tuin :thumbup:

wat apart… ik had ze nog nooit gezien…

ik heb em ook nog nooit gezien.

Bijzonder dat je em tegenkomt als ie zeldzaam is.

Wij hadden hem ook eens bij mijn ouders in de tuin. Schrokken in eerste instantie zelfs :shifty: maar toen op www gekeken en toen was’t mysterie opgelost :mrgreen:

Waanzinnig beessie :inlove:

Nu nog een x een bezoekje krijgen als de eos in de buurt is 8)

Wij hebben hem ook jaarlijks in de tuin :inlove:

Het is me alleen nog niet gelukt om er een foto van te maken.

zo’n beest zat deze week op mijn raam, vond het echt een enorm groot eng beest :shifty:

En wij hebben hem in huis gehad…

En die was groooooooooooooooot!!!

Ik vind alles wat beestjes betreft echt griezelig haha…

Mn vriend heeft hem in een beker gedaan en weer weg laten vliegen buiten…

Het mooie was, manlief (natuuranalfabeet) riep me en zei wat is dat nu voor beestje? Hij dacht een vlinder, en het eerste wat ik dacht was het lijkt wel een kolibrie. Samen staan kijken, ging echt van bloem naar bloem, fototoestel erbij, maar kreeg m niet erop en toen was de “vogel” weer gevlogen. Als ik op wikipedia lees zijn ze toch niet zo heel zeldzaam. Was wel een apart beestje, zo mooi om te zien dat die vleugeltjes in mega tempo zwiepten om toch stil te blijven hangen en dan niet als andere vlinders in of op de bloem maar er echt boven met snuit erin. Leuk!

Wow wat een grote vlinder, die heb ik echt nog nooit gezien! Wel mooi trouwens :shock: :mrgreen:

Op youtube staan er ook een paar.



mooie beestjes trouwens :vlinder:

Gaaf zijn ze he :inlove: Heb er vorig jaar in Franrijk een gezien en die een tijdje kunnen volgen in de bloembakken :thumbup: Gelukkig had ik de camera bij me (en hub die op de kindjes lette :shifty: :lol: ) Ik heb ze zelf helaas nog nooit in Nederland gezien, hopelijk als we een vlinderstruik krijgen :wink:

































Even op you tube gezocht,echt mooi om te zien zeg :inlove: het is net een klein vogeltje.