Vreemd: gedwongen testen ondanks Puregon

Hai allemaal,

Ik zit in een IUI-traject waarbij ik 66 e.h. Puregon moet spuiten. Op dag 3 van mijn nieuwe cyclus moet ik altijd opnieuw beginnen met spuiten. Het stomme is dat de fertiliteitsarts mij op het hart heeft gedrukt dat ik altijd, menstruatie of niet, op dag 18 na de inseminatie mòèt testen. Dit omdat je een bb-zwangerschap kan hebben waarbij je dus wel ongesteld wordt. Aangezien ik altijd al na een dag of 13 na mijn ovulatie ga menstrueren, ben ik op dag 18 alweer een aantal dagen aan het spuiten. Maar de zwangerschapstesten slaan dan positief uit van de Puregon :? dus wat heeft dat dan voor zin? Ze hebben me gezegd dat je beter niet éérder dan die 18 dagen kan testen omdat de test dan nog positief kan zijn van de Ovitrelle (die de eisprong moet opwekken).

Moeten jullie dat ook? En hoe gaat dat bij jullie?

Gr. Anouk.

Toen we IUI deden, hoefden we niet verplicht elke keer te testen. Dus dat deed ik dan alleen als ik overtijd was en dacht misschien zwanger te zijn. Met de IVF en ICSI moest ik wel beide keren op de 15e dag na de terugplaatsing een bloedonderzoek laten doen, ook als ik ongesteld was geworden. Dit om uit te sluiten dat je een baarmoederlijke zwangerschap hebt.

Ik wist niet dat zwangerschapstesten positief uitslaan door Puregon. Ik dacht dat dat alleen maar met Pregnyl/Otrivelle zo was. In Puregon zit toch geen zwangerschapshormoon, waarop de test reageert? :think: Heb je dit al eens nagevraagd in het ziekenhuis? Want als dat zo is, dan heeft testen inderdaad geen zin.

Ik hoefde ook nooit te testen tenzij ik niet ongi was geworden

En toen ik dus niet ongi was en mijn test positief was moest ik ook nog een bleod test doen om te zien of ik idd wel zwanger was.

Daarin zagen ze de 1e keer dat t een miskraam zou worden ( te weinig hcg in t bloed) en de 2e keer was de bloed test wel ok.

Ik wist het niet totdat ik een test deed en die sloeg vaag positief uit. Ik schrok me rot en deed gauw nog een test. Ook die sloeg vaag positief uit, en het waren kwaliteitstesten (ClearBlue) dus niet zomaar vals positief te noemen. Ik heb op de bijsluiter gekeken en daarin stond beschreven dat Puregon inderdaad vals-positief kan aanslaan op de zw-test en dat alleen een arts kan vaststellen of er sprake is van een zwangerschap bij Puregon-gebruik.

Is toch raar dat ze dat wel blijven benadrukken dat je na 18 dagen na je inseminatie moet testen, of ligt dat nu aan mij?

Dat is inderdaad vreemd ja. Dure extra kostenpost ook.

Wij mochten na 14/15 dagen testen, als ik nog niet ongesteld was.