Vragen over zoontje 2 jaar

Hallo ik hoop hier ervaringen te lezen. Mijn zoontje van net 2 heeft een spraak en ontw.achterstand met wat ‘bijzondere’ kenmerken. Hij heeft met mij, zn vader, mijn broertje en oma’s wel oogcontact (niet constant maar het is er wel). Houdt van knuffelen en zoekt ons op als hij getroost wil worden. Hij brabbelt en zegt alleen nog mama en soms nee. Het is een lief mannetje maar heel erg druk. Is constant aan het spelen rennen lopen klimmen. Kan bijna niet stil zitten. Alleen als er een tekenfilm op staat kan hij rustig zitten en kijken. Hij heeft ook elke avond inslaap problemen hij is dan te druk om de knop om te zetten en te gaan slapen. De bijzondere dingen die hij doet is bijv niet met speelgoed spelen zoals het hoort (gaat laatste tijd wel beter door logo en fysio, hij onderzoekt en voelt speelgoed nu wel) heeft geen geduld om te puzzelen, gooit met speelgoed en wordt soms driftig. Verder speelt ie samen kiekeboe, of spelletjes en heeft dan ook contact met je. Hij kan goed tegen veranderingen en is niet angstig. Ook dagjes weg met hem gaan goed. In nieuwe omgevingen gaat hij op onderzoek uit en buiten kijkt hij nieuwsgierig om zich heen. Hij gaat niet naar psz of creche. Wil dit wel zsm gaan regelen, denk dat dit hem heel goed zal doen. Wie herkent zij of haar kind in mijn verhaal? Moet ik al gaan denken aan stoornissen, adhd pdd nos dcd (hij loopt houterig). Ik hoop op reacties ook graag positieve verhalen. We staan op de wachtlijst van MEE, maar het duurt best lang nu dus wil ik De Opvoedpoli gaan inschakelen omdat zij redelijk snel werken. Heeft iemand ervaring met hen?

Ik herken wel eea in je verhaal…



Zal je straks een PBtje sturen.

hallo pooh80.



Ik herken veel in jouw zoontje, alleen het slecht inslapen niet.



Toen mijn zoon naar de peuterspeelzaal ging viel hij gelijk op tussen de andere kindjes.En dan vooral omdat hij van het één naar het ander rende zonder ergens echt mee te spelen.



Wij hebben intergale vroeghulp van MEE ingeschakeld en dat heeft ons veel geholpen.



Inmiddels heeft onze zoon de diagnose adhd/pdd nos.



Natuurlijk moet je niet gelijk aan een stoornis denken maar het is zeker goed om je gevoel te volgen en hulp in te schakelen.



gr. inge

Ook ik herken er wel wat van, alleen lijkt het bij onze zoon echt te zitten in gehoorproblemen die gedragsproblemen veroorzaken en niet andersom. Jesse gaat vanaf volgende week logopedie krijgen om te kijken of we dit een beetje bij kunnen draaien en daarmee ook de hoop dat hij meer contacten gaat leggen.

Bedankt voor jullie reacties. Mag ik vragen wanneer jullie kindjes gingen praten? Op welke leeftijd? @ inge mag ik vragen wat jij merkte aan het gedrag van je zoontje? Misschien herken ik wat symptomen.

Hij begon met 3,5 pas echt met praten. daarvoor brabbelde hij hij wel maar onverstaanbaar.

Tussen de 1,5 en 2 jaar merkte ik op dat hij toch wél heel druk was.

Toen hij voor het eerst naar de psz ging viel me op dat hij anders was als de andere kindjes.

Hij rende van het ene speel goed naar het andere maar speelde nergens mee. Als hij er mee speelde dan gooide hij ermee.

verder was hij wel heel gemakkelijk in veranderingen en ook heel sociaal.



Omdat adhd in de familie voorkomt dacht ik meteen daar aan.

ik heb dit met de juf van de psz gedeeld en die wuifde dit weg.

Maar toen hij 3,5 was gaf ze toch aan dat regulier onderwijs er niet in zat.

Ik heb toen intergrale vroeghulp in geschakeld en hij heeft daarna tot zijn 5e op een medisch kinderdagcentrum gezeten.



Daar kreeg hij de diagnose pdd-nos.

en afgelopen maart heeft hij dan ook de diagnose adhd gekregen.



jouw zoontje zit in een lastige leeftijd. Het kan gewoon peutergedrag zijn. of hij heeft er last van dat hij zich niet verbaal uit kan drukken.

Maar vertrouw je gevoel. Als er idd. iets met je zoontje is , is het alleen maar fijn dat je er vroeg bij bent.

Jesse begint nu eindelijk een beetje te praten, hij is nu 2,5. Papa, mama, auto, bal, voet, neus, enz. komen er sinds 1,5 maand ongeveer uit ( daarvoor echt amper iets!) en nu komen in ene af en toe 2 woords zinnetjes. Hij loopt naar wat in begrijp van consultatiebureau, kinderdagverblijf, en audiologisch centrum ong. 1 jaar achter met spraak.

Waarom zou je aan een bepaalde stoornis willen denken? Als ik het verhaal lees, denk ik aan een actieve peuter die de wereld aan het ontdekken is.

Mijn neefje was pas 3 toen hij begon te praten, die kletste je de oren van de kop toen hij door had hoe het moest.

Ik heb het idee dat ze tegenwoordig steeds vroeger dingen moeten kunnen.

Hoi Pooh,



Ik was benieuwd hoe het met je zoontje gaat? Heb je al contact gehad met de opvoedpoli?

Is hij al voor uit aan het gaan wat betreft zijn spraak/taalontwikkeling?

Hoi marieke-dm, zie nu pas je berichtje was een tijdje niet online. We staan nog steeds op de wachtlijst. Jammer dat het allemaal zo lang moet duren. Mijn zoontje zegt nog steeds geen woorden maar het lijkt soms wel alsof hij met een eigen taaltje praat. Kan er nog niets van maken helaas. Hij wil wel maar het lukt hem niet. Hij gaat deze week wennen op de creche. Wat we nu zien is dat hij wel op kindjes reageert. Hij gaat naar ze toe en raakt ze vaak aan. Heel onhandig en hij weet niet hoe hij contact moet maken maar hij probeert het wel op zijn manier. Dat vind ik ook weer een positief iets. Alleen met onbekende volwassenen klapt ie totaal dicht. Heel vreemd maar goed nu hij vaker onder de kindjes is hoop ik dat zn spraak snel op gang zal komen. Ik merk wel dat hij anders is dan de andere kindjes maar dat komt denk ik door zijn ontwikkel en spraakachterstand. Hoe gaat het met jou en jouw zoontje? Zie jij vooruitgang bij hem, ik hoop het zo. Ik ga zo direct jouw topic weer even bijlezen. Groetjes