Vragen over kolven e.d.

Hoihoi,

ik heb wat vragen met betrekking tot kolven, hopelijk kan iemand mij helpen?? :slight_smile:

ik heb vandaag voor het eerst gekolfd en welliswaar dik 30 cc uit mijn borst gekregen! Ik ben daar natuurlijk helemaal blij mee :dance: , want het is iig een begin :wink:

Manlief heeft tegelijk de fles gegeven aan mn kleine meid en ze dronk het gelijk op…na eerst een minuut kijken wat het was :smiley: daarna heeft ze gewoon aan de borst verder gedronken tot ze genoeg had :wink:

Ik gebruik de kolf van mn schoonzus deze heb ik in de vaatwasser gedaan, inclusief flesjes. Daarna heb ik ze in een pan met water gedaan en deze laten koken en dik 5 minuten hebben ze er in gezeten.

nu heb ik de volgende vragen…

!) ik heb net vanavond voor het eerst gekolfd en dus flesje en kolf gebruikt, is allen afspoelen met koud en heet water voldoende of moet ik ze nu ook echt uitkoken en afwassen?

Aangezien ik vandaag de kolf niet meer gebruik en morgen pas weer…

2) als ik de kolf meerdere keren per dag gebruik is dan alleen omspoelen voldoende??

3) als je alles uitgekookt hebt waar laat je de flesjes dan die op dat moment steriel zijn? Als je ze op de aanrecht laat staan, lijkt het me dat ze niet meer steriel zijn :think:

4) ik weet dat als je op een dag meerdere keren gaat kolven dat je dit dan kan opsparen op een dag en dan in de vriezer kan doen. Ik weet ook dat je elke kolfbeurt ff moet laten afkoelen en dan bij elkaar in kan gooien. Maar hoe zit dit als je een voeding uit de vriezer haalt. Bijvoorbeeld 160 cc en je hebt maar 80 nodig voor 1 voeding, kan je dan alles laten ontdooien in de koelkast en bij 80 cc er uit halen voor 1 voeding en 1 voeding van 80cc er uit halen voor een andere voeding? Of mag dat niet?

5) wat is het beste om te doen met kolven? Na elke voedingsbeurt die je met de borst geeft?

6) mag je ook als kolft 1 borst doen en die wil niet meer en dan door gaan naar de andere borst? Of mag dit niet i.v.m. andere melk per borst?

nou ja zoals jullie zien heel veel vragen, ik hoop zo dat iemand me even kan helpen, want ik word een btje onzeker van het kolven en wil het zo goed mogelijk doen. En vooral zo steriel mogelijk…wil niet dat ons meisje er ziek van wordt ofzo…

Eigenlijk het antwoord op je eerste drie vragen: Ik kook de kolfspullen, net als de flesjes en spenen, één keer per 24 uur uit. De andere keren spoel ik ze af en zet ik ze in de koelkast.

Vraag 4 snap ik niet helemaal…bedoel je of je 160cc mag splitsen voor twee voedingen? Volgens mij wel (als je maar goed schudt voor het splitsen)? Zolang je het maar niet opnieuw invriest. Je zou ook van die ijsblokjeszakjes of zo’n kunststof ding kunnen gebruiken, dan kun je echt per voeding het aantal blokjes ontdooien dat je nodig hebt.

5) Ik denk dat je tussen de voedingen in meer kunt kolven dan na iedere voedingsbeurt.

6) Ik kolf altijd twee borsten na elkaar; Jinthe drinkt ook altijd twee borsten na elkaar. Je mag ook verschillende ‘kolfpartijen’ van over de dag door elkaar gooien, lijkt me dan geen probleem om twee borsten na elkaar te kolven?

nienke…duidelijk :thumbup: thnx…dus 1x per dag alles uitkoken is voldoende…

en vraag 4 bedoelde ik idd zo :slight_smile:

oh ja nog een dom vraagje misschien :oops: :oops: maar ik had de kolf en flesjes e.d. al in de pan met water gedaan voordat het water kookt? Dit kan toch geen kwaad? Had mn moeder aan de telefoon en die zei dat het niet zo hoorde…dus ik ga weer twijfelen… :think:

en hoelang moet je het uitkoken? 5 minuten lijkt me voldoende toch??

Ik stop het met de flessen in de flessensterilisator in de magnetron…geen idee hoe lang het anders moet…ik denk 5 minuten als het water al kookt? Kan op zich geen kwaad als je het er in doet als het water nog niet kookt, denk ik, als je het nadat het water kookt maar lang genoeg er in laat.

@kloos wrote:

Hoihoi,

ik heb wat vragen met betrekking tot kolven, hopelijk kan iemand mij helpen?? :slight_smile:

ik heb vandaag voor het eerst gekolfd en welliswaar dik 30 cc uit mijn borst gekregen! Ik ben daar natuurlijk helemaal blij mee :dance: , want het is iig een begin :wink:

Manlief heeft tegelijk de fles gegeven aan mn kleine meid en ze dronk het gelijk op…na eerst een minuut kijken wat het was :smiley: daarna heeft ze gewoon aan de borst verder gedronken tot ze genoeg had :wink:

Ik gebruik de kolf van mn schoonzus deze heb ik in de vaatwasser gedaan, inclusief flesjes. Daarna heb ik ze in een pan met water gedaan en deze laten koken en dik 5 minuten hebben ze er in gezeten.

nu heb ik de volgende vragen…

!) ik heb net vanavond voor het eerst gekolfd en dus flesje en kolf gebruikt, is allen afspoelen met koud en heet water voldoende of moet ik ze nu ook echt uitkoken en afwassen?

Aangezien ik vandaag de kolf niet meer gebruik en morgen pas weer…

Ik kookte t 1x per 24 h uit

2) als ik de kolf meerdere keren per dag gebruik is dan alleen omspoelen voldoende??

Ja

3) als je alles uitgekookt hebt waar laat je de flesjes dan die op dat moment steriel zijn? Als je ze op de aanrecht laat staan, lijkt het me dat ze niet meer steriel zijn :think:

Ik liet ze opdrogen in n gewikkelde theedoek en als t droog was dan ging t gewoon de kast in tot volgend

gebruik :wink:

4) ik weet dat als je op een dag meerdere keren gaat kolven dat je dit dan kan opsparen op een dag en dan in de vriezer kan doen. Ik weet ook dat je elke kolfbeurt ff moet laten afkoelen en dan bij elkaar in kan gooien. Maar hoe zit dit als je een voeding uit de vriezer haalt. Bijvoorbeeld 160 cc en je hebt maar 80 nodig voor 1 voeding, kan je dan alles laten ontdooien in de koelkast en bij 80 cc er uit halen voor 1 voeding en 1 voeding van 80cc er uit halen voor een andere voeding? Of mag dat niet?

Ja hoor als je t maar binnen 24 h gebruikt

5) wat is het beste om te doen met kolven? Na elke voedingsbeurt die je met de borst geeft?

Ik zou nu er nog geen schema inzit bij de kleine meid en je wilt n voorraad opbouwen na iedere

oeding een kolen. Je gaat dan wel de productie opkrikken dus houd daar rekening mee. Als je straks meer

ritme hebt dan kun je tussen de voedingen kolven

6) mag je ook als kolft 1 borst doen en die wil niet meer en dan door gaan naar de andere borst? Of mag dit niet i.v.m. andere melk per borst?

Ja hoor geen probleem

nou ja zoals jullie zien heel veel vragen, ik hoop zo dat iemand me even kan helpen, want ik word een btje onzeker van het kolven en wil het zo goed mogelijk doen. En vooral zo steriel mogelijk…wil niet dat ons meisje er ziek van wordt ofzo…

Meid je doet t hardstikke goed :thumbup: :-*

@kloos wrote:

nienke…duidelijk :thumbup: thnx…dus 1x per dag alles uitkoken is voldoende…

en vraag 4 bedoelde ik idd zo :slight_smile:

oh ja nog een dom vraagje misschien :oops: :oops: maar ik had de kolf en flesjes e.d. al in de pan met water gedaan voordat het water kookt? Dit kan toch geen kwaad? Had mn moeder aan de telefoon en die zei dat het niet zo hoorde…dus ik ga weer twijfelen… :think:

en hoelang moet je het uitkoken? 5 minuten lijkt me voldoende toch??

Ik doe plastic 5 en rubber 1 min

Ik gebruik een magentron sterrelisator, eind van de dag gaat hier alles (kolf, flesjes, haar speen ed.) in. Wat schoon is bewaar ik in de koelkast.

Lijkt me dat wanneer je 1 portie ontdooit je dit wel in 2x mag aanbieden.