Vragen over IVF

Hoi allemaal,



IUI 6 is mislukt dus we gaan overstappen op IVF. Ik krijg over een tijdje de eerste intake (we nemen een pauze van 2 mnd). Nu heb ik een vraag. Hopelijk kunnen jullie die beantwoorden?



Van onze verzekering krijgen we 3 IVF-pogingen vergoed. Maar wat zit daar in? Stel, ik heb 10 bevruchtte eitjes, waarvan er ook nog een aantal kunnen worden ingevroren. Is het terugplaatsen van cryo’s nog een onderdeel van 1 IVF-poging of wordt dat geteld als nieuwe poging door de verzekering?



En meer in het algemeen: wat moet ik me voorstellen bij de intake voor IVF? Ze kennen me al i.v.m. de IUI, dus er is al wat info in het ziekenhuis (Rijnstate, Arnhem), maar ik ben benieuwd wat ze allemaal willen weten.



Wie kan me daar meer over vertellen?



Alvast erg bedankt!

Hoi Janneke,



Balen dat het met IUI niet gelukt is en dat je nu door moet met IVF… :frowning:



Eén IVF-behandeling omvat een volledige behandeling inclusief hormoonmedicatie en de terugplaatsing van de cryo’s die uit diezelfde behandeling zijn ontstaan. De cryo’s horen bij de behandeling, ze worden niet apart gerekend. Dit is wettelijk zo geregeld, dus je verzekering mag daar geen uitzondering op maken.



De intake zal overal weer anders zijn, ik weet niet of je bij dezelfde gyn en afdeling onder behandeling blijft? Tijdens de intake krijg je informatie over de behandeling, het een en ander wordt uitgelegd over de IVF zelf en de hormonen. Soms moeten er nog onderzoeken gedaan worden voordat je met IVF mag starten, zoals een uitgebreid zaadonderzoek. Ookal is dit al eerder gedaan, soms willen ze eerst persé een bewerkingstest doen om te kijken of het geschikt is voor IVF of ICSI. En jullie moeten beiden verplicht op HIV, Hepatitis en Lues getest worden, voordat je mag starten. Dus hier krijg je waarschijnlijk afspraken voor en formulieren. Ik weet niet of je al bekend bent met hormonen spuiten? Anders krijg je binnenkort ook nog spuitinstructies. En na de intake/het zaadonderzoek wordt je op de wachtlijst geplaatst, als die er is.



Als je meer vragen hebt, dan stel je ze maar!

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!



Ja, ik ben bekend met spuiten aangezien ik Puregon spuit voor de IUI. Dat scheelt ;-). De arts waarbij ik de intake krijg, is dezelfde die ook de IUI deed. Mijn mans zaad is al uitgebreid getest en verder testen is vermoedelijk niet gewenst want alles is prima. Het probleem ligt duidelijk bij mij (ik ben niet heel vruchtbaar en als ik zwanger word, kan ik het [tot nu toe] niet blijven).



Ik weet dat ik in elk geval al getest ben op een aantal geslachtsziekten voor de IUI maar mijn man volgens mij niet. Ze mogen wat mij betreft de hele boel onderzoeken. Als we maar eens een echte kans krijgen op een gezonde zwangerschap.



Volgens mijn arts in het Rijnstate is er geen wachtlijst dus wat dat betreft zitten wij gelukkig goed. Wel is de afdeling een groot deel van de maand juli dicht, dus daarom moeten wij ook verlicht pauze houden. Vind ik wel even prima. Even adem halen voordat het circus begint.



Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie!

Hoi Janneke,



Ik loop ook bij het rijnstate.



Tijdens de intake krijg je inderdaad uitleg over de hele behandeling. Jij en je man/vriend moeten nogmaals een HIV test ondergaan en daar krijg je de formulieren voor mee. Ook wordt er een behandelschema opgesteld. Daar staat op welke medicijnen je wanneer moet innemen. Eerst zul je waarschijnlijk met de pil moeten starten, dan na 2 weken krijg je er lucrin bij (spuiten), na een paar weken moet je de dosis lucrin minderen en ga je er gonal F bij spuiten (de spuit van de puregon is 100 keer fijner!). Op de dag dat je daar mee begint krijg je ook een tablet fluconazol tegen een bepaald soort schimmel. Je krijgt ook te horen wanneer je de eerste uitleg hebt (is eigenlijk niet meer als een uitleg over je medicijnen) en wanneer je voor de eerste echo moet komen.



Overigens moet je even bij je zorgverzekeraar na laten kijken of zij niet alleen bij bepaalde ziekenhuizen vergoeden. Ik zit bij agis en die vergoeden alleen de kosten bij een aangesloten ziekenhuis direct. De kosten van Rijnstate (daar word de punctie gedaan en daarna ga je naar UMC utrecht) wordne ook wel vergoed alleen krijg je eerst de rekening thuis gestuurd. Je kunt het dan OF eerst zelf betalen of hem direct doorsturen naar je verzekeraar.



Alvast succes met je poging! Ik ben zelf nog met de eerste poging bezig.

Dank je wel, Purpled82. Goh, moet je de overstap maken naar Gonal F? Ik vind Puregon prima, eerlijk gezegd! Maar goed, alles voor een (geslaagde) poging.



Ik hoop voor jou dat het bij deze IVF blijft :pray:.