Vragen over de kleuterschool

Hallo,



Ik woon in het buitenland en het kan zijn dat ik aan het einde van dit jaar weer voor een tijd in Nederland zal gaan wonen. Mijn zoontje wordt eind september vier en gaat als sinds vorig jaar halve dagen naar school (dit is het tweede jaar, de seizoenen lopen hier anders). Hij vindt het heel erg leuk dus ik wil dit dan in Nederland voortzetten.



Nu heb ik een aantal vragen, wat zijn de kosten voor de kleuterschool? Kan een kind het schooljaar beginnen, maar niet afmaken? En wanneer begint het schooljaar in Noord-Brabant? Hij wordt eind september 4, mag hij dan dit jaar naar school of pas volgend jaar?



Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven, ik zoek me suf op het net maar kom niet echt verder…



Bedankt!

De kindjes die in Nederland naar school gaan beginnen gewoon wanneer ze 4 worden. Die van mij is van maart en is vorig jaar in maart begonnen.



Officieel begint een schooljaar na de zomervakantie en dat is iets verschillend maar dit jaar ergens in Augustus.



Waarom zou hij de school niet afmaken? Dat begreep ik niet zo goed.



Het is verschillend wat basisscholen kosten. Ik betaal 60 euro voor school en 60 euro ouderbijdrage per jaar. Geen geld he… 8)



Ikzelf heb op een vrije school gezeten en daar betaal je maandelijks een bijdrage naar ratio. Ik heb eens gekeken wat dat voor ons zou kosten en dat is 100 per maand.



Ik zou je zoon nu wel al inschrijven. Ik verwacht niet echt wachtlijsten, maar het kan zeker wel. De ene gemeente is de andere niet.

voor regio zuid begint het nieuwe schooljaar 6 september. Als hij eind september 4 wordt, mag hij wslk de eerste weken van het shcooljaar een paar keer wennen en dan vanaf zijn verjaardag mag hij elke dag.



Ik neem aan dat als een school plek heeft, ze, na overleg, er gewoon voor openstaan als je kind niet het hele jaar afmaakt (omdat ze weer terug naar buitenland gaat, madre). zou beetje gek zijn als je kind dan nergens terecht zou kunnen. Maar dan moet je dus wel een school hebben zonder wachtlijst, denk namelijk dat scholen met wachtlijst er misschien iets moeilijker over doen).





Verder betaal ik hier net als Madre 60 euro ouderbijdrage per jaar (en lous, jij betaalt dan ook nog 60 schoolgeld? ook aan school? Dus twee aparte bedragen per jaar? ik ben er tot nu toe nog maar 1 tegengekomen, maar allicht komt die andere nog :think: ).

@fiep klophout wrote:

Verder betaal ik hier net als Madre 60 euro ouderbijdrage per jaar (en lous, jij betaalt dan ook nog 60 schoolgeld? ook aan school? Dus twee aparte bedragen per jaar? ik ben er tot nu toe nog maar 1 tegengekomen, maar allicht komt die andere nog :think: ).


Wij betalen maar 30 euro ouderbijdrage, geen ander schoolgeld oid.

Het bedrag verschilt dus blijkbaar per school.

Het gaat hier overigens om een vrijwillige bijdrage, in principe is het onderwijs in Nederland toch gratis?



Los daarvan betalen we nog 15 euro voor een feestdag aan het einde van het jaar (voor de kleuters is er een feest ipv schoolreisje).

Wij hebben dit schooljaar maar 30 euro ouderbijdrage betaald voor 2 kinderen. Ik meen dat het 1e kind 17,50 is. Die bijdrage is vrijwillig inderdaad, maar het kan zijn dat er voor schoolreisje ofzo nog extra wordt betaald (7,50 of 10 euro per kind)

@fiep klophout wrote:





Verder betaal ik hier net als Madre 60 euro ouderbijdrage per jaar (en lous, jij betaalt dan ook nog 60 schoolgeld? ook aan school? Dus twee aparte bedragen per jaar? ik ben er tot nu toe nog maar 1 tegengekomen, maar allicht komt die andere nog :think: ).




Ja ik zeg het raar. Je hebt ook nog een vrijwillige bijdrage en die is 60 euro. Die betaal je of die betaal je niet. (veel ouders niet :shifty: )…



Die andere 60 is dus wel verplicht.

hier is de semi vrijwillige ouderbijdrage 40 euro per jaar per kind (voor de jongste hoefden we maar de helft te betalen).



Tot nog toe nog geen geld voor andere dingen hoeven betalen…maar misschien dat dat wel nodig is/gebeurt bij schoolreisjes in de hogere klassen?!!



Het is op papier een vrijwillige bijdrage, maar ik weet wel dat je een redelijk goeie reden moet hebben (namelijk financieel niet haalbaar) wil je het niet betalen.

Vaak zijn er dan ook wel weer potjes bij de gemeente of bij school zelf die dat opvangen voor die kindjes.

Ik betaal alleen schoolgeld voor Anne en dat is iets van 18euro per jaar. Dat is voor speciale dingen, verder kost dus niks geld. Naar school gaan is idd gratis in nederland. De brijddrage wordt hier alleen niet meer vrijwillig genoemd, maar als je het niet betaald mag je kind niet mee met uitjes enzo.

Ik woon in brabant en op de school waar Anne zit is geen wachttijd, trouwens geen enkele school hier geloof ik. Er is altijd plaats voor verhuiskindjes.

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben nu een stuk wijzer :smiley: Hij zou het jaar inderdaad eventueel niet afmaken als we weer teruggaan naar het buitenland, wat er wel inzit.

Nogmaals bedankt!

Een kind van 4 mag in NL altijd onderwijs volgen…ook al ga je binnen een bepaalde termijn verhuizen…

In overleg is er best een hoop haalbaar (wachtlijsten in acht genomen).

Mijn vriendin woont in omgeving Utrecht, daar zit haar zoon ook op school,maar het afgelopen jaar heeft haar zoon al een paar keer weekjes moeten logeren in het Noorden bij zijn oma/opa oom of tante ivm ziekte en ziekenhuisopname van mijn vriendin.

Na de laatste keer dat hij 1 a 2 weken tijdens schooltijd weer naar zijn opa en oma moest heeft zijn tante in het Noorden hem ingeschreven op de basisschool van haar kinderen,zodat hij als hij daar weer een keer is,gewoon naar school kan gaan.

Hij loopt dus bij 2 scholen tegelijk…

Uiteraard hoeft dat niet…hij is pas 4,maar toch wel fijn dat zijn dagritme door kan gaan.



Kans is dat hij maar zelden op die school zal komen,maar toch…wel fijn dat de scholen onderling het kunnen regelen…



Kosten hier weet ik niet eens…eenmalige ouderbijdrage. Geen idee meer hoeveel dat was…

Schoolreisjes e.d. zitten daar vaak niet in,maar een hoop andere dingen wel.



Als hij in september 4 jaar gaat worden,dan zal starten in het nieuwe schooljaar wel handig zijn…meteen beginnen met wennen…

Veel succes in ieder geval!

schoolgeld is heel verschillend



wij betalen 25 euro per jaar en daar zit “alles” in (alleen groep 6/7/8?) de werkweek moet je apart betalen maar dat duurt nog even voor ons :mrgreen: